Sälja hoj - hur göra?

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Går i tankarna på att sälja min hoj och då jag just nu inte är intresserad av en annan så finns inte alternativet att byta in den.
Kommer således sälja den privat.

Hörde med mitt FB (Trygg-Hansa) och skulle något tillstöta, tex att den som provkör lägger ner hojen så är självrisken 15000, skulle den dock bli stulen så är det nada i ersättning. Tänker man efter så förstår jag helt deras logik.

Men hur gör man då. Att sitta bak när en man inte känner kör en provrunda låter inte lockande med tanke på skaderisk (och skulle jag vilja provköra en hoj jag vill köpa så vill jag inte heller ha någon klängandes bak)

Men hur har ni gjort tidigare?
Handpenning på bordet och körkort samt fordonsnycklarna de kommer med?
Hela köpeskillingen up front som säkerhet?
Klotar man så köper man hojen? Eller bara betalar självrisken?
Köra efter med bil på en förutbestämd rutt?
Annat?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Senaste hojen jag sålde så tog jag med köparen ut på en provrunda, det förutsätter ju dock att du har två hojar, alternativt lånar en hoj av någon du känner.
Har sålt ett gäng hojar privat och aldrig haft några som helst på problem med provkörningar, inte heller fått några mothugg från säljare när jag velat provköra.
Aldrig varit något som helst prat om att "klotar du så köper du hojen" eller liknande, är man trevlig och ordentlig (det märks) så är det ytterst få som inte låter en provköra.
Som säljare så märker man ganska fort om personen är genuin eller en tattare, om man får vibbar av det sistnämnda så är det bara att kräva kontanter i handen innan provkörning.
 

AndreasStam

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Ort
Uppland väsby
Hoj
2007, Suzuki Gsxr 1000
Som ovan skriver. Är det en seriös spekulant märker man det direkt.
Sen som en del skriver att dom ska ha pröjs innan provkörning är ju ett skämt. Personligen scrollar jag bara vidare när jag läser detta.
Ta t.ex körkort och bilnyckel i pant. Har funkat för mig och jag har sålt 3 hojar utan problem privat.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top