Slagna skivor: svarva, original eller tredjepart?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hoj: bmw s1000rr 2011

När jag anlägger lättare broms blir det pulserande bromsverkan. Har prövat att rengöra skivorna utan framgång.

Att köpa två nya originalskivor ser ut att landa på drygt 7000kr, sedan tillkommer nya belägg och skruv utöver det.

Som alternativ gav verkstaden (kenneths mc) förslaget att skicka in skivorna på svarvning till ett företag i danmark, det skulle kosta 1000kr skivan. Enligt dem har de gjort det på ett antal s1000rr med gott resultat.

Nu är min fråga till er, vad är er syn på omsvarvning?

Finns det några fullgoda tredjepartsskivor som ligger bättre i pris? Jag fick förslag på en uppsättning skivor med lägre pris, men då var de inte flytande istället. Det känns dumt(?), vill verkligen inte tumma på bromsförmågan, bara se över om det finns lika bra alternativ som ligger bättee i pris.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har du kollat styrlagret?

Typiskt tecken på löst draget lager är pulserande broms vid lätt bromsning men inget när du bromsar hårt.
 

mupp_virus

Medlem
Gick med
25 Aug 2008
Ort
Lissabon , Portugal
Hoj
ducati 996s . yamaha r1 streetfighter
Borde vara billigare att köpa ISR skivor eller brembo oro skivor istället för original, blir säkert bättre broms av dom 2 också.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Brukar inte googla och sen ge tips utan att ha en aning, men det verkar finns ngt som heter specialsvarv.se i Göteborg, något gammalt inlägg talar om 250,-/skiva

Att pröjsa en lax / skiva för svarvning har jag inte gjort under pistolhot.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För en tusing får du väl nästan en ny skiva på ebay gissar jag utan att söka men sen så låter det onödigt att köpa två skivor när det sannolikt bara är en som är dålig.
Hissa upp framhjulet, snurra och se om det kastar, du kan hålla nåt på sidan om skivan och nyp fast runt gaffelbenet, typ en skruvmejsel också så ser du lättare om avståndet skiftar och det tar ibland
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
För en tusing får du väl nästan en ny skiva på ebay gissar jag utan att söka men sen så låter det onödigt att köpa två skivor när det sannolikt bara är en som är dålig.
Hissa upp framhjulet, snurra och se om det kastar, du kan hålla nåt på sidan om skivan och nyp fast runt gaffelbenet, typ en skruvmejsel också så ser du lättare om avståndet skiftar och det tar ibland
Fast det är ju lite vanskligt med flytande skivor, dom kan ju hänge snett i navet/medbringarna när man står still, men sen centreras dom ju när man kör. Jag skulle ha tagit bort en skiva i taget och provkört istället, MED NÅGOT MELLAN BELÄGGEN PÅ DEN SIDA SOM INTE HAR NÅGON SKIVA!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Brukar inte googla och sen ge tips utan att ha en aning, men det verkar finns ngt som heter specialsvarv.se i Göteborg, något gammalt inlägg talar om 250,-/skiva

Att pröjsa en lax / skiva för svarvning har jag inte gjort under pistolhot.

Det är väll den firan som har valsat runt i trådar med svarvade skivor som både blivit skevare o nedssarvade under min tolerans nivå. Billigt är inte alltid bra.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hoj: bmw s1000rr 2011

När jag anlägger lättare broms blir det pulserande bromsverkan. Har prövat att rengöra skivorna utan framgång.

Att köpa två nya originalskivor ser ut att landa på drygt 6000kr, sedan tillkommer nya belägg och skruv utöver det.

Som alternativ gav verkstaden (kenneths mc) förslaget att skicka in skivorna på svarvning till ett företag i danmark, det skulle kosta 1000kr skivan. Enligt dem har de gjort det på ett antal s1000rr med gott resultat.

Nu är min fråga till er, vad är er syn på omsvarvning?

Finns det några fullgoda tredjepartsskivor som ligger bättre i pris? Jag fick förslag på en uppsättning skivor med lägre pris, men då var de inte flytande istället. Det känns dumt(?), vill verkligen inte tumma på bromsförmågan, bara se över om det finns lika bra alternativ som ligger bättee i pris.

Brukar inte googla och sen ge tips utan att ha en aning, men det verkar finns ngt som heter specialsvarv.se i Göteborg, något gammalt inlägg talar om 250,-/skiva

Att pröjsa en lax / skiva för svarvning har jag inte gjort under pistolhot.




1000 svenska efter att ha skickat grejerna fram och tillbaka till Danmark och betalat whopping 1.41 för själva jobbet i Danmark kan nog motsvara DKK 250 per skiva i Danmark också, faktiskt.

Varför Kenneths väljer att arbeta med ett företag i Danmark hellre än ett på hemmaplan i Göteborg (Svenljunga...?)kan man fundera över. Kvalitetsskillnad på arbetet, kanske...?
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Fast det är ju lite vanskligt med flytande skivor, dom kan ju hänge snett i navet/medbringarna när man står still, men sen centreras dom ju när man kör. Jag skulle ha tagit bort en skiva i taget och provkört istället, MED NÅGOT MELLAN BELÄGGEN PÅ DEN SIDA SOM INTE HAR NÅGON SKIVA!

