Ktm exc125 "smäller" vid höga varv

Kevvan125

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2018
Ort
Karlskrona
Hoj
Ktm exc 125 08
Tjena alla ! Jag är ny på forumet men hoppas jag postat rätt !

Det är så att jag köpte en Ktm exc125 2008 häromdagen, den gick inte riktigt rent så behövde ställa in förgasaren. Jag har kört cross några år men bara haft 4 taktate med insprut så aldrig pillat med förgasare (förutom ytterst lite på mopeder)

Googlade upp en guide på ett forum som jag tyckte verkade bra. Det stog att man skulle hålla full gas i växel 1,2 och 3 i cirka 4-5 sekunder sen koppla och döda motorn utan att släppa gasen. (Huvudmunstycket)

Nästa dag åker jag ut och ska göra detta, värmer upp den sen kör jag ut på en raksträcka och håller fullt. När den kommit upp i fullt varv i ca 1-2 sekunder så börjar den "smälla", eller inte smälla men det låter typ poof poof. Det kommer inte direkt utan när man legat på fulla varv i ca 1-2 sekunder. Nu undrar jag vad detta kan vara ? Tändstiftet blev mörkgrått.

Nu blev detta kanske lite för långt och det ber jag om ursäkt för, men tack för du tog sig tiden att läsa

Mvh !
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om du vill visa en bild på stiftet skulle detta kunna förenkla o kanske avslöja en del.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Omöjligt att svara på frågan med den körning du gjort,, den kan ha gått in i varvtalskyddet (om de finns på den?) eller helt enkelt slutat varva pga pumpkortslutning i cylindern som en tvåtaktare kan ha för sig om man håller full gas utan växel i eller om man tokvarvar på 1-4ans växel. De går inte avläsa ett stift på sådan körning.

Går den bra om du drar iväg full gas som 1 till sista växeln om du inte låter den varva ihjäl sig?
Om du ska testa bestyckningen så kör du som et tok på full gas i mesta möjliga mån så pipan blir stekhet,,avsluta med en fullgaskörning på sista växeln så långt det går utan att den varvar ur fullständigt eller så nära fulla varv som möjligt! Slå av tändningen i fart och behåll full gas till motorn stannat.
Stiftet ska helst va gyllenbrunt långt ner på issulatorn = porslinet långt ner i stiftet. Gör denna test och visa bilder på stiftet här ta bilden rakt uppifrån så man ser ner i stiftet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top