GoPro British Grand Prix

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Med tanke på att den höga farten är en av orsakerna till möjligheten av mycket allvarliga konsekvenser vid krasch så framstår det för mig som ett dumt beslut att gå från 800cc till 1000cc.
Vad jag fattat gick man från 990(?)cc till 800cc just för att sänka hastigheten.
Och det för mig logiska hade varit att gå från 800cc till 750 / 700 /650 eller 600cc när det gick för fort i 800cc.

Förklaringen till att man inte gick till mindre motorer när det gick för fort med 800cc
måste som jag ser vara MC fabrikanterna.
MC fabrikanterna, i varje fall Honda(?) (störst) vill ha 1000cc av marknadsskäl.
Eller var det Dorna som ville ha så stora motorer att det inte är förarskickligheten (konsten att köra fort)
utan att man genom att få in
däck ekonomi
bränsle ekonomi
skulle minska betydelsen av att kunna köra fort. För att få mer spänning ! Och större publik.

Lite som att friidrott löpning bestämma att alla ska löpa med en standard sko från XYZ max storlek 42.
För mer spänning i loppen !
(Usain Bolt skulle med 42or inte längre tillhöra favoriterna på 100m !)
Inte konstigare bestämma max skostorlek 42 från XYZ i friidrott än bestämma tankstorleken på hojarna i reglerna till max 22 liter
eller att alla ska köra Michelin 17" däck
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Har inte tagit mig tid att läsa förrän nu men strömmade BT-Sport hela söndagen och de sa ganska tidigt nedanstående...

If that downpour hadn’t hit Silverstone on Saturday, Rabat and the others wouldn’t have crashed. The race would have happened, ignorant of what lay ahead. The rain wasn’t the problem.

The problem was the standing water at the end of Hangar and at other parts of the track, which had been formed by a botched multi-million-pound resurfacing job that doesn’t allow rain to drain through the asphalt.



Bra artikel men det var jobbigt att läsa om Jarno... :(
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Med tanke på att den höga farten är en av orsakerna till möjligheten av mycket allvarliga konsekvenser vid krasch så framstår det för mig som ett dumt beslut att gå från 800cc till 1000cc.
Vad jag fattat gick man från 990(?)cc till 800cc just för att sänka hastigheten.
Och det för mig logiska hade varit att gå från 800cc till 750 / 700 /650 eller 600cc när det gick för fort i 800cc.

Förklaringen till att man inte gick till mindre motorer när det gick för fort med 800cc
måste som jag ser vara MC fabrikanterna.
MC fabrikanterna, i varje fall Honda(?) (störst) vill ha 1000cc av marknadsskäl.
Eller var det Dorna som ville ha så stora motorer att det inte är förarskickligheten (konsten att köra fort)
utan att man genom att få in
däck ekonomi
bränsle ekonomi
skulle minska betydelsen av att kunna köra fort. För att få mer spänning ! Och större publik.

Lite som att friidrott löpning bestämma att alla ska löpa med en standard sko från XYZ max storlek 42.
För mer spänning i loppen !
(Usain Bolt skulle med 42or inte längre tillhöra favoriterna på 100m !)
Inte konstigare bestämma max skostorlek 42 från XYZ i friidrott än bestämma tankstorleken på hojarna i reglerna till max 22 liter
eller att alla ska köra Michelin 17" däck

En av anledningarna de minskade till 800 var för att sänka farten/riskerna men istället för långsammare så gick det fortare då det gick att köra fortare in och genom böj på en 800.

Om detta var anledningen till beslutet att gå upp till tusen eller om det berodde på att tillverkarna ville ha en koppling till gathojarna låter jag vara osagt men faktum är att risken ökade, inte minskade, när de körde 800 pga kurvhastigheten.

Det spekuleras ju om att simoncelli kanske inte hamnat där han hamnade på en tusen men det är ju bara spekulationer.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Är nyfiken på vilket sätt du är knuten till MotoGP cirkusen? Arbetar du för ett av teamen?
Jag har ju förstått att du sitter på väldigt mkt inside-info men vet ej ditt samröre med MotoGP.