Eller så plockar man bort ett bromsok i taget med något mellan beläggen istället för skivorna.:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag hade lättare pulsering i bromsarna efter vinterdvalan får två år sedan de visade sig vara extremt små rostporer just där klossarna befanns sig på skivorna. Jag ställde nog undan hojen med fuktiga belägg samt ev lite saltkörning på hösten. Jag slipade alla sidor på skivorna med rondell och sandpapperslammell med framhjulet i luften så de snurrade hela tiden = jämnt fördelad slipning på skivorna. De blev lite bättre men inte perfekt.
Men efter att ha tagit lös en av skivorna och roterat den ett halvt varv vs andra skivan så blev pulseringen så liten att de va godtagbart ,,näst intill perfekt . Nu 700 mil senare känns inga pulseringar.
Numera är jag mer noga med att varmköra bromsarna innan undanställning.

Prova vrida en av skivorna med andra ord :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hur är skicket på nitarna? Att skivan inte längre flyter för att de är fulla med skit och stumma är en av de vanligare orsakerna till såna problem. Och lätt löst om man inte låtit det gå för långt så skivorna faktiskt slagit sig....

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Borde vara billigare att köpa ISR skivor eller brembo oro skivor istället för original, blir säkert bättre broms av dom 2 också.
Fick förslag på billigare Brembo-skivor som hette Oro, de var billigare men inte flytande. Vill ha något likvärdigt att ersätta med. Får ta mig titt på ISR också.


Har du kollat styrlagret?

Typiskt tecken på löst draget lager är pulserande broms vid lätt bromsning men inget när du bromsar hårt.
Nej, det får jag kolla. Men det känns precis som när skivorna var kass på min andra hoj och det är påtagligt att bromsverkan ändras, inte bara pulserande.

För en tusing får du väl nästan en ny skiva på ebay gissar jag utan att söka men sen så låter det onödigt att köpa två skivor när det sannolikt bara är en som är dålig.
Hissa upp framhjulet, snurra och se om det kastar, du kan hålla nåt på sidan om skivan och nyp fast runt gaffelbenet, typ en skruvmejsel också så ser du lättare om avståndet skiftar och det tar ibland
När jag letat runt hittade jag inga originalskivor till lägre pris, de verkade ligga kring 300 euro. Begagnade skivor går att hitta för runt tusingen, men då vet man ju inte att de är helt plana heller.

Varför Kenneths väljer att arbeta med ett företag i Danmark hellre än ett på hemmaplan i Göteborg (Svenljunga...?)kan man fundera över. Kvalitetsskillnad på arbetet, kanske...?
När jag googlat om ämnet hittade jag en gammal tråd här en annan mc-mek som gjorde precis samma sak. Jag antar att de gör jobbet bra, men det är inte billigt.

Slå en signal till Anders på S-Racing och hör vad han tar för en uppsättning skivor+klossar till din hoj.
S-Racing 0521-25 70 01
Tack, skadar aldrig att fråga.

Numera är jag mer noga med att varmköra bromsarna innan undanställning.

Prova vrida en av skivorna med andra ord :tummenupp
Det kan vara värt ett försök. Ska komma ihåg att varmköra bromsarna inför vinteravställning med.
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Kolla på dessa , kör själv med dom på min ZRX1200 utan problem och en kompis har dom på sin lite äldre R1 och lika nöjd som mig.
Postade frågan på fb "motorcyklistens facebooksida eller sporthoj sverige" och där fick jag svar av vissa som kört med dom på sina race hojar i flera år utan problem.
Även på vissa andra fb sidor med massor av förare ifrån andra länder har bara bra att säga om dessa.
https://www.ebay.com/itm/Arashi-Fro...1000RR&hash=item3b17c1a217:g:s5AAAOSwjLtbaQdL

Mina och min kompis skivor kom på ca 10 dar med UPS och en räkning på 300kr extra för tull och moms .
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hur är skicket på nitarna? Att skivan inte längre flyter för att de är fulla med skit och stumma är en av de vanligare orsakerna till såna problem. Och lätt löst om man inte låtit det gå för långt så skivorna faktiskt slagit sig....
Vet inte hur man ska kolla. Har känt på skivorna att de är just lite rörliga, inte märkt att någon del av dem verkar kärva.

Tack! Måste haft otur när jag tänkte/googlade. Då är frågan hur en sådan skiva står sig mot original.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nya eftermarknadsskivor tex från EBC kostar 1600-1700/styck
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Instämmer. Köpte EBC till min ena traja. Känns mycket bra, så här efter ett års körning.
Fick rekommendation av en mycket erfaren mekaniker.

EDIT: vill minnas att jag gav £125 per styck + frakt. Alltså ungefär i trakten av vad VS skrev.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top