Skadad hoj på jobbet

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Sökte på parkeringsskada men hittade mest påkörningar.

Min hoj stod på jobbet och på anvisade parkeringar så var dom enda lediga där man grävt ner fjärrvärme men inte asfalterat, hojen stod bra när jag ställde bort den men sen började det ösregna så att marken löstes upp vilket resulterade i att jag fick vickad hoj, Min en månad gamla varioruta gick av, backspegeln krokig och ca en decimeter av kanten på toppkåpan blev rispad rejält av gruset. eventuellt blev det mer men har inte kollat då både jag och MC var sjöblöt när jag kom hem.

Ska inte en arbetsgivare tillhandahålla ordentliga parkeringsplatser och stå för en sån skada?
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Kan man kanske tycka, men jag är tveksam till om de per automatik kan anses skyldiga till detta när det sker på privat mark.
Hade det varit på kommunal mark är jag ganska säker på att du hade haft ett gott förhandlingsläge. Eller i alla fall ett bättre sådant.

MEN... Jag vet inte hur det förhåller sig, det var bara en.... inte ens kvalificerad gissning.
Så jag borde nog varit tyst, men nu hade jag ju redan skrivit klart svaret så då kunde jag lika gärna skicka det.
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R
Arbetsgivaren är inte skyldig att tillhanda hålla några parkeringsplatser alls. Hur skulle det se ut? Skulle jag fixa 100 parkeringar till diverse fordon och dessutom stå till svars när något händer. Nä tänk om och lär dig att ha en platta under stödet om du ställer hojen på grus.

/B
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jeeez...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
If you're gonna be dumb, you gotta be tough.

Som den gamla countrydängan heter.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Man behöver faktiskt inte håna någon för att den ställer en fråga. Svaret på din fråga är nej, arbetsgivaren är inte ansvarig för vad som händer med arbetstagarnas fordon när de står på exempelvis en butiksparkering. Man har däremot ofta en försäkring som täcker skador som kan uppstå på fordon inom ett visst område. Detta kan dock variera enormt. Där jag jobbade tidigare så täckte försäkringen de garageplatser som låg precis rakt fram från butikens entre och hundra meter ut medans parkeringarna till vänster och höger Inte täcktes av försäkringen. Självrisken på denna försäkring brukar vara väldigt hög, vår var på 12.000:- om jag inte minns fel.
Där jag jobbar nu finns ingen försäkring alls.

För såna här saker så får man använda sig egen försäkring.
 

faloxe

Medlem
Gick med
8 Jun 2016
Ort
Uddevalla
Hoj
Daytona 675 -07 och så småning om kanske något motardliknande
Jag vet inte om det är upp till varje företag att bestämma. När det var mycket snö i vintras skulle jag parkera på jobbet, körde ner i ett potthål och spräckte läppen. Det ska jobbet ersätta har dem sagt, med anledningen att dem ska tillhandahålla gott skick på parkering och vägar som tillhör arbetsplatsen. Ta upp det med din arbetsgivare och hoppas på det bästa. Lycka till!
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag vet inte om det är upp till varje företag att bestämma. När det var mycket snö i vintras skulle jag parkera på jobbet, körde ner i ett potthål och spräckte läppen. Det ska jobbet ersätta har dem sagt, med anledningen att dem ska tillhandahålla gott skick på parkering och vägar som tillhör arbetsplatsen. Ta upp det med din arbetsgivare och hoppas på det bästa. Lycka till!

Det är skillnad på dej o ett fordon.

Korrekt är att du är försäkrad via jobbet från det du lämnar din dörr och till du tar i din dörr när du kommer hem.
Detta gäller inte fordon där gäller trafikförsäkringen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Korrekt, det är din egen helförsäkring som gäller.


Buy quality, cry once
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har inte en väghållare ett ansvar för de trafikytor de äger/driftar och som de upplåter för publika ändamål? Dvs, oavsett om det är ens arbetsgivare eller ej? T.ex. är ju privata fastighetsägare skyldiga att hålla byggnaderna i ett skick så att inte tredje mans person eller egendom tar skada.
 

jamterik

Medlem
Gick med
7 Dec 2011
Ort
Halmstad
Hoj
2002 BMW K1200RS
Frånsett direkt ansvar osv över vem som äger marken där det hände är jag ganska övertygad om att det är frågan om Force Majore, kunde man misstänka att osv. Nä misstänker att du får ta denna själv, uppdatera gärna så vi lär oss något i kollektivet!
 

faloxe

Medlem
Gick med
8 Jun 2016
Ort
Uddevalla
Hoj
Daytona 675 -07 och så småning om kanske något motardliknande
Det är skillnad på dej o ett fordon.

