Bakljuset går igång först efter några minuters körning

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Er-6 Bakljuset fungerar inte

-----
 
Last edited:

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Funkar lampan vid något tillfälle lär det inte vara fel på den iaf. Du får väl inspektera alla kontakter/brytare och eventuellt rengöra de med kontaktspray.
Rekommenderar att du köper mätinstrument så kan du kolla ifall du får rätt spänning på batteriet när hojen är igång.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Tveksam på ovanstående kommentar.

Bromslampa är väl i stort sett samma som en "klassisk" framlampa. Dvs 1 lampa med 2 separata glödtrådar, en med högre ljusstyrka än den andra. Så visst kan det vara fel på lampa, ungefär som halvljus kan gå sönder och helljus fortfarande fungerar.

Vad har spänning på batteriet och göra med om bromsljus fungerar men inte baklampa ? Det som i stället bör mätas är om det är spänning på polerna bak vid lampan.

Kika på säkringar, vet jag haft vissa som har sett hela ut, och fungerat ibland, men ibland inte. Beroende på vibrationer och dyl. Ligger något mer på samma säkrade krets ? Fungerar det ?
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om lyset fungerat tidigare och plötsligt lagt av så lär det väl inte vara något annat än trasig lampa.
Att bromsljuset funkar betyder inte att bakljuset med nödvändighet funkar eftersom det är tvåtrådslampor i nästan alla bakljus. Undantag om du har LED belysning eller om du har separata lamphus för bromsljus och bakljus.

Men på hoj så är det väl den vanliga tvåtrådslampan (BA21d har jag för mig sockeln heter).
Den har två glödtrådar. En 5W för bakljus och en 21 W för bromsljuset. Eftersom bakljuset är igång hela tiden du kör hojen och bromsljuset bara när du bromsar så kommer i 99% av fallen baljustråden att ta slut långt innan bromsljustråden.

Byt lampa så ska du se att det fungerar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Mest sannolikt: Trasig lampa
Näst mest sannolikt: Glapp, oxid, ärg, korrosion i lamphållaren.
Därefter kommer glapp i någon kontakt, avbrott i kabel, fel i strömbrytare, tändningslås.
Om parkeringsljus fram funkar, osannolikt med säkring.
Reservation för att Kawasaki hittat på något udda.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag gissar på någon form av glapp i tändlåset, det är inte alls ovanligt att det fungerar som brytare för en massa separata saker, istället för bara "lyse" och sen en förgrening därifrån. Vad händer om du står still och lirkar med nyckeln tex?

Ett elschema skulle ju inte skada för att se hur sladdarna hänger ihop :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hej, tack för alla svar. Symptomen uppenbarade sig efter en åktur i hällregn på fredagen. På lördagens förmiddag tändes ljuset som sagt efter ca en kvarts körning (typ). Sen på kvällskörningen lös den inte alls.

Ny lampa byttes mellan körning ett och två men ingen skillnad. Broms funkar icke bakljus.

Men, voila, efter att ha stått i garage 24 timmar så lyser nu lampan som inget har hänt. För mig som rationell varelse är det ju uppenbart att nåt problem finns(fanns). Jag ska så småningom fixa rätt utrustning för att mäta och dona så klart.

Jag hoppas det var en glitch in the matrix, men är inte helt säker. Känns ju onekligen som fukten har nåt med saken att göra. Jag ska gräva vidare iallafall.

Det låter som att det skulle vara fuktrelaterat helt klart. Det kan vara så att det är någon skarv, genomföring eller förgrening som inte är riktigt tät. Jag misstänker att du kollat om det är fukt i bakljuset.
Nu brukar ju visserligen inte 12 volts lampor vara speciellt känsliga för fukt men eftersom det kom efter körning i hällregn och slutade efter att den fått stå och torka ur så känns det rätt sannolikt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du är månne nåt på spåren:) Vid mecklande med nyckeln genom att vrida den så långt motsols som möjligt innan jag startar hojen så verkar ljuset gå igång som det ska. Om jag däremot stänger av hojen, låter nyckeln vara kvar och vrider om medsols direkt så händer det att ljuset inte går igång.

Då låter det som tändningslåset ja.
Jag har inte koll på exakt hur tändningslåset på den där är konstruerat men om det är som på dom flesta bilar så är ju det mekaniska låset och den elektriska biten möjliga att ta isär. Dvs du har ett mekaniskt tändningslås som också innehåller styrlåset och på det sitter en brytarplatta som hanterar brytning av strömmen och dom brukar gå att skruva isär.
Då borde det gå att lösa. Antingen genom att montera isär och se om det är något på brytarplattan som går att fixa alternativt genom att få tag på en ny eller fungerande begagnad brytarplatta. Om det är begagnat så lär det vara enklast att köpa hela tändningslåset och montera isär för att kunna fortsätta använda samma nyckel och slippa att det är en annan nyckel till tanklocket.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top