Hur ofta behöver du göra gaffelrenovering?

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Hur länge dröjer det innan dina gaffelben börjar läcka (gäller gathojar)?


  • Antal röstningar
    0

Raderad medlem 51742

Guest
Vad är er erfarenhet av hur länge tätningarna till gaffelbenen håller? Är i synnerhet nyfiken på erfarenheterna från er som kör BMW S1000-modeller (med DDC).

Behövde byta tätningarna på min S1000R efter ca 2000 mil pga. läckage. Den gången gick det på garantin, men nu efter ytterligare ett år och ca 1000 mil är det dags igen. Denna gången får jag dock stå för kostnaden själv.

Är det vanligt att behöva byta så pass ofta på dessa modeller eller har jag bara haft otur? Blir dyrt om man skall behöva lägga några tusen på gaffelrenovering varje år (om man som jag snittar ca 1000 mil per år).

Skall sägas att jag alltid är noga med att torka av gaffelbenen efter varje tur och inte ägnar mig åt wheelies, däremot vet vi ju i vilket skick vägarna är i det här landet, vilket jag misstänker kan spela in.

Har provat tricket med att göra rent med hjälp av filmremsa tillklippt som en krok för att dra ut smutsen, men det hjälpte bara tillfälligt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vid runt 4000 mil lite drygt verkar det börja läcka på mina gathojar. Ingen av den har haft några direkt spännande gafflar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ingen aning men de går ett tag om man servar benen 2 gånger/säsong när man kör bana.

Min har förvisso inte fått bevisa livslängden då jag bytt gaffelben som minst vartannat år då benen verkar ha kortare livslängd än tätningarna för mig.....tjejens däremot är nu inne på 5:e året utan att läcka.

Tror det hänger mer på modell än annat, BMW verkar ha tätningar som är känsligare än R6 vilket kan bero på konstruktionenen kanske, vill ju ha så lite friktion som möjligt utan att det läcker så kanske att det sitter "racigare" tätningar i den gaffeln och då blir livslängden lidande.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
De senast 4 hojarna (KTM 1190 & 1290) har samtliga gått minst 2400 mil innan byte. Alla helt torra. Kör ganska hårt och på mina resor rätt tungt lastad. Kanske inte bara är mil utan tid också.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Finns inga garantier. De kan börja läcka före 1000 mil eller efter 10 000 .....
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Efter 9år och ca 10500mil bytte jag på R1an (2007 modell).
Inget läckage men tyckte det var dags att byta.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Som tidgare inlägg, det finns inga garantier. Jag och frugan har varsin CBR600RR, en -07 och en -09 varav den ena måste bytas vartannat år och den andra aldrig bytt. Gissar på att den ena helt enkelt haft otur i toleransutfallet.

Hur illa är det innan ni byter? På vissa hojar, typ BMW S-modellerna, tycker jag mig ofta kunna se en tunn oljehinna men det verkar ändå vara normalt.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Gjorde min nu bara för att jag bytte olja o gaffeln. Då har hojen gått ca 3000 mil.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har fått göra en varje gång jag köpt ny hoj eller nya gafflar, sen aldrig mer.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min Sprint RS från 2001 har nu rullat 6100mil, fortfarande ingen läcka på gaffelbenen.....
 
Last edited:

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Min Suzuki GSXR 1000 K7 packades om 2014, har gått ca 2500 mil sen dess utan några problem
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top