Gran Premio Octo di San Marino e della Riviera di Rimini

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(

Verkligen slutåkt!

Bossen för MV Agusta:
https://www.instagram.com/p/BniSKRQFnUx/?utm_source=ig_embed

This has been the worse and saddest thing I ever seen in a bike race. True sportsmen would never act this way. If I would be Dorna I would ban him from world racing .
Regarding his contract for a future position as rider of MV Agusta Moto 2 , I will oppose myself in every way to stop it . It won’t happen , he doesn’t represent our company true values
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
För övrigt. Kolla videon i länken som farmerlip postade. Speciellt Cals reaktion när Dovi säger "...but for sure something happen before". Den minen säger tamefan allt.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
För övrigt. Kolla videon i länken som farmerlip postade. Speciellt Cals reaktion när Dovi säger "...but for sure something happen before". Den minen säger tamefan allt.

Cals inledande mening var rätt bra också,
"I think they are too diplomatic" och pekar åt Marc och Dovi och möts av skratt från journalisterna och Dovi, men det både syns och hörs ganska tydligt att det inte var menat som ett skämt...


För er som inte har sett det så har Fenati gått ut med en ursäkt nu.


Romano Fenati has shared a statement following the incident during the Gran Premio Octo di San Marino e della Riviera di Rimini. The Italian was suspended for two Grands Prix and his contract with the Marinelli Snipers Team has been terminated.

Here is the statement in full:

"I apologise to the world of sport.
This morning, with a lucid mind, I wish it had just been a bad dream.
I think about and think back to those moments, I made a disgraceful gesture, I was not a man!
A man would have finished the race and then he would have gone to Race Direction to try and get some justice for the preceding incident.
I shouldn’t have reacted to provocation.
The criticisms are correct and I understand the animosity towards me.
I want to apologise to everyone who believed in me and all those who felt hurt by my action.
A horrible image of me and of the sport has come out.
I'm not like that, people who know me well know that!
In my career, I've always been a just rider. Last year I was one of the few who was not penalised, I have never put someone else's life in jeopardy, on the contrary, I have always maintained that there are riders on the track who are dangeous because of their riding style.
It's true, unfortunately I have an impulsive character, but my intention was certainly not to hurt a rider like me rather I wanted to make him understand that what he was doing was dangerous and how I could also have done something similar to what he did to me!
I do not want to justify myself, I know that my actions were not justifiable, I just want to apologise to everyone.
Now I will have time to reflect and clear my head."


Hans spark i Moto3 som syns i ett klipp här i tråden stärker verkligen bilden av att han "always been a just rider" :huvet
Och ingenstans riktar han särskilt någon ursäkt till Manzi, snarare hintar han åt att Manzi gjorde fel och borde också fått någon form av penalty om han fått bestämma.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Precis!

Känns lite som att han tänkt, jaja jag får väl skriva ihop en "ursäkt" då trots att den inte kommer ändra på något.

Ingen självinsikt i den killen om man säger så... "always a just rider" aah men okej. :glömdet

Ingen riktad ursäkt till Manzi heller utan mer en anklagelse att han bar ansvaret till situationen och att Fenati aktivt valde att greppa bromsen. :näsblod
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Den utbredda åsikten i depån såväl som vid kvällens middag med några gamla vänner är väldigt lik Crutchlows åsikt - att Fenati bara blir avstängd i två race är ett skämt. Snarare att resten av säsongen, ett helt år eller rent av livstid hade varit mer rimligt. Och förmodligen civilrättsliga åtgärder ovanpå detta.

Det han gör är ju inget annat än ett rent mordförsök. Han daskar inte till Manzis bromshandtag lite lätt. Han nyper ju till Manzis bromshandtag med full kraft eftersom dataloggningen momentant visar 21 bars bromstryck och låst framhjul (en stenhård inbromsning med en Moto2 hoj ligger normalt på 9-10 bar). Allt bekräftat av Manzis chefsmekaniker som faktiskt var med på kvällens middag.

Jämför själv med scenariot att någon skulle göra så mot en annan förare vid vanlig gatkörning. Den personen skulle tämligen omgående hamna inför skranket, sannolikt åtalad för mordförsök, misshandel eller något annat som involverar en grov och dessutom planerad våldshandling.

Att hans kontrakt för nästa säsong redan är rivet är inget jag kan bekräfta, detta får MV uttala sig om.

Tack för svar.