Korrekt är att du är försäkrad via jobbet från det du lämnar din dörr och till du tar i din dörr när du kommer hem.
Detta gäller inte fordon där gäller trafikförsäkringen.

Jag menar läppen på bilen (kanske skulle förtydligat genom att skriva kjolen). Som sagt har min arbetsgivare själva motiverat varför dem ska ersätta skadan på min bil, jag har bara sagt "hej, jag pajade bilen på jobbet" i princip utan att tjata.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag menar läppen på bilen (kanske skulle förtydligat genom att skriva kjolen). Som sagt har min arbetsgivare själva motiverat varför dem ska ersätta skadan på min bil, jag har bara sagt "hej, jag pajade bilen på jobbet" i princip utan att tjata.

Då klarnar det. Äger företaget parkeringsytan så är företaget skyldig att hålla skicket på ytorna så att det ej skadar fordon som kör/befinner sig där.

Men du fick det att låta som att du slagit i eller bitit dej i läppen:tummenupp
 

faloxe

Medlem
Gick med
8 Jun 2016
Ort
Uddevalla
Hoj
Daytona 675 -07 och så småning om kanske något motardliknande
Då klarnar det. Äger företaget parkeringsytan så är företaget skyldig att hålla skicket på ytorna så att det ej skadar fordon som kör/befinner sig där.

Men du fick det att låta som att du slagit i eller bitit dej i läppen:tummenupp

Haha, sist jag förklarade läget sa jag att jag spräckte kjolen, vilket heller inte funkade då jag är tjej.. Ja precis, det är jobbets mark så att säga. :)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Arbetsgivaren är inte skyldig att tillhanda hålla några parkeringsplatser alls. Hur skulle det se ut? Skulle jag fixa 100 parkeringar till diverse fordon och dessutom stå till svars när något händer. Nä tänk om och lär dig att ha en platta under stödet om du ställer hojen på grus.

/B
Hyggligt stort företag du har :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har inte en väghållare ett ansvar för de trafikytor de äger/driftar och som de upplåter för publika ändamål? Dvs, oavsett om det är ens arbetsgivare eller ej? T.ex. är ju privata fastighetsägare skyldiga att hålla byggnaderna i ett skick så att inte tredje mans person eller egendom tar skada.

Väghållare har ansvar ja. I sverige är det trafikverket och kommunerna som äger vägarna och dom har ett visst ansvar. Dvs om det uppstår skador på vägen som är så allvarliga att dom skadar fordon som kör på vägen så kan man ansöka om ersättning.
Dock är det en annan sak med parkeringsytor. Det finns väldigt dåligt med krav på parkeringsytor just eftersom det inte krävs så enormt mycket för att kunna parkera.

I fallet med TS som ställt hojen på en grusyta där stödet senare sjunker ner tror jag dock att han får ta det på sin egen försäkring. Om dom tillhandahållit en jämn yta att parkera på så är i stort sett deras ansvar slut. Det finns inget som helst krav på att det skall vara asfalterat eller att det skall kunna hålla för vilka belastningar som helst. Och ett motorcykelstöd utsätter underlaget för mycket stora belastningar. Det gör ju till och med gropar i asfalt om den är aningen mjuk.
TS borde ha räknat ut att stödet kan gräva ner sig i gruset och lagt en platta under stödet. Det finns väldigt praktiska platsplattor som gör jobbet utmärkt och som inte kostar mer än några tior och dom går utmärkt att ha med sig i innerfickan på stället. Jag har nästan alltid med mig en sådan när jag vet med mig att jag ska parkera någonstans där jag är osäker på om det finns asfalterat eller stenlagt underlag.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag vet inte om det är upp till varje företag att bestämma. När det var mycket snö i vintras skulle jag parkera på jobbet, körde ner i ett potthål och spräckte läppen. Det ska jobbet ersätta har dem sagt, med anledningen att dem ska tillhandahålla gott skick på parkering och vägar som tillhör arbetsplatsen. Ta upp det med din arbetsgivare och hoppas på det bästa. Lycka till!

Vad många som sågade mitt inlägg och kommer med sarkastiska kommentarer och sen så ser man faloxe som får ersättning eftersom att ett företag är ansvarig att hålla ordning på dom parkeringsplatser man tillhandahåller på den egna marken.
Ni som var så spydiga framstår därmed som okunniga besserwissrar.

Jag som anställd är anvisad till en viss plats och den ska då företaget sköta....dessutom har man ju haft 10 år på sig att fixa den och otalet gånger har man lagt fram att det måste fixas.
Kan tillägga att en annan anställd fick sin bil omlackerad då is lossnade och föll ner på huven på samma parkering.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Förstår inte varför du frågar på forumet,om du vet att företaget är ansvariga!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top