Detecht- svenskarnas MC-app med integrerad olycksdetektion

Tobias@Detecht

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2018
Ort
Göteborg
Hoj
2017, Triumph Streettwin
Hej!

Jag håller tillsammans med två kollegor och 2 forskare från Chalmers på att utveckla en motorcykel app med implementerad krasch algoritm för att vid en olycka larma både ICE-kontakter och få räddningstjänst till olycksplatsen så snabbt som möjligt.

Nu har vi äntligen första versionen ute på app-store (bara för IOS i dagsläget)! ???? Om detta låter intressant och något ni vill testa heter appen Detecht. Finns att hitta här: https://itunes.apple.com/se/app/detecht/id1373032762?mt=8

Appen är helt gratis och är utrustad med ett automatiskt nödlarm till ICE-kontakter. Därutöver ger appen lite statistik på din körning och möjlighet att spara och hitta rutter i närområdet. Vår tanke är att utveckla fler roliga och vettiga funktioner kring åkandet, ex hitta kurviga och roliga vägar, ordna körningar, farliga hinder på vägar, hitta mc parkeringar etc.

Hade i vilket fall vart kul om ni laddat hem för att se vad ni tycker! Va INTE rädda för att komma med feedback, tips, input etc!

Ha en grym dag!
Tobias Goldman
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag hade gladeligen betalat för en sådan app, till android givetvis :tummenupp
 

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Floda
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Hej,

Grymt bra initiativ och bra idé!

Hur säker kan man vara på att den inte falsklarmar en olycka? Man vill ju inte oroa en redan orolig fru med ett varnings sms om att en olycka kan ha inträffat. Eller SOS alarm för den delen.

Mvh Jonas
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hur är integriteten efter en eventuell krasch, kommer data om t.ex hastighet lämnas ut till Ordningsmakten/försäkringsbolag?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur är integriteten efter en eventuell krasch, kommer data om t.ex hastighet lämnas ut till Ordningsmakten/försäkringsbolag?
Ja, och vem får infon om hur och var jag kör? Skickas den vidare i realtid till försäkringsbolagen?

Sen kan man ju fråga sig hur en mobil som har varit med om högenergivåld vid en MC-olycka ska kunna kommunicera med omgivningen? I en bil sitter ju såna här prylar väl skyddade långt in från kanterna, så i en ideal värld skulle ju en nödsändare sitta någonstans under/bakom tanken, inte på föraren.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Idén är superbra men integritetsfrågorna har såklart betydelse.
I en modern bil lagras info ett antal sekunder innan krasch så där är man iofs redan avslöjad..
Har man kört jäkligt fort på hoj så kan olycksutredare oftast lista ut det med.

Har bara koll på android och till dem finns appar med liknande funktionalitet men som redan sagts, det vill till att appen är stabil, "busringning" är inget jag önskar... :rodnar
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Generellt begriper jag inte varför jag ska lagra och offentliggöra vart och hur jag kör. Tydligen en generationfråga, de som inte sett eller läst 1984 verkar tycka det är bra. Men implikationerna stör mig lite...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Generellt begriper jag inte varför jag ska lagra och offentliggöra vart och hur jag kör. Tydligen en generationfråga, de som inte sett eller läst 1984 verkar tycka det är bra. Men implikationerna stör mig lite...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Känner mig iaf lite träffad :brinnerupp
Om det bara gäller att larma räddningstjänst och ICE kontakter så är det fantastiskt.
Om det ska dela med sig om hur jag kör är jag inte lika intresserad.
Även om jag någonstans innerst inne kan tycka att om man har kört som en jävla idiot och vurpar, och detta kommer fram så är det inte konstigt att försäkringsbolaget inte vill betala för skadorna på hojen.
Jag vill inte få en högre kostnad på min försäkring för att folk brassar helvete och ska ha pengar för sin kraschade hoj när de går av vägen i dubbla skyltade hastigheten.
Men jag vill väl inte heller att all min körning ska loggas och lagras och användas emot mig vid en eventuell vurpa för att påvisa att jag ibland kör alldeles för fort, även om jag inte gjort det just när olyckan varit framme.

Om du är med i en allvarlig olycka så spelar varje sekund en stor roll i hur det kommer sluta för dig, och jag överlever hellre utan ersättning än dör för att få igen ett par månadslöner.
 
Last edited:

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Generellt begriper jag inte varför jag ska lagra och offentliggöra vart och hur jag kör. Tydligen en generationfråga, de som inte sett eller läst 1984 verkar tycka det är bra. Men implikationerna stör mig lite...

Skickat från min G8441 via Tapatalk

håller med dig fullständigt:tummenupp jag är helt övertygad om att det bara är en tidsfråga tills uppgifterna missbrukas på någotvis som man inte ens kan drömma om.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skulle vara kul med lite bakgrund.
implementerad krasch algoritm för att vid en olycka larma både ICE-kontakter och få räddningstjänst till olycksplatsen så snabbt som möjligt.

