KTM 640smc med 660 motor ingen gnista

arimoron

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2018
Ort
Tjörn
Hoj
2003 ktm 660smc
Ktm 660 ingen gnista

hejsan alla motardbusar,

har en 640 som tidigare ägare satt en 660 motor på, den ahr gått osvosv men nu sknar den gnista heltplötsligt, började med att den ibland inte startade på kicken,
ägaren innan påstod att den endast gick att rulla igång för att sedan inte starta alls på kicken eller vid rullning numera.

Jag har googlat å felsökt ett par timmar nu blir inte riktigt klok!
nytt stift och batteri
mätte "Pulscoilen" och fick 98ohm vilket jag förtått det vara godkänt (80-120ohm),
jag har klippt tändkabeln 10mm,
kollat stödetsbrytare ok den med,
kollar ni schemat där nere mätte jag även statorn ( röd/svart och vit/röd) fick 13ohm då
förstår jag rätt skall där mäta
(0.45-0,56 ohm)

är statorn kass eller är det fortsatt felsökning för har ingengnista somsagt

KTM660smc.JPG
 
Last edited:

arimoron

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2018
Ort
Tjörn
Hoj
2003 ktm 660smc
Visade sig att ägaren som bytt motor kört ihop 660 stator osv osv med 640 cdi etc så var ett relä för dödar knappen som gett upp!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Otroligt bra gjort att du hittade felet :tummenupp Köp gärna 660 cdi och tändspole så kan den gå några snäpp bättre för den boxen lär ha annan tändkurva. Effektskillnaden kan vara från 0 till 7% någonstanns i registret. som ex så kan den ge typ 5hk mer i mellanreg/botten "eller inte ett skit" och samma på fulla varvtal. Kolla vad cdi och tändspole kostar och fundera på om de är värt chansa på att den går bättre. Kolla in Ebay eller Boris j här på forumet.
 

arimoron

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2018
Ort
Tjörn
Hoj
2003 ktm 660smc
Otroligt bra gjort att du hittade felet :tummenupp Köp gärna 660 cdi och tändspole så kan den gå några snäpp bättre för den boxen lär ha annan tändkurva. Effektskillnaden kan vara från 0 till 7% någonstanns i registret. som ex så kan den ge typ 5hk mer i mellanreg/botten "eller inte ett skit" och samma på fulla varvtal. Kolla vad cdi och tändspole kostar och fundera på om de är värt chansa på att den går bättre. Kolla in Ebay eller Boris j här på forumet.

Tusen tack för hjälpen :D absolut detta får bli vinterns projekt!
 

Mr:D

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2022
Hoj
KTm 660 SMC -04
Ktm 660 ingen gnista

hejsan alla motardbusar,

har en 640 som tidigare ägare satt en 660 motor på, den ahr gått osvosv men nu sknar den gnista heltplötsligt, började med att den ibland inte startade på kicken,
ägaren innan påstod att den endast gick att rulla igång för att sedan inte starta alls på kicken eller vid rullning numera.

Jag har googlat å felsökt ett par timmar nu blir inte riktigt klok!
nytt stift och batteri
mätte "Pulscoilen" och fick 98ohm vilket jag förtått det vara godkänt (80-120ohm),
jag har klippt tändkabeln 10mm,
kollat stödetsbrytare ok den med,
kollar ni schemat där nere mätte jag även statorn ( röd/svart och vit/röd) fick 13ohm då
förstår jag rätt skall där mäta
(0.45-0,56 ohm)

är statorn kass eller är det fortsatt felsökning för har ingengnista somsagt

View attachment 444622
Hej. Jag har samma problem som du fast jag har en "standard" 660smc och undrar vart du har hittat vad man "ska ha" för mätvärden? Jag mäter 97 Ohm på pick Up, 41 mellan röd-vit å röd-svart. Har du tips tas de varmt emot?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top