Hur betala den dj-a P-avgiften i huvudstaden

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Eftersom jag ibland är inne några timmar i Sthm så kommer jag att betala P-avgiften för
att stå på mc-parkering. Men hur dådå? Igår stod jag två timmar på Hantverkargatan och försökte använda appen Euro Park (ett företag som inte direkt står högt i kurs) men den trodde att jag var en bil så jag åkte dit på bilavgiften. Det fanns ingenstans där jag kunde lägga in taxa 12 utan appen kände av platsen och konstaterade taxa 3.

Letade på webben upp appen Betala P som staden själv driver. Och med den skulle man kunna betala för mc på avsedd parkering. Försökte regga mig för att skapa konto och det tyckes gå bra men sen hävdade den att mitt användernamn / telefonnummer redan användes. Och hänvisade till att jag hade Euro Park där ju såklart tel numret finns.
Fattade ingen ting. Skrev till Euro Park som förstås hänvisade till Stockholm. Får väl säga upp Euro park men den appen funkar när jag har bilen ute i länet på olika platser

Någon som har förslag på hur man gör detta vettigast?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inget som hjälper dig just nu, men om Stockholm inte vill ha dig, så bojkotta Stockholm.

Jag är Göteborgare i själ och hjärta. Född och uppvuxen, och även jag bott i kranskommuner i 30 år så har ändå Göteborg varit navet man återkommit till - jobb, handel, nöjen.

Så inte längre. Göteborg uppskattar inte mina besök, så jag väljer bort Göteborg i allt högre utsträckning.

Kållered har haft Jula länge, Varberg fick nyligen. Biltema bygger mittemot. Det blir kanske längre att köra, men jag slipper krusa en stad som så uppenbart inte vill ha mig som besökare.

Allra bäst med att inte arbeta i Göteborg längre är att slippa förnedras med det där jobbskattepåslaget; pendlingsskatten man maskerat som "trängselavgift" för att finansiera en tunnelbana Stockholm bestämt att Göteborg också skall ha. :zpy
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag tror att man loggar in med samma id it "Betala P" då det är Easy park som sköter den åt Stockholm. Där ska man kryssa i att den ska visa taxa för MC också under inställningar. Jag har installerat appen, men har inte använt den än. Precis som Notrightrider väljer bort Gbg har jag valt bort Sthlm pga dessa tokerier. Bor i Tumba och måste tyvärr besöka huvudkontoret ibland. Men gör det så sällan jag kan och har inte kört MC dit sedan de införde avgifterna. Med bil fulparkerar jag i garaget under. Normalt åker jag till Nykvarn där jobbet är.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
......

Allra bäst med att inte arbeta i Göteborg längre är att slippa förnedras med det där jobbskattepåslaget; pendlingsskatten man maskerat som "trängselavgift" för att finansiera en tunnelbana Stockholm bestämt att Göteborg också skall ha. :zpy


Du tycker alltså tunnelbana i Göteborg är en dålig ide. Tror personligen en stad som Gbg skulle gagnas väldigt väl av att få ytterligare ett färdmedel/val för att att transportera sig.

Lekte med tanken om hur väl trafiken skulle fungera i Stockholm om vi tog bort/stängde ner tunnelbanan imorgon. Snacka om trafikinfarkt...

Personligen ivrar jag för att ge människor alternativ, utan att man för den skull förfördelar vissa trafikantgrupper. Folk måste helt enkelt kunna få sina liv att fungera. Självfallet förstår jag också att man som stat/kommun använder ekonomiska påtryckningsmedel för att vi ska minska på resandet/transporterna som belastar klimatet mest.

OT-delux, men det bjuder jag på.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
I Malmö funkar det att rycka regskylten och att sätta lamineringsfilm över ramnummret.
Vill de inte ha pengarna så hade jag kört på mitt tips.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Som parentes kan ju nämnas att snart lär ju många mc-plaster försvinna också i och med att det
nästan alltid är tomt på dem nu förtiden.