Nä, helt sjukt, hoppas att fenati har en bra utbildning, om inte lär han få skaffa sig en fr o m nu för efter det här kan jag aldrig tänka mig att ngt team ens vill ta i honom med tång ens, den här gången har han verkligen bränt alla sina skepp.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Manzo blev väl straffad med nedflyttning i nästa race så den biten är väl klar och jag är rätt säker på att det finns en andra chans för Fenati om han är snabb nog när det gått ett tag, så jäkla noga är det inte för teamen vem som kör bara de vinner och tar med sig lite pengar, eller mycket så behöver de inte ens vinna. . .
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Manzo blev väl straffad med nedflyttning i nästa race så den biten är väl klar och jag är rätt säker på att det finns en andra chans för Fenati om han är snabb nog när det gått ett tag, så jäkla noga är det inte för teamen vem som kör bara de vinner och tar med sig lite pengar, eller mycket så behöver de inte ens vinna. . .

Han förbrukade sin andra chans igår, skall han få en tredje tycker du? Killen verkar uppenbarligen ha allvarliga besvär med några bokstäver som inte följer alfabetet och bör inte vistas på en racerbana ihop med några andra övht:arsele
 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Bra gjort av båda teamen att ta tag i situationen istället för att hålla på och mesa sig och vänta på att förbund eller organisatör ska utdela lämpligt straff som är så vanligt i många idrotter där utövare uppvisar rövhålsbeteende, dopar sig mm.
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Vad var det för händelse innan, som ledde till detta? såg inte racet.

Om de va oprovocerat så hade man ju spöat upp han DIRECCCT efter racet.
Om han blev omkörd och sedan panikbromsat framför så kanske det var svar på tal :crash
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Han förbrukade sin andra chans igår, skall han få en tredje tycker du? Killen verkar uppenbarligen ha allvarliga besvär med några bokstäver som inte följer alfabetet och bör inte vistas på en racerbana ihop med några andra övht:arsele

Jag säger ju inget om vad jag tycker, vill, hoppas eller önskar, jag skriver enbart vad jag tror kommer hända.

Sålänge han är snabb nog så kommer han sannolikt vara välkommen igen hos något team åtminstone om han har med lite slantar när det gått ett tag om han får behålla licensen, sätter du emot?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag säger ju inget om vad jag tycker, vill, hoppas eller önskar, jag skriver enbart vad jag tror kommer hända.

Sålänge han är snabb nog så kommer han sannolikt vara välkommen igen hos något team åtminstone om han har med lite slantar när det gått ett tag om han får behålla licensen, sätter du emot?

tror att han har bränt sina skepp ja, han har inga direkta framskjutna placeringar i år och plussar man ihop detta med det andra så tror jag att han har bränt sina bacon! tror inte att några stall vill förknippas med namnet Fenati längre. Som förare representerar man ett team, man är ansiktet utåt mot sponsorerna osv osv
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och SVT sport valde 2018-09-10 vid 22-tiden att visa när Fenati trycker till på Manzis handbroms.
Var väl det 1a från MotoGP på ett tag i SVT ?

Eftersom hojen bara gungade till och trycket enligt Datarecording låg på 21 bar blir min slutsats att Manzis har ovanligt liten bromskolvdiameter, liten diameter på bromscylindern
eller var det helt enkelt rörelsemomentet i hjulet vid hastigheten ca 200km/h som gjorde att Manzi inte vurpade ?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Fenatis handling är väldigt uppenbar så klart att han kommer torska för det.
Fast ska man se till vad som hade mest verkan så vinner ändå Manzi för det han gjorde var ganska uppenbart hämndaktioner det med.

Förstår att Marquez höll låg profil, han såg bara ut att vänta på frågan vad han tyckte skulle hänt med Rossi efter att Honda anklagade honom för att gjort samma sak mot Marquez och faktiskt orsakade en vurpa.

https://www.motorcyclenews.com/spor...-caused-by-rossi-kicking-marquez-brake-lever/
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag säger ju inget om vad jag tycker, vill, hoppas eller önskar, jag skriver enbart vad jag tror kommer hända.

Sålänge han är snabb nog så kommer han sannolikt vara välkommen igen hos något team åtminstone om han har med lite slantar när det gått ett tag om han får behålla licensen, sätter du emot?

Hans licens blev indragen med omedelbar verkan från hans förbund.

http://www.corsedimoto.com/il-caso/romano-fenati-la-federmoto-italiana-lo-sospende/
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Dessa Italienare med sitt temperament.
Är det bara dom som håller på så här?
Under alla år jag följt MotoGP så har det hänt ett par såna incidenter.
Capirossi vs Harada
Biaggi vs Rossi
Rossi vs Sete
Rossi vs MM
Fenati vs Manzis
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Tror han blir en bromskloss för företagets utveckling
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top