Roliga udda träffar i Sverige bla hillclimb?

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Såg ett härligt gammalt klipp med MC legenden Jamie Robinson som idag har youtube-kanalen MotoGeo. Där åker han på en "run what you brung" hillclimb-träff.

Fick mig att tänka på vad vi har för roliga och kanske lite udda mc-träffar här hemma i Sverige? Någon som varit på en liknande Hillclimb aktivitet?

 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo, men det var länge sedan någon använde orden "backtävling", "1000 meter" "Jordbana" eller ens "Tillförlitlighet" här hemma.

Fy tusan - runt 1980 körde jag ett par varv på Kyrketorpsbanan, helt osanktionerat. Hu! vad man skulle kunna slå sig där, redan på egen hand.

Hare Scramble, dock - det är en sport vi gärna kunde tagit hit, på originalspråk eller ej.


Ämnet!
Härlig film, skön ide'!
Perfekt sätt att se vad dom därna scrambler-bobbersarna med TKC 80 går för.

Någon som på allvar tror att det går att arrangera något sådant i Sverige...? :crash
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jo, men det var länge sedan någon använde orden "backtävling", "1000 meter" "Jordbana" eller ens "Tillförlitlighet" här hemma.

Fy tusan - runt 1980 körde jag ett par varv på Kyrketorpsbanan, helt osanktionerat. Hu! vad man skulle kunna slå sig där, redan på egen hand.

Hare Scramble, dock - det är en sport vi gärna kunde tagit hit, på originalspråk eller ej.


Ämnet!
Härlig film, skön ide'!
Perfekt sätt att se vad dom därna scrambler-bobbersarna med TKC 80 går för.

Någon som på allvar tror att det går att arrangera något sådant i Sverige...? :crash

Går det inte att arrangera mc-event utan Svemo?

-edit- måste man köra i nätstrumpor och chockrosa läppstift för att få vara med och hill-climba?!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ånnabodabacken har man gasat uppför. Körde 4 dagars där för 10 år sedan med en KTM 660 rally och sista specialprovet var uppför backen. Har sedan dess velat prova köra backe men det verkar stökigt att köra 50mil, lösa licens osv....

- - - Updated - - -

Går det inte att arrangera mc-event utan Svemo?

-edit- måste man köra i nätstrumpor och chockrosa läppstift för att få vara med och hill-climba?!

Jo arrangören kan anlita SMA istället.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jo, men det var länge sedan någon använde orden "backtävling", "1000 meter" "Jordbana" eller ens "Tillförlitlighet" här hemma.

Fy tusan - runt 1980 körde jag ett par varv på Kyrketorpsbanan, helt osanktionerat. Hu! vad man skulle kunna slå sig där, redan på egen hand.

Hare Scramble, dock - det är en sport vi gärna kunde tagit hit, på originalspråk eller ej.


Ämnet!
Härlig film, skön ide'!
Perfekt sätt att se vad dom därna scrambler-bobbersarna med TKC 80 går för.

Någon som på allvar tror att det går att arrangera något sådant i Sverige...? :crash


Så är det, jag pratar gammaldags, åbbsålet, svenska och är känslosam medans du är emmisjonell!
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Går det inte att arrangera mc-event utan Svemo?

-edit- måste man köra i nätstrumpor och chockrosa läppstift för att få vara med och hill-climba?!

Jag brukar ibland vara på den här. Häftigt se men i år redan varit :)

http://hydetmc.se/hillclimb/

Haha Coola Ola det är ju Deus Ex Machina gänget å massa andra Hipsters där så då ska man nog sticka ut och vara lite cool. Sedan om barbielooken går hem eller bara är onödigt farlig det kan vi diskutera (gött å bränna låret haha) :fyllisar

Är vi kanske lite för seriösa här hemma i Sverige när det gäller event? PeterDeleter ser grymt ut men jag ser få gamla skrothögar i backen [video]https://player.vimeo.com/video/199232573[/video]
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sommarhalvåret så vimlar det att olika mc-evenemang, prenumerera på någon evenemangstipssida, där du kan välja typ av intressen!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, varför svänga med utländska låneord när vi har en adekvat inhemsk vokabulär?!

Jag gillar bara inte att vi kastar bort ord och tar in det amerikanska och uttalar det på "svenska" istället och säger att det gamla som det ersätter är fel... :va

Majoriteten kanske gillar det men jag tillhör inte dem...:tungan

Och nu säger ju språkvårdarna att man får göra vad man vill med det "svenska" språket så då använder jag gamla ord.:7peta :krama
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag gillar bara inte att vi kastar bort ord och tar in det amerikanska och uttalar det på "svenska" istället och säger att det gamla som det ersätter är fel... :va

Majoriteten kanske gillar det men jag tillhör inte dem...:tungan

Och nu säger ju språkvårdarna att man får göra vad man vill med det "svenska" språket så då använder jag gamla ord.:7peta :krama

Jag håller med dig. Tycker t.ex. att det är löjligt att filmtitlar inte översätts utan får sin engelska originaltitel. Känns slappt. Har tom. sett en fransk film som fick en titel på engelska? I förlängningen blir det ju annars som på danska (ett land jag bott i i några år), där man använder engelska ord i vardagsspråket hela tiden. Funkar iofs på danska men på svenska låte det ju bara helt fel och tillgjort.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ånnabodabacken har man gasat uppför. Körde 4 dagars där för 10 år sedan med en KTM 660 rally och sista specialprovet var uppför backen. Har sedan dess velat prova köra backe men det verkar stökigt att köra 50mil, lösa licens osv....

- - - Updated - - -



Jo arrangören kan anlita SMA istället.

Om jag vill anordna t.ex en crosstävling på en åker jag äger, får jag alltså inte det utan att någon av ovanstående är inblandad? Dvs, oavsett status och nivå på arrangemanget?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
När det gäller tävling har SVEMO tagit sig ensamrätt. Träning är en annan sak. Titta bara på alla bandagar som arrangeras av olika aktörer. Tävling är det när resultaten rangordnas, t. ex. efter varvtider.
Sen finns det ett antal lagar som styr också. Terrängkörningslagen, trafiklagstiftningen och diverse miljölagstiftning.
Så svaret är att du inte får arrangera en crosstävling på din egen åker.
Om du inte framgångsrikt i domstol lyckas hävda att det handlat om ekologisk jordbearbetning för ogräsbekämpning.
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Det där såg ju skitkul ut Wiseguy!

Förstår jag rätt: Om jag inte loggar tider/poäng så kan jag ha ett evenemang som hillclimb i en grusgrop sålänge alla tillstånd är godkända? (vilket såklart inte är en baggis) :)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det där såg ju skitkul ut Wiseguy!

Förstår jag rätt: Om jag inte loggar tider/poäng så kan jag ha ett evenemang som hillclimb i en grusgrop sålänge alla tillstånd är godkända? (vilket såklart inte är en baggis) :)

Du kan anordna riktiga tävlingar/"bandagar" ganska lätt, lyssna med Fredrik Skoghag på www.smalic.se :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Svemo förlorade väll i rättegång om att dom hade ensamrätt att utfärda licenser o att vara enda godkända tävlings anordnare. Har för mej att det var väldigt tydligt skrivet att Svemo hade skapat detta i sina egna sjuka hjärnor att endast dom var godkända och hade då ensamrätt..
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top