Val av MC

Ingemar.J

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2018
Ort
Vålberg
Hoj
Yamaha XVS 1100 Drag star
Hej. Har tänkt att byta hoj.
Har haft lite olika MC typ Yamaha XV 600 BMW K100 RS och nu en Custom Yamaha XVS 1100 Dragstar.
Har alltid gillat att undersöka vart all vägar går och då speciellt grusvägar,
När vi har åkt på sådana vägar med nuvarande så får man putsa en hel dag :)
Nu är det så att min hustru vill åka med ibland så det måste funka,
Det som jag har snöat in på är Honda XRV 750 Africa twin, och Triumph Tiger 955 i.
Är inte så lång 1,75 så höjde är ett problem ! har läst att Trimph en ska vara topptung !
Skulle vilja ha lite info från någon med erfarenhet och tips på vad som kan passa
det ska vara en som man inte behöver vara rädd för att man kan välta omkull typ
Vi åker ganska lite så priset är max 40000.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Africa Twin är en trevlig, pålitlig och lättkörd hoj som funkar bra på grus, nackdelen med dom skulle vara att dom ofta ligger rätt högt i pris i jämförelse. Huruvida dom funkar för kortare personer kan jag tyvärr inte relatera till ;) Men är man lång funkar dom fin fint.
 

Ingemar.J

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2018
Ort
Vålberg
Hoj
Yamaha XVS 1100 Drag star
Hittade en recension av Richard Hammond och han är nog kortare än mig så jag tror inte att det är så stort problem
Den BMW som jag hade var också hög.
Mest fundersam är jag nog hur det är att åka två på den.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
XRV 750 Africa Twin är en helt OK hoj för att åka två på vad jag märkt. Tigern kan jag inte uttala mig om, men även en AT är avgjort topptung. Få hojar i den här kategorin som inte är det (skulle vara BMW då).

Sadelhöjden är hög, kommer kännas väldigt annorlunda jämfört med den du har nu (jag har ägt båda). Tveksam till att man når ner med bägge fötterna i marken samtidigt om man är under 180cm lång. Det här behöver nödvändigtvis inte vara ett praktiskt problem, men många upplever det aningen otryggt med såpass hög sitthöjd. (Finns självklart lägre sadlar att köpa). Prestandamässigt går den nog jämnt med din nuvarande. ATn är trots allt rätt tung, vilket också bidrar till att den kan upplevas som aningen svårkörd trots den upprätta körställningen.

Även dessa "evighetsmaskiner" börjar bli gamla nu, så allt du troligtvis läst dig till hittills kring Hondas så kallade överlägsna kvalitet bör tolkas med ett visst mått av försiktighet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är 172cm lång med lång kropp och korta ben.
Att hantera min Triumph 955 (220kg tjänstevikt) är problemfritt :)
jämfört med min GSX1300R (260kg tjänstevikt). :D
Får väl träna mer på gymmet ! :)
 
Last edited:

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Jag har en affe nu och det är en underbar hojj för pengarna, har skott min med anakee wild däck som funkar kanon på grus och bra på asfalt. jag är 180cm och når inte ner med bägge hälarna samtidigt så den är hög men samtidigt är det ett plus när man kör lite inspirerat på grus och offroad. Jag hade även för några år sedan en tenere 750, den är stöpt i samma form som affen fast med en paralelltwin, lite mer effekt och betydligt lägre pris, kolla på den också är mitt tips.
 

Ingemar.J

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2018
Ort
Vålberg
Hoj
Yamaha XVS 1100 Drag star
Köpte en AT i dag en 02a men jag har inte provat eller sett den live ännu. utan jag skickade min svåger att köpa den för han bor nära Södertälje där denna fanns.
Ska hämta den nästa helg. :banana
 
Last edited:

Ingemar.J

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2018
Ort
Vålberg
Hoj
Yamaha XVS 1100 Drag star
Vart i landet eller på nätet finns det delar extra utrustning typ högre ruta mm att köpa
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top