Minns i November...

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Körde Bulten idag.
Med bil. I jobbet. Lunchdags.

Lördag, solsken, 20 grader.

2 customhojar (utan ljus på)
2 Kinadax/gorilla (utan ljus på)
2 sporthojar

That’s it.
Jag blev omkörd också.
Slarvigt som fan, halvt utom kontroll.
Av en BMW, faktist.
...en åldrad 3-serie cab.

Vad jag frågar mig är: var är hojarna?
Har ni redan tröttnat och ställt in?
Hösten är faktiskt bättre lämpad än våren för att köra hoj: stadigare väderlek (faktiskt!)
mildare temperaturer (speciellt på kvällen), mindre sand på vägen.

Visst, älg. Älgbrunsten är snäppet värre än kalvfrånstötningen på försommaren.
Tänker ni mycket på kalvfrånstötningen när ni är ute och kör i början av säsongen...?

Skit i att låten är mossig, att ni inte har någon relation till Per Myrberg, att Olle Adolphsson bara skrev svensk text och inte hela låten:




Lyssna på texten istället, och njut av ett spektra av färger, i toner.
Det är inte kört än! Det finns många bra mil att ta ut ännu.
Det kommer bli höst på riktigt, jag lovar.


...för, ni var väl inte iväg och stöttade Hells Angels allihop idag? :krama
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Körde samma sträcka imorse vid halv 10.. 0 hojar
Tillbaks på eftermidagen vid 5 tiden.. Över 20 hojar.. Blandat
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag körde bulten igår när jag testade det nya styret på TDMen. Inte en hoj vid fiket i Rosenhill.
Idag åkte jag några ärenden på TDMen och sedan fixade jag fika och bytte till Kawan. Det blev en tiomilatripp bara.
Fick tummen upp av en Jaggaförare som låg i filen bredvid ett tag. Sedan när jag satt och fikade så stannade en snubbe på mountainbike och var lyrisk över min 750 LTD. Han hade en likadan i början av 80-talet. Alla dessa trevliga stockholmare...
Tidigare i veckan åkte jag runt i Värmland. Sov i tält t.o.m. Kanske inte Primusträffen men det dög åt mig :) Såg knappt några hojar på den svängen men i Hagfors såg jag tre st.
Inga planer på att sluta åka. Däremot måste jag få igång vinterhojen. Nyrenoverad men saknar gnista. Måste besiktiga innan Bilprovningen tycker att säsongen är slut.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag brukar tanka i Rosenhill ibland men har sällan ett större sug att köra fram och tillbaka till Tungelsta.

Det finns så många bra vägar söder om Sötälje så omvägar för att köra en väg med mycket tung trafik på vardagar, som ibland släpper grus, det är det vanligtvis inte värt. Det är ett antal tråkiga mil för att ta sig dit så nöjesturerna går söderut. På mindre trafikerade vägar än ovan nämnda. :tungan

Jag körde SportHoj när det var 30+ och jag kör hoj nu också. Jag kör även när det regnar, jag kan köra mer än 100 mil om dagen om det behövs och jag vågar lämna Sverige i sadeln på en SportHoj. :krama
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Lugnt inne stan också... Var bara Kawan å en KTM ute trots schysst väder
IMG_1986180909 (8).JPG
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Körde 34 mil igår - mestadels i Halland, inte långt från dina "hoods" notrightrider - och mötte väldigt få hojar. Vädret var bra (i Halland, norrut längs kusten var det nog värre) och temperaturen var godkänd.

Så var var alla? Delvis berodde det kanske på valdagen förstås. Men rösta gör man ju på en kvart...


