Motorhispania rx racing

AntonOP

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2018
Ort
örebro
Hoj
2002 Motorhispania rx racing
Elstarten fungerar ej på min moppe, den låter men vill ej gå igång. Den går igång efter några rullningar (ca 10-12) den har blivitt renoverad på verkstad för kanske 200-500mil sedan. (2 ägare innan mig.) Det som gjordes: cylinder, chockreglage och packsats.
Ägaren innan mig kopplade även bort oljepumpen och man blandar själv. Kan det vara felet?
Här är en video där man hör hur den låter: https://www.youtube.com/watch?v=BM0nSEiN7SA
Lämna förslag på vad jag kan göra för att få den o starta på elstart. (t.ex byta tändstift kolla något i motorn osv)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Prova startkablar från bilbatteri för de låter som den går för sakta så den inte orkar ge gnista. Om den startar med startkablar så kolla om den laddar uppimot 14,5volt på varvtal över 3000 varv och gör den det så är troligen batteriet väck.
 

AntonOP

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2018
Ort
örebro
Hoj
2002 Motorhispania rx racing
Liten update. Batteriet var i princip urladdat på det klippet, så jag laddade det och testade igen men då fick motorn ingen bensin och behöver en ny bensinkran eftersom det kommer inget från tanken med den gamla bensinkranen (bytt slangar till nya fräscha så det var inte dom det var fel på.)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det har kanske bara kommit något skräp som täppt hålet i bensinkranen.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har en motorhispania RX 04a ståendes som jag långsamt renoverar. Är det vaccumstyrd bränslekran på din med? I så fall kan det vara så att du har läckage någonstans påvägen för vaccumet. Den ska vara kopplad med en liten slang antingen på förgasaren eller på insuget, har du någon form av luft läcka så som torkade gummin här o där så får du inte tillräckligt bra vaccum och den orkar inte o öppna bensinkranenen.

Om du har vaccumkran så tar du tag i den slangen som inte går till förgasarens bensin tillförsel och så suger du med munnen i änden på den för o göra vaccum själv, börjar det rinna bensin så är det något som inte håller tätt.

Min läcker i membranet tror jag och om jag rullar igång den så går det att tvinga den att börja suga lite vaccum och öppna kranen, har dock 80cc och lite annat lull lull på min och andra ventiler men det låter som din har samma problem iaf. prova! om det är så att de kommer bensin när du suger försök o suga, hålla tätt o sedan klämma åt slangen med något o se fall den startar och går som den ska
 

AntonOP

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2018
Ort
örebro
Hoj
2002 Motorhispania rx racing
Ja jag har vaccumstyrd kran och jag o min pappa visste inte riktigt vad det var innan vi gjorde lite research så vi hade tryckluft i alla ingångar :lol Men nu har vi beställt en ny, och jag tror det är samma fel. Ska undersöka lite bättre när jag fått hem den! Tack för infon!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ja jag har vaccumstyrd kran och jag o min pappa visste inte riktigt vad det var innan vi gjorde lite research så vi hade tryckluft i alla ingångar :lol Men nu har vi beställt en ny, och jag tror det är samma fel. Ska undersöka lite bättre när jag fått hem den! Tack för infon!

Prova den du har o se ifall du kan få den o fungera även om ni kört tryckluft i den :)
 

AntonOP

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2018
Ort
örebro
Hoj
2002 Motorhispania rx racing
Verkar fortfarande vara samma fel även fast jag har bytt bensinkranen. Den vill inte starta med elstarten men när jag rullar igång den så fungerar den. (Men det krävs rätt många rullningsförsök) O när den är varm så behöver jag bara rulla den en gång så går den igång. Men den startar fortfarande inte med elstarten. Precis som videon visade.
Tror vi har samma fel? "Min läcker i membranet tror jag och om jag rullar igång den så går det att tvinga den att börja suga lite vaccum och öppna kranen".
Har du kanske kvar din instruktionsbok för min är från 2002 och har haft 11 ägare innan mig så tror den är slängd för länge sen. Men det kanske står något i den om det felet?


