För liten för Kawasaki z800?

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Se till att ha stövlar med lite högre klack. Man kan även ha en 'ergonomisk' inläggssula i stöveln så att man kommer upp lite grand extra. Har för mig att BMW åtminstone tidigare sålde stövlar typ platåskor för kortbenta förare.
Men som tidigare sagts, man vänjer sig med lite träning. Alla har vi tappat hojen någon gång, så köp kraschpuckar och ev navpuckar innan du tappar den:)
Off-road hojar är extra lömska då fjädningen åker ut när man sätter ner foten.
Viktigt är att du nyper åt handbromsen när du sätter ner foten, annars har hojen en tendens att dra iväg.
 

Langelus

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2016
Ort
Söderort
Hoj
Su zuuuu kii GSR750
Min GSR750 har 815 mm sadelhöjd vilket visserligen är 15 mm lägre än Z800 men jag kan plattfota den trots att jag bara är 177 cm. Har provsuttit (men ej provkört tyvärr :( ) Z800 då jag var sugen på den modellen också och upplevde inte den som hög alls.
 

JimBra

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2011
Ort
åre
Hoj
ktm rc8r-11
Jag är 170cm och satt riktigt bra på den hojen, förvånadsvärt smidig att köra med:)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du kan testa lite här
http://cycle-ergo.com/
Det viktiga är ju faktiskt inte hur lång du är utan hur långa ben du har, dvs inseam måttet
Som jag gissar är innersömmen på långbyxor.
Tänk på att under OPTIONs kan du ändra till METRIC ,dvs centimeter istället för fötter :)

En utmaning med siten är att man inte tar hänsyn till hur bred sadeln är, BARA sadelhöjden.
Kawasaki ZZR 1400 har mycket bredare sadel än Suzuki GSX1300R, så jag 172cm med korta ben hade inte trivts på en ZZR 1400. Konstaterat på en MC-mässa.

Så till sist är det du som ska avgöra hur det känns genom att provsitta hojen du tänker köpa.
Det ska kännas bra på planmark.
Och tänk på att i branta backar, om man tvingas stoppa är det naturliga sträcka benen rakt ner.
Och den vägen (rakt ner) är längre i brant backe än när du står på planmark ......
Så jag aktar mig noga för stopp i brant backe.....har redan gjort det.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top