Jag arbetar med chassie och fjädring, just nu med allt och alla som inte heter KTM, NTS eller Tech3 Mistral. Inside info vet jag inte. Det mesta jag postar på detta forum är allmän information som inte på något sätt är hemlig, men som kanske inte heller förmedlas genom media.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Med riktigt chassie, riktig fjädring, riktiga förare och ännu bättre väder:

Lyssnar man 7 minuter in så började Triumph med en annan ram men eftersom Daytonan är väldigt nära en Moto2 så var det inte någon större nytta så därför användes Daytonan. Det handlade om att utveckla motorn och där får vi hoppas de har lyckats.



Hyfsad video men den låter, i mina öron, lite tam. :(
Men den är naturligtvis snabbare och bättre än Triumphs prototyp i en Daytonaram.

Hur tänkte man i slutet när alla inblandade ställs, förutom en äldre man, i skugga? :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Triumphmotorn ska tydligen ge femton hästar mer än den nuvarande Hondamotorn och dessutom vid ett betydligt lägre varvtal. Så Moto2 lär gå lite fortare från och med nästa år. Traction control finns förberett i den ECU som kommer att användas, dock inte upplåst och tillgänglig under säsongen 2019. Kunderna bedöms ha fullt upp med de "vanliga" funktionerna kring bränslemapp, tändmapp, fly by wire och motorbroms så man besparar dem besväret med att introducera traction control ett eller två år till.

Extern Pros testhoj är för övrigt utrustad med ett fjädringsmärke som just nu inte finns representerat i Moto2-depån. Allt för att ingen ska kunna hävda att något av de etablerade märkena fått en fördel...

Videon och bilderna kommer från Extern Pros och Magneti Marellis "shake down test" som hölls på Aragon veckan efter Catalunya GP. Den äldre mannen är för övrigt Rainer Diebold, alltså ena halvan av 2D Data Recording. Han var inhyrd av Kalex under denna test för att översätta den loggade datan från Magneti Marellis WinTax till 2D, eftersom ingen i Moto2 depån har någon större vana av något annat än sitt enligt reglementet standardiserade 2D.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det mesta jag postar på detta forum är allmän information som inte på något sätt är hemlig, men som kanske inte heller förmedlas genom media.

Det är det som gör det så intressant, lite som att vara där.
Fortsätt, please please please
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
En av anledningarna de minskade till 800 var för att sänka farten/riskerna men istället för långsammare så gick det fortare då det gick att köra fortare in och genom böj på en 800.

Om detta var anledningen till beslutet att gå upp till tusen eller om det berodde på att tillverkarna ville ha en koppling till gathojarna låter jag vara osagt men faktum är att risken ökade, inte minskade, när de körde 800 pga kurvhastigheten.

Det är den uppfattning jag också har. I och med införandet av 800cc så hände två saker - kurvhastigheten blev viktigare (och därmed högre), som sagt, och motorerna blev mer aggressiva i och med att man ville behålla så mycket av effekten de hade när de körde 990cc som möjligt. Resultatet var hojar med en karaktäristik som gick mer mot de gamla tvåtaktarna på 500cc och det blev fler highsiders än under 990cc-eran.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det är den uppfattning jag också har. I och med införandet av 800cc så hände två saker - kurvhastigheten blev viktigare (och därmed högre), som sagt, och motorerna blev mer aggressiva i och med att man ville behålla så mycket av effekten de hade när de körde 990cc som möjligt. Resultatet var hojar med en karaktäristik som gick mer mot de gamla tvåtaktarna på 500cc och det blev fler highsiders än under 990cc-eran.

För att snillspekulera extra så har jag bestämt för mig att Casey Stoner i en intervju sa att 800 var fel väg att gå, snarare skulle man gå mot 1500cc för att uppnå det man ville + att utvecklingskostnaderna borde minska med den inriktningen
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
För att snillspekulera extra så har jag bestämt för mig att Casey Stoner i en intervju sa att 800 var fel väg att gå, snarare skulle man gå mot 1500cc för att uppnå det man ville + att utvecklingskostnaderna borde minska med den inriktningen

Det kanske hade funkat men en sak kan man vara säker på - utvecklingskostnaderna kommer aldrig minska på grund av ett reglemente. Får fabrikerna inte göra så mycket men en sak så gör de mer med ngt annat, bara att se på utvecklingen av aerodynamiken när man tog bort annat. Reglera ner kostnaderna i prototypracing = omöjligt för då är det inte prototypracing längre.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Rent generellt i alla former av racing på hög nivå - ju hårdare reglemente, desto dyrare (eftersom man då måste hitta andra konstruktionslösningar för att gå runt det som inte är tillåtet).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En av anledningarna de minskade till 800 var för att sänka farten/riskerna men istället för långsammare så gick det fortare då det gick att köra fortare in och genom böj på en 800.

