Var hittar jag lämpligt gummi till växelförare?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,
Min ena hoj har woodman-fotpinnar, där växelföraren i metall fullkomligt äter upp mina kängor.

Har ni något tips om var man kan hitta en lämplig gummi-hylsa, så som det brukar sitta på växelförare original?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Mått som skall omslutas?
Sen kan du ju använda gummi/hydraulslang för att göra en hylsa tills du hittar en som är snygg oxå :tummenupp
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
quick and dirty. Ta en bit krympslang i lagom diameter. Annars som steffe säger gummislang. Själv skulle jag svarvat till en bit svart delrin och lettrat den.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ännu mer Quick and Dirty:
Köp en rulle vulktejp och linda på tills du är nöjd.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Mina kängor har en extra läderlapp på ovansidan. Den vänstra ser j-vligt ansträngd ut, så den har definitivt gjort sitt jobb (varför det sitter en lapp även på högerkängan, kan jag inte förklara).
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
(varför det sitter en lapp även på högerkängan, kan jag inte förklara).

Mot allt bättre vetande och en gissning från höften så kan designern av dojorna ha kört en Norton tidigare.
Vänsterbroms och högerväxlat :fakta
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Mot allt bättre vetande och en gissning från höften så kan designern av dojorna ha kört en Norton tidigare.
Vänsterbroms och högerväxlat :fakta

Min gissning är att Indiern som sytt dojorna har lika lite aning om vad de ska användas till som konstruktören.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kör med grov bränsleslang på min petare för org gummit har flugit bort sedan många år. Elda bort trådarmeringen efter du skurit av slangen bara så ser de bra ut.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Mot allt bättre vetande och en gissning från höften så kan designern av dojorna ha kört en Norton tidigare.
Vänsterbroms och högerväxlat :fakta

Gäller inte bara Norton utan i stort sett alla engelska cyklar fram till att USA krävde att alla hojar skulle ha växeln på vänstersidan. För ett knappt halvsekel sedan. Dessutom med ettan uppåt.
Inga problem med att ha växeln på rätt (right) sida.
Däremot är det ett elände med Ninjan som är den enda som har ettan nedåt.
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Gäller inte bara Norton utan i stort sett alla engelska cyklar fram till att USA krävde att alla hojar skulle ha växeln på vänstersidan. För ett knappt halvsekel sedan. Dessutom med ettan uppåt.
Inga problem med att ha växeln på rätt (right) sida.
Däremot är det ett elände med Ninjan som är den enda som har ettan nedåt.
Silverpilen hadde med så har jag för mej
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hydraulsslang och soppaslang har jag kör på mina Raask bakåtflytt på cb500an och sen Kawa 750n sedan 1978 resp 1981. Betydligt snyggare än det som följde med satserna. Sen måste man ju korta fotpinnarna också eftersom de är gjorda för kängor i storlek 56 eller liknande.
Till TDMen blev det nya originalgummin.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tack för alla tips. Ska leta upp lämplig slang, förstår inte hur jag inte kunde tänka på det :rofl
Tror inte "vanlig" krympslang håller, kört med silvertejp, men det slets genom snabbt.

Mina kängor har en extra läderlapp på ovansidan. Den vänstra ser j-vligt ansträngd ut, så den har definitivt gjort sitt jobb (varför det sitter en lapp även på högerkängan, kan jag inte förklara).
Mina är också förstärkta, men tydligen petar jag inte alltid på rätt ställe, så vänsterkängan ser hemsk ut och nu är det dags för nya kängor.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för alla tips. Ska leta upp lämplig slang, förstår inte hur jag inte kunde tänka på det :rofl
Tror inte "vanlig" krympslang håller, kört med silvertejp, men det slets genom snabbt.

Mina är också förstärkta, men tydligen petar jag inte alltid på rätt ställe, så vänsterkängan ser hemsk ut och nu är det dags för nya kängor.

Tänk även bränsle siliconslang då kan du få flashiga färger också :yoparty
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top