Japp, vilket leder oss rätt in i parkeringshusen! Helldén måste ju stått på händer av lycka då han fick idén att i ett enda slag få bort oss från gatan och samtidigt göra de horribla olönsamma betongkasernerna, eventuellt något mindre olönsamma...

Så jävla mycket tack för det. Vilken jävla rövare!
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Här kom de med vita varningslappar till alla motorcyklister (utan skylt) där det stod att typ "sluta nu, snart börjar vi bogsera bort dem". Det var typ för nån månad sen. Det kanske var bara tomma hot. Sen försvann alla hojar härifrån iallafall. Jag kanske skulle skrivit det tydligare att här hotar de med bortforsling:)

Som parentes kan ju nämnas att snart lär ju många mc-plaster försvinna också i och med att det
nästan alltid är tomt på dem nu förtiden.

Är ju ett direkt resultat av hur de har infört avgifterna. Vilket är i ett satans motsatsförhållande till vad man säger för att fjäska för väljarna.

Miljöpartiet: Miljöpartiet ser ett stort värde i att fler pendlar med miljövänliga mindre fordon, MC, moped och cykel. En MC är bränslesnålare än de flesta bilar, tar mindre plats i trafiken och behöver mindre parkeringsyta – alla tre viktiga egenskaper när trängseln ökar och fler trafikslag behöver dela på trafikutrymmet.

https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Valet-2018/
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Kan du inte fulparkera mc? Om du kan fulparkera bilen menar jag. Dessutom får du väl betala trängselavgift med bilen.

Jo, men av ren protest tänker jag inte ta hojen de få gångerna jag åker till stan, jag vill orsaka mer kö bara för att. Jag vet dumt och barnsligt, men sån är jag.

Tillräckligt sällan för att jag inte ska bli tokig på köerna.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
tomsta skrev:
Eftersom jag ibland är inne några timmar i Sthm så kommer jag att betala P-avgiften för
att stå på mc-parkering. Men hur dådå? Igår stod jag två timmar på Hantverkargatan och försökte använda appen Euro Park (ett företag som inte direkt står högt i kurs) men den trodde att jag var en bil så jag åkte dit på bilavgiften. Det fanns ingenstans där jag kunde lägga in taxa 12 utan appen kände av platsen och konstaterade taxa 3.

Letade på webben upp appen Betala P som staden själv driver. Och med den skulle man kunna betala för mc på avsedd parkering. Försökte regga mig för att skapa konto och det tyckes gå bra men sen hävdade den att mitt användernamn / telefonnummer redan användes. Och hänvisade till att jag hade Euro Park där ju såklart tel numret finns.
Fattade ingen ting. Skrev till Euro Park som förstås hänvisade till Stockholm. Får väl säga upp Euro park men den appen funkar när jag har bilen ute i länet på olika platser

Någon som har förslag på hur man gör detta vettigast?.

Med easypark är det väl bara att skriva in områdeskoden högst upp i appen, det som står Taxa på MC parkeringsskylten.
 

Tornebjer

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2014
Ort
Tullinge
Hoj
RF900, EXC350
Jag har upplevt samma strul med "Betala P", men till slut fick jag det att funka.
EasyPark-appen reggar alltid bil-avgift för mig, har inte funnit något sätt att regga mc-taxan via EasyPark.
Försök strula lite till med "Betala P", så ska du nog få det att funka.
Det skiljer ju en hel del i taxa mellan bil & mc.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Tack för alla svar!!
Provade att direkt i telefonen lägga in appen Betala P (via Play-butiken) och då insåg jag (som någon ovan nämnde) att det är samma dj-a bolag som har båda dessa appar. Det var därför som dom inte vill lägga in mig på Betala P eftersom dom tydligen har samma register för båda apparna. Och när jag la in appen i telefonen så tycks det funka, fick byta lösen men för övrigt är det nog ok (Trots att det inte är det) Som någon skrev ovan så går det ej att ändra till mc-taxa i Euro park-appen men det funkar i Betala P. Så bolaget har väl inte velat ödsla pengar på att anpassa Euro Park till mer mc-användarbarhet. Nonchalant men inte oväntat
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top