För liten för Kawasaki z800?

K9

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2018
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki z800
Hej, ny här på forumet.

Har tänkt att införskaffa mig en Kawasaki z800e, men är orolig för att den är för hög?
Är endast 175cm lång, så är det någon som kör en z800 som kan ge lite råd hurvida den är för stor eller inte?

Tack!
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
175 är väl inte så kort? ...och Z800 är inte särskilt stor...
Borde inte vara några som helst bekymmer.
Enda gången jag lidit av mitt vertikala handikapp (178cm) var när jag fick tjuvstopp på min Tiger 955i med framhjulet på en grästuva och bakhjulet på en annan.
Haft några tråkiga situationer med 990 Adventure också, men det var nog snarare vikten än höjden som ställde till det.
 

K9

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2018
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki z800
175 är väl inte så kort? ...och Z800 är inte särskilt stor...
Borde inte vara några som helst bekymmer.
Enda gången jag lidit av mitt vertikala handikapp (178cm) var när jag fick tjuvstopp på min Tiger 955i med framhjulet på en grästuva och bakhjulet på en annan.
Haft några tråkiga situationer med 990 Adventure också, men det var nog snarare vikten än höjden som ställde till det.

Hört att den ska vara lite för stor för mig av andra, plus att den väger 230(?) kg. Men får helt enkelt prova en :) Drömhojen.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kör Z650 själv, 79cm upp till sätet.
Jag är 180 och får utan problem ner fötterna med hälar i marken.
En Z800 har 83cm upp till sätet, är du 5cm kortare än mig så klarar du dig fint.
Att det är en överviktig hoj är en annan femma, men om det är just den som får ditt hjärta att slå lite extra så är det en sådan du ska ha, punGkt slut :tummenupp
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Nada problemas, är 176 cm lång (kort?) åker hoj med 870 cm sadelhöjd. Man får bara se till att planera lite inför stoppen.
 

K9

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2018
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki z800
Kör Z650 själv, 79cm upp till sätet.
Jag är 180 och får utan problem ner fötterna med hälar i marken.
En Z800 har 83cm upp till sätet, är du 5cm kortare än mig så klarar du dig fint.
Att det är en överviktig hoj är en annan femma, men om det är just den som får ditt hjärta att slå lite extra så är det en sådan du ska ha, punGkt slut :tummenupp

Den ser ju helt otrolig ut, är verkligen sugen på en sådan. Synd bara att den väger en del.

- - - Updated - - -

Jag är 1 cm längre än dig och har kört hojar med högre sadelhöjd utan problem.

Dåså, då låter det ju lugnt
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Den ser ju helt otrolig ut, är verkligen sugen på en sådan. Synd bara att den väger en del.

- - - Updated - - -



Dåså, då låter det ju lugnt
Som sagt, du lär klara det hur bra som helst.
Min första hoj var en motard med 92cm sitthöjd, då var jag 17 år och runt 175 lång, fixade det utan problem :tummenupp
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
178cm och grymt nöjd med min z800. Sitter utmärkt längdmässigt. Enda negativa är att sadeln är hård så man sitter inte gärna mer än en timma mellan bensträckarna vilket inte gör mig något. Vikten är inget som stör när man kör. Gör den bara stabilare. Man får inte ont i knäna som på en GSX1000RR. Jag störde mig på att den ligger på 5000rpm vid 100km/h. Med ett 43 bakdrev i stället för 45 blev det mycket bättre. Ett bra köp om man vill ha en snygg billig mc med sjukt billig försäkring.
 

K9

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2018
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki z800
178cm och grymt nöjd med min z800. Sitter utmärkt längdmässigt. Enda negativa är att sadeln är hård så man sitter inte gärna mer än en timma mellan bensträckarna vilket inte gör mig något. Vikten är inget som stör när man kör. Gör den bara stabilare. Man får inte ont i knäna som på en GSX1000RR. Jag störde mig på att den ligger på 5000rpm vid 100km/h. Med ett 43 bakdrev i stället för 45 blev det mycket bättre. Ett bra köp om man vill ha en snygg billig mc med sjukt billig försäkring.

Låter perfekt, är helt såld på z800, gäller bara att fixa körkortet ;)
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Har den fotpinnar?
Sätt fötterna där då isf.
:yoparty

(det där med att man måste nå ner med hela fotsulan på båda sidor samtidigt är bara trams, jag når ner med lite mer än tårna på en sida i taget... funkar fint... åkt tusentals mil på olika cyklar och ser inget problem)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Jag är 175 lång och trivs med 78 cm sadelhöjd. Verkar som ingen nämnt att bredden .och rundningen spelar roll. Enda råd jag kan ge är att provsitta och helst provköra innan köp.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Välkommen till SportHoj! :tummenupp

Är du nybörjare och Kawan blir din förStaHoj så kan det vara dåligt för självförtroendet med en tung hoj.
Men ingenting, som många tidigare skrivit, som inte är överkomligt.

För det är din teknik att hantera motorcykeln, inte vikten, som gör att du inte välter. Med tyngre hojar kan vara jobbigare och när den ligger där är den naturligtvis tyngre.

Men nytaget körkortet provkörde jag en 250-kilos risig K1:a som jag naturligtvis välte! Har du inte vält en hoj ännu så har du bara ännu en erfarenhet framför dig. :)

Och bor du i Äskilstuna så ta dig till Gröndal om du inte varit där förut och få hjälp att bli ännu bättre! :tummenupp
https://www.svmc.se/Distrikt/sodermanland/School/fortbildning/grondal/

Provkör och känn efter! :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har den fotpinnar?
Sätt fötterna där då isf.
:yoparty

(det där med att man måste nå ner med hela fotsulan på båda sidor samtidigt är bara trams, jag når ner med lite mer än tårna på en sida i taget... funkar fint... åkt tusentals mil på olika cyklar och ser inget problem)

What he said. :fakta

Så länge man når ner med tåspetsen utan att behöva luta hojen räcker det gott. Själv skulle jag aldrig vilja ha en hoj där jag kan plantera båda fotsulorna på marken, skulle kännas som om man åker moppe.


(Okej, på min gamla Kwack från -82 når jag ner med fotsulorna, men det är absolut ingen fördel.)
 

K9

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2018
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki z800
Välkommen till SportHoj! :tummenupp

Är du nybörjare och Kawan blir din förStaHoj så kan det vara dåligt för självförtroendet med en tung hoj.
Men ingenting, som många tidigare skrivit, som inte är överkomligt.

För det är din teknik att hantera motorcykeln, inte vikten, som gör att du inte välter. Med tyngre hojar kan vara jobbigare och när den ligger där är den naturligtvis tyngre.

Men nytaget körkortet provkörde jag en 250-kilos risig K1:a som jag naturligtvis välte! Har du inte vält en hoj ännu så har du bara ännu en erfarenhet framför dig. :)

Och bor du i Äskilstuna så ta dig till Gröndal om du inte varit där förut och få hjälp att bli ännu bättre! :tummenupp
https://www.svmc.se/Distrikt/sodermanland/School/fortbildning/grondal/

Provkör och känn efter! :)

Kört cross i väldigt många år dock! Men den väger ju inte 230 kg heller.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top