Ensam- eller gängåkare?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Förutom att jag sett och mött ovanligt få hojar på vägarna i sommar, så har jag sett fler ensamåkande än i gäng.

Föredrar du att åka själv eller i grupp/gäng?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Åker gör man med andra. Kör gör man själv....


Jag kör motorcykel.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag håller med Boris, 2 eller fler är folksamling, och då blir det helt plötsligt Sällskapsresan 7 - Wild hogs på söndagsutflykt över det hela. Dessutom tenderar gruppkörningar att spendera mer tid på att fika än på att köra. En förmiddagssnabbis är 20 mil, en dagstur 50-60 mil, inte 2 mil, fika en timme, 2 mil, fika en timme, och sen köra hem.

Så det korta svaret är att jag föredrar att köra själv.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag kör alltid ensam utom när det är bandag förstås!!
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Förutom att jag nästan alltid kör ensam, tycker jag det låter hur mysigt somhelst att stanna o go-fika mellan varven (typ var 5:e mil eller så) :2cool

...även om jag hellre tagit en kall öll om det varit tillåtet
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Onsdagar är det gruppkörning som gäller,å då är det oftast högfartstouring som gäller i detta gäng :tummenupp
Det är samma sak när vi kör grusmoppar oftas full mutter, pjäxan i pannrummet så att säga.:banana
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hade jag gillat grupplekar hade jag hållt på med fotboll eller nåt...

Köra i grupp och behöva anpassa sig till de andra och deras vilja är ju exakta motsatsen till hojåka, när jag och tjejen var ute var det en plåga då jag inte kunde köra som jag ville och då gillar jag ju ändå henne. :D

Kör man på lite får man stå och vänta, när man stannar för fika får man stå och vänta, när man ska iväg får man stå och vänta, och sedan vetskapen att andra tänker precis samma om en själv.....nä, jag är nog ingen gruppmänniska.

I med öronproppar och ner med visiret, sen är man själv! :tummenupp
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Måste man välja?

Det enda jag hoppar över är jätteföljen med kromtvåor. Har försökt ett par gånger men det slutade med att jag svängde fel och körde solo.

Annars kan det gärna bli en fikarunda med packväskepolare eller en räserrunda med plastmoppepolarna. Bara att välja hoj efter sällskap.
Oftast blir det dock solorundor för det kan ske lite mer spontant.:tummenupp
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Jag håller med Boris, 2 eller fler är folksamling, och då blir det helt plötsligt Sällskapsresan 7 - Wild hogs på söndagsutflykt över det hela. Dessutom tenderar gruppkörningar att spendera mer tid på att fika än på att köra. En förmiddagssnabbis är 20 mil, en dagstur 50-60 mil, inte 2 mil, fika en timme, 2 mil, fika en timme, och sen köra hem.

Så det korta svaret är att jag föredrar att köra själv.

Instämmer till fullo. Möjligen med reservationen att en riktigt bra dagstur helst är lite längre än 50-60 mil ;)

I med lurarna med musik i öronen, på med solglasögonen och iväg för en heldag utan massa distraktioner och andra människor är närmast något av en meditativ verksamhet som själen mår bra av. Håller det tempo och pausar när jag vill. Så där 10-12h i sadeln så är man hyfsat mätt efteråt.

Kör jag med andra händer alltid en av två saker, antingen blir jag irriterad på att de kör för långsamt eller så blir jag förbannad på att de kör jävligt illa.
 
Last edited:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Människan är ett till största delen socialt djur. Det har inte urbaniseringen, de senaste 50 årens individualisering eller fejkbook-narcissism kunnat ändra på. Utan att umgås med andra människor så försvinner en livsviktig pusselbit i vår genetiska kod, vi tynar bort... ja, dör bokstavligen. Så vad kan då vara så mycket bättre än att delta i en och annan gruppkörning, med folk som delar samma kärlek till denna sällsamma maskin?

Även om jag själv älskar att puttra dit jag vill, när jag vill och hur snabbt jag vill, så är det ändå aldrig antingen eller. Både och, rules!

Tu-de-li-du!
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R
Jag kanske inte gillar att köra ihop med så jättemånga. Men en eller två till är aldrig fel. Det blir dessutom trevligare på kvällen när man dunkat upp tältet att ha någon man kan ta en kall öl tillsammans med. Sen kan jag känna mig lite ensam och utsatt om jag e helt själv. Alltid enklare att lösa ev problem om man är fler och kan hjälpas åt. Att jag dessutom suger som kartläsare är ytterligare en faktor som gör det trevliga att köra ihop med någon annan :)

/B
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Tyvärr oftast ensam eller med en kompis. Har svårt att hitta andra som jag trivs att åka med: Jag är för gammal för att åka med de riktigt snabba, för snabb för att åka med de oerfarna och dessutom allergisk mot vägar så breda att de har målade streck på sig. Föredrar grusunderlag, men är för feg för att ge mig ut i den riktiga terrängen. Jag brukar oftast inte heller kunna planera mina körningar, utan åker när lusten och tiden finns. :3freak
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Ensam. Hojen är min kvalitetstid när jag inte behöver fundera på annat.

Fast ibland så åker vi några stycken och fikar och då tar vi hoj. Men då är det mer fokus på att fika och snacka skit än att köra hoj så det blir rätt korta rundor. Åker jag ensam på en dagstur är det ofta 40-50mil på en dag, blir jobbigt att göra det och hålla samma tempo sån någon annan.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kul tråd!

För kvällsturer å så ihop med flera har jag inga problem. Men säg att vi töjer lite på frågan och sträcker ut det till nån semestertur, eller kanske en hel Europa-semester. Där nånstans skulle min gräns definitivt vara passerad.
Möjligen skulle det funka om man varje dag hade förutbestämda mål där man träffades varje kväll. Men fifan för att annars ständigt behöva diskutera var det ska tankas, ätas, åkas eller bo, då stannar jag hellre hemma! :mad:
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
helst ensam eller max 2-3 andra hojar :rock
 

Morriz73

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2017
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gsx750f
Jag åker ungefär 1500-2000 mil om år, 90% av dessa åker jag själv och resten med andra, båda har sina för och nackdelar, älskar att åka själv för då hittar jag lugnet och rensar hjärnan, när jag åker med klubben eller vänner är det nöje, båda alternativen gör gott.. friheten är det viktigaste när man kliver upp i sadeln.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Jag åker majoriteten av tiden själv, både långtur och korta svängar. ca 30-40% av mina mil denna säsong har brorsan hängt på med sin hoj. Nu är jag enstöring, och är inte speciellt social alls av mig. Jag behöver ensamtid för att ladda mina batterier, folk är skoj, men de kostar energi helt enkelt.
På vintern kör jag skoter, både långt och kort, ospårat som spårat, och på de 250 mil jag gör på skoter i snitt, så är kanske 40 mil med sällskap, resten är ensam.

Hittills denna säsong på 2 hjul, har jag kört 1200 mil, varav 450 mil med sällskap. Veckan inför träffen på Romme Alpin så blir det ca 150 mil till solokörning.

Sen är det ju skoj med rätt sällskap, men man ska va rätt likasinnad, så man slipper kompromissa varenda gång det blir ett beslut, och rätt antal. Inte kul om man är för många ute å kör heller.

Alla människor har inte behov av sällskap, varken på hojtur eller där hemma. =)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kör helst ensam. Syftet med en körning är ju trots allt att avlyssna den senaste motoruppgraderingen!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top