Hur mycket prissänkning för en nästan ny lågmilare (mot nypris)?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är lite inne på att byta hoj, och tänker att jag ska köpa en begagnad lågmilare. Har bland annat sett en handlare som har en till försäljning av modellen jag är ute efter, med ca 100 mil på mätaren. Den är dock bara prissänkt ca 10% mot nypris vilket låter lite. Själv kan jag tycks att runt 20% är mer rimligt men jag är ju också ganska snål. Uppenbarligen är jag inte ensam då den legat ute i flera månader. Vad tycker sporthojskollektivet är ett rimligt pristapp i den situationen?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vad är det för modell? Finns det nya kvar ute i butikerna eller är dom slutsålda?
Är det en ny modell eller en som kanske kommer att uppdateras till nästa år?

Det känns som att man kan få loss en ny som står i butik till det priset nu i slutet av säsongen. Om man kommer utan inbyte
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad är det för modell? Finns det nya kvar ute i butikerna eller är dom slutsålda?
Är det en ny modell eller en som kanske kommer att uppdateras till nästa år?

Det känns som att man kan få loss en ny som står i butik till det priset nu i slutet av säsongen. Om man kommer utan inbyte

Om det finns nya fysiskt i butikerna låter jag vara osagt men flera handlare listar nya hojar av årets modell i lager, inkl den butik jag tänker på. Kommande årsmodell är identisk vad jag vet. Det är dock en Ducati vi snackar om så kanske är situationen lite annorlunda för dem?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Rent krasst kan man väl säga att det är fri prissättning och även fritt att skita i att köpa till det priset :)

/R
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Rent krasst kan man väl säga att det är fri prissättning och även fritt att skita i att köpa till det priset :)

/R

Visst är det så, men för mig som inte köper ny hoj en gång i kvartalet så är min fråga är ju vad som är normalt/rimligt i detta fallet. Om andra hojåkare med mer erfarenhet kan ge input så stärker det ju min kunskap inför köpet, eller hur?
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Nu vet jag inte hur det är på Ducati men 10% låter lite. Borde man inte alltid få 10% på ny hoj?

Tex när jag köpte min 750 som inte finns i butiken utan den fick tas hem från KGK så fick jag ändå 10% rabatt när jag köpte den i sept.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Beror väl på hur dyr den är med är det en för 120k eller 300k nypris
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag köpte en ny 690 duke för 79k, den körde jag 100 mil på och den såldes för 55k i samma butik. Köpte 1290 R för 180K ny och körde 150mil, den såldes till en här på forumet för 130k eller 135k tror jag.. båda cyklarna var mellan 6-8mån gamla.. där har du en liten riktningsvisare...

Jag köpte även HDn begagnad, den hade rullat 160mil. Första service och allt utfört. Nypris 270k jag gav 210k..
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Visst är det så, men för mig som inte köper ny hoj en gång i kvartalet så är min fråga är ju vad som är normalt/rimligt i detta fallet. Om andra hojåkare med mer erfarenhet kan ge input så stärker det ju min kunskap inför köpet, eller hur?

Jag läste fel, eller tänkte inte klart. Fick det till att det var en ny hoj som stått ett tag. Oklart hur mitt huvud fungerar. :rodnar
Har du föreslagit 20% och fick du någon respons på det?

/R
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag läste fel, eller tänkte inte klart. Fick det till att det var en ny hoj som stått ett tag. Oklart hur mitt huvud fungerar. :rodnar
Har du föreslagit 20% och fick du någon respons på det?

/R

Har inte varit i kontakt med dem än. Jag måste inte köpa just denna och kan vänta tills någon med ”rätt” pris dyker upp på blocket. Nypris är strax över 143k och denna ligger ute för 130 jämnt.

- - - Updated - - -

Jag köpte en ny 690 duke för 79k, den körde jag 100 mil på och den såldes för 55k i samma butik. Köpte 1290 R för 180K ny och körde 150mil, den såldes till en här på forumet för 130k eller 135k tror jag.. båda cyklarna var mellan 6-8mån gamla.. där har du en liten riktningsvisare...

Jag köpte även HDn begagnad, den hade rullat 160mil. Första service och allt utfört. Nypris 270k jag gav 210k..

Ok, bra info. Var detta handlare i Göteborg?
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Har inte varit i kontakt med dem än. Jag måste inte köpa just denna och kan vänta tills någon med ”rätt” pris dyker upp på blocket. Nypris är strax över 143k och denna ligger ute för 130 jämnt.

- - - Updated - - -



Ok, bra info. Var detta handlare i Göteborg?

Köpte 690 på Bike och sålde den på bike. Köpte 1290 på Bike, bad dom dra åt helvete sedan sålde jag den på Probike där jag även köpte HDn. Alla i Göteborg

Men 13k avdraget är alldeles för lite anser jag, skiter i att de e en ducce. Bjud dom 115!
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Köpte 690 på Bike och sålde den på bike. Köpte 1290 på Bike, bad dom dra åt helvete sedan sålde jag den på Probike där jag även köpte HDn. Alla i Göteborg

Men 13k avdraget är alldeles för lite anser jag, skiter i att de e en ducce. Bjud dom 115!

Sålde du dem på förmedling eller bytte du in dem vid köp av ny hoj?
Stor skillnad.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag bytte in för lägre, priserna jag skrev är vad dom såldes för till nästa kund :tummenupp
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Klaga inte, det är sådana kunder svensk Mc-handel behöver så vi som inte har så gott ställt fortfarande har någon handlare att gå till! :tummenupp :krama

Klagar absolut inte! Bara lite fundersam över vad som gör att man byter på det sättet.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Köpte 690 på Bike och sålde den på bike. Köpte 1290 på Bike, bad dom dra åt helvete sedan sålde jag den på Probike där jag även köpte HDn. Alla i Göteborg

Men 13k avdraget är alldeles för lite anser jag, skiter i att de e en ducce. Bjud dom 115!

Om det var Bike i Göteborg har jag full förståelse för ditt senare agerande :)

/R
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Klagar absolut inte! Bara lite fundersam över vad som gör att man byter på det sättet.

När jag började köra hoj bytte de flesta efter två år. Innan beslutet att sälja lossades hastighetsmätarvajern så vi andra fick hålla koll på hur långt vi kört för att inte få soppatorsk. :D

Förstod det inte då och förstår det inte nu men vi är alla olika.
Och tur är det för skulle alla köra sin hoj 10 - 20 tusen mil skulle inte många nya hojar bli sålda! :tungan
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top