En annan fråga är din oljetank inkopplad? För det är inte min och jag vet inte riktigt hur förra ägaren kopplade bort den och jag skulle gärna vilja köra med den.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Verkar fortfarande vara samma fel även fast jag har bytt bensinkranen. Den vill inte starta med elstarten men när jag rullar igång den så fungerar den. (Men det krävs rätt många rullningsförsök) O när den är varm så behöver jag bara rulla den en gång så går den igång. Men den startar fortfarande inte med elstarten. Precis som videon visade.
Tror vi har samma fel? "Min läcker i membranet tror jag och om jag rullar igång den så går det att tvinga den att börja suga lite vaccum och öppna kranen".
Har du kanske kvar din instruktionsbok för min är från 2002 och har haft 11 ägare innan mig så tror den är slängd för länge sen. Men det kanske står något i den om det felet?


En annan fråga är din oljetank inkopplad? För det är inte min och jag vet inte riktigt hur förra ägaren kopplade bort den och jag skulle gärna vilja köra med den.

Om elstarten går lika sakta som på filmen med nyladdat batteri så är de för dålig fart på den de blir ingen bra gnista då. Prova annat batteri iså fall.
 

AntonOP

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2018
Ort
örebro
Hoj
2002 Motorhispania rx racing
Om elstarten går lika sakta som på filmen med nyladdat batteri så är de för dålig fart på den de blir ingen bra gnista då. Prova annat batteri iså fall.

Kan lägga ut en till film när det är bättre laddat, men det är inte gnistans fel dock? Eftersom det inte kommer någon bensin från tanken men det kanske beror på att den behöver gnista för att vaccumet ska fungera?

Men om det nu är batteriets fel, kan man sätta på startkablar och starta med hjälp av bil då eller hur ska man göra?(Ja.. som du kanske märker är jag inte alls bra på att felsöka.)
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Nu vet jag inte hur tekniken fungerar exakt hos en vacum kran. Men ni säger tryckluftat? Kanske inte fungerar. Ta vacumslangen o sug med munnen. Då skall det rinna till i bensin slangen med en gång. Jag hade testat iallafall
 

AntonOP

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2018
Ort
örebro
Hoj
2002 Motorhispania rx racing
Snart ett år sedan jag började tråden o den startar fortfarande inte med elstart....
De som jag gjort är iaf plockat bort luftfiltret, kollat gnista (finns) haft ett bilbatteri kopplat till elen och sprutat startgas direkt i förgasaren men den startar ändå inte... har fått tips om att det kan vara krysskilen men vet inte riktigt hur man vet om den är bra eller dålig det jag har fått veta är att om den är dålig så ger den gnista vid fel tillfällen. Om jag har fattat det rätt. Kan det vara den eller är det startmotorn som är dålig (motorn är en am6) fanns jag tyckte det fanns rätt mycket gnista när vi kollade. Har ni tips o idéer för jag vet inte riktigt
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Testa springa/dra igång den och om de funkar är krysskilen hel. Starmotorn är felande om du kan springa ingång hojen.
 
Last edited:

AntonOP

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2018
Ort
örebro
Hoj
2002 Motorhispania rx racing
Tack ska prova misstänkte det men samtidigt är det väl startmotorn som producerar gnista och den hade gnista?
Om den är "svår igång sprungen" så är krysskilen dålig?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack ska prova misstänkte det men samtidigt är det väl startmotorn som producerar gnista och den hade gnista?
Om den är "svår igång sprungen" så är krysskilen dålig?

Nej, gnistan kommer från elsystemet, inte startmotorn.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
det är standard att startmotorerna på derbi/am6 motorer kärvar det är anledningen att pirat startmotorerna är bättre och bara kostar ca 800.

gnista har inget med start motor att göra.

ta loss bränslekranen och byt den mot manuell kran det är skit med dessa billiga vacum.

kolla reed bladen så dessa inte gått av eller är utmattade så dom inte stänger är reedbladen lite öppna blir motorn svårstartad.


mvh
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top