Vid Källsjö 1.jpg Vid Källsjö 2.jpg


Nära Nösslinge.jpg
 

haltiner

Medlem
Gick med
17 Jun 2016
Ort
Vansbro
Hoj
Honda CBR 1000RR inlöst. BMW S1000RR
Lite tråkigt att höra att inte det är så många hojar ute och åker.
Jag skulle vilja, men har snart varit på sjukhus i fem veckor pga en olycka. (bil med stort släp svängde ut framför mig)
Hade varit ute och åkt annars..
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Igår mötte jag nog en 30-40 hojar på väg hem på 225:an. Vid Rosen stod det nog också en 30-40 hojar så det var nog på em igår alla var ute. Skulle köpa en glass tänkte jag, men det fanns ingen ledig parkering så det bidde ingen glass.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
På väg hem me bussen på Bulten igår eftermiddag så va klart många hojar men på fiket i Rosenhill va de mer 50st..
Sen på vägen hemåt på 225 så vart jag omkörd av en utlands regad Ducati å hans polare på någe annat skit som höll på att sitta som ett kylarembem på mötande buss om jag inte styrt ut på gruset vid sidan av vägen..

Onödig close call..:huvet
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Kastvindar på 19 sekundmeter i Gbg idag, så idag får hojen stanna hemma.

Men säsongen är inte slut än, termometern visade +14°C kl 05:30, och (enligt SMHI iaf.) så kommer temperaturen att ligga på +12-17°C grader de kommande tio dagarna, så det är många mil kvar att köra i år, kanske inte så många mil med skinnstället på, men med ett nylonställ typ "äventyrshojspionjär" och ett bra regnställ så kommer man långt.

Sista turen 2017 kördes två dagar innan nyårsafton i +6°C och duggregn, och första turen 2018 kördes i början av Januari.

Det brukar ju inte snöa särskilt mycket här, och om det snöar så brukar inte snön ligga i mer än någon timme, och vid sällsynta tillfällen så ligger snön/slasket kvar i ett helt dygn!

Jag har hojen påstäld året runt så att jag kan köra när vädergudarna tillåter, och enligt mig så är det när termometern visar +2°C eller mer vid fuktigt väglag, +0.1°C vid torrt väglag, inga kraftiga kastvindar och tillräckligt bra grepp för att det skall gå att bromsa.

Kanske dags att skaffa något lämpligt objekt att bygga vinterhoj av så kanske det går att köra hela vintern 2019.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
IMG_0467.JPG
2016-17 var en bra vinter. Körde 300 mil. Jag ville ha 3-4 plusgrader om jag skulle köra. Bakdäcket var väl 18 år då.
Det gäller att ha en lämplig hoj annars förstörs dom DirecKt.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har just konstaterat att jag måste uuuut. Min hoj har i princip stått still sen jag kom hem från norgeresan i slutet av juli. Det är fan skandal.

Har båt också och hoj/båt konkurrerar om samma dagar. Blir knepigt när man har familj.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har just konstaterat att jag måste uuuut. Min hoj har i princip stått still sen jag kom hem från norgeresan i slutet av juli. Det är fan skandal.

Har båt också och hoj/båt konkurrerar om samma dagar. Blir knepigt när man har familj.

Hojtur på kvällen = problem solved.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Är ute på en sensommartripp. Har mött åtta hojar. Alla HD. Sju av dem var i pensionsåldern. Livsnjutare. Den åttonde lite yngre. Hade tjackat hela outlaw-paketet. Jobbar förmodligen natt.
En fin dag att åka hoj.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, dessa dagarna i Oktober har varit helt sagolika. Stadiga 20* och just längs kusten över 10 på natten.
Fantastiskt! Och alla färger!!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag kör runt 15-20 mil om dagen o det enda man möter är HD-HD kopior- äventyrshojar. Och det är bara gammla grå skäggiga farbröder som jag 50+år. Var är dom stenhårda ungdomarna ligger ni framför Playstation eller Xbox??
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Tog en underbar tur på Vikbolandet mellan Bråviken och Slätbaken igår. Små kurviga asfaltsvägar som var som att köra i en orangerödgul tunnel med alla höstlöv. Riktigt nice förutom alla blöta hala löv som höll ner hastigheten i kurvorna. Höll dock på att ske ett litet missöde då ett stort blött löv träffade mig rakt på solglasögonen i 110. :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag var iväg till Rosenhill igår. FULLT!
Alla möjliga hojar och glada människor. I mitten av oktober! Hoppas vädret håller i sig.
Jag hoppas på minst några veckors körning till.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top