Om detta var anledningen till beslutet att gå upp till tusen eller om det berodde på att tillverkarna ville ha en koppling till gathojarna låter jag vara osagt men faktum är att risken ökade, inte minskade, när de körde 800 pga kurvhastigheten.

Det spekuleras ju om att simoncelli kanske inte hamnat där han hamnade på en tusen men det är ju bara spekulationer.

Vilket innebär att det går ännu fortare genom böjarna i Moto2 och Moto3 än med 800cc.
Ju mindre och lättare hoj dessto fortare går det köra genom böjarna.

Och slutsatsen är att vill man sänka böjhastigheten för MotoGP är det enklaste höja minimivikten......

Och då måste jag ju ifrågasätta Moto2 och Moto3 ur säkerhetssynpunkt pga av minimivikten.
Men det kanske är så klokt att minimivikten i Moto3 och Moto2 är samma som för MotoGP !?
För att hålla nere böjhastigheten
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Vad är grejen med att öka kubiken och införa elektronik även i Moto2?
Steget mellan Moto2 och MotoGP blir ju bara mindre. På vilket sätt är det attraktivt för oss som tittar? Menar kanske inte självklart att det är fel men blir ändå fundersam om även mellanklassen ska gå mot mer prototypracing.
Eller vad vill man egentligen uppnå?:va
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vad är grejen med att öka kubiken och införa elektronik även i Moto2?
Steget mellan Moto2 och MotoGP blir ju bara mindre. På vilket sätt är det attraktivt för oss som tittar? Menar kanske inte självklart att det är fel men blir ändå fundersam om även mellanklassen ska gå mot mer prototypracing.
Eller vad vill man egentligen uppnå?:va
Blir kanske lättare för förare att steppa upp en klass och leverera om skillnaderna är mindre?
Blir inte lika stor omställning, kanske?
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Blir kanske lättare för förare att steppa upp en klass och leverera om skillnaderna är mindre?
Blir inte lika stor omställning, kanske?

Fast då blir ju steget mellan Moto3 och Moto2 för stort istället.
Kanske borde införa nån mellanklass på, hmm jaa, 600cc?
Så vi minskar gapet...:glömdet
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad är grejen med att öka kubiken och införa elektronik även i Moto2? Steget mellan Moto2 och MotoGP blir ju bara mindre. På vilket sätt är det attraktivt för oss som tittar?

Det är precis detta som är tanken bakom ändringen:

Blir kanske lättare för förare att steppa upp en klass och leverera om skillnaderna är mindre? Blir inte lika stor omställning, kanske?

De Moto2-förare som har kommit upp i MotoGP har tyckt att anpassningen till en motorcykel som faktiskt har vrid samt anpassningen till traction control har varit det svåraste.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Vilket innebär att det går ännu fortare genom böjarna i Moto2 och Moto3 än med 800cc.
Ju mindre och lättare hoj dessto fortare går det köra genom böjarna.

Och slutsatsen är att vill man sänka böjhastigheten för MotoGP är det enklaste höja minimivikten......

Och då måste jag ju ifrågasätta Moto2 och Moto3 ur säkerhetssynpunkt pga av minimivikten.
Men det kanske är så klokt att minimivikten i Moto3 och Moto2 är samma som för MotoGP !?
För att hålla nere böjhastigheten

Som jag förstått det (och risken är väl stor att nån rättar mig):

Det är egentligen inte vikten det hänger på utan snarare effekten. Ju mindre effekt desto viktigare blir kurvhastigheten, och då egentligen den relativa kurvhastigheten. Ju mindre hastighet du behöver bromsa på en motorsvag hoj bort desto bättre. På en motorstarkare hoj som kan accelerera snabbare så ges det istället möjlighet till fler spår och därmed blir inte relativ kurvhastighet lika viktigt.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top