Finns det här problemet ? Att ingen larmar ?

1) Vid de olyckor som inträffar, hur vanligt är det att räddningstjänst inte larmas inom 5 minuter ?
2) När räddningstjänst inte larmas inom 5 minuter, vad beror det på ? #

# Såg att efter en olycka hade man försökt nå SOS alarm i 30 minuter utan att komma fram.
När man kom fram blev svaret, att förklaringen troligen var att mobiloperatören hade inte täckning eller inte hade kapacitet, vi har inte haft problem på SOS-alarm.

3) Hur ser SOS-alarm på att skicka ut personal / fordon på signal från en mobiltelefon ?

Som jämförelse rycker inte polisen ut på inbrottslarm. Du måste ta ett abonnemang till ett väktarföretag för att någon ska åka på larm från ditt inbrottslarm.

Så jag kan tänka mig att ska något hända när appen larmar så måste larmet gå till tex Falck MC-assist.
Sverige har EUs och OECDs lägsta sjukhuskapacitet
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_OECD_countries_by_hospital_beds

Att i den situationen tro att man får
ICE-kontakter och få räddningstjänst till olycksplatsen så snabbt som möjligt.
på ett larm från en mobil,

Sjukvården är så pressad så att tom svårt sjuka patienter inte får hjälp
https://www.dagensmedicin.se/artikl...-kritiseras-for-uttrycket-kulturell-svimning/

flytta till Japan, kanske ?

Men kan man inte bli liggande utan att någon larmar ?
Jovist, jag körde en väg i Jämtland och insåg att körde jag av skulle jag hittas till älgjakten.
Och kruxet är att då hade det inte spelat någon roll med en mobilapp.
För det vanliga är ju att det inte finns någon täckning ute på landet.

Kravet på mobiloperatörerna är att dom ska täcka 98(?)% av befolkningen.
Men när 10 % av befolkningen bor i landets norra 50 %
och 90 % av befolkningen bor i landets södra 50 %,
Ja då kan det gå som i Hok 2003, (landets södra del)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoQQpK/flera-skadade-i-tagkrasch
Direkt efter man gjort misstaget att skicka ut ett godståg på spåret Jönköping - Värnamo upptäcktes misstaget.
Och man försökte kontakta både lokföraren på godståget och tågbefälhavaren (konduktören) på persontåget genom att ringa deras mobiler.
Men misslyckades.....ingen täckning.
Och inget konstigt, när SJ bytte telefonoperatör till ett bättre erbjudande var effekten att mobilerna bara fungerade på stationerna.
Där SJ behövde kunna nå förbindelse (vid fel mellan stationerna) för att boka om resenärerna till senare tåg, ordna taxi buss, osv ja där var det ingen täckning.

En vän har sommarstuga utanför Strängnäs, han kan använda mobil när det inte regnar.

Jag vet ett fall när larmet inte kom snabbt. En vän kör på en älg med MC mellan Eksjö och Västervik omkring 21 en höstkväll. MC blir kvar på vägen och trafikanter larmar polisen. Som först inte förstår varför hojen utan synliga skador bara ligger på vägen på ena cylindern, en BMW R90S. Men så hittar dom en älg i diket, inser att hojen inte fallit av ett släp, och hittar föraren så småningom också i diket liggande på rygg med näsa och mun över vattenytan.
Hjälmen hade slits av när han träffade älgen och dödade älgen med en dansk skalle i hjärtat. Själv överlevde han genom att det kalla vattnet i diket kylde ner honom / hjärnan.
Hade han fått hjälp tidigare med en app ? Med mobilen i vattenfyllda diket ?
Täckning för hans mobiloperatör ?
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Dags igen, alltså?
För snart 10 år sedan försökte några som heter Pawsec dra igenom ett projekt som hette ITS - Incident Tracking System eller något.

Gick la' sådär, om man säger...
https://forum.svmc.se/showthread.ph...-System-amp-100-testpiloter&highlight=Android

För min del är svaret givet. Att förlita sig på mobiltäckning är dödsdömt. (Pun)

Jag kör med Spot som kommunicerar direkt med satellit.
https://www.findmespot.com/en/spotemergency/

Det kostar, det fungerar och jag väljer själv när jag vill trycka på knappen.

Min data är min, och larmet routas över JRCC här i Sverige, eller motsvarande organisation i det land jag larmar från. Jag slipper alltså fastna hos klåparna hos SOS-Alarm.

Jag sätter ingen tillit till min spot. Den kan slås bort från hojen vid en krasch så att jag inte hittar den eller kan nå den, den kan slås sönder även om den är milspec-sturdy. Men, jag skulle sätta ändå mindre tilltro på en grunka med glasskärm som skall ut på mobilnätet så fort jag näbbat lite.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Känner mig iaf lite träffad :brinnerupp
Om det bara gäller att larma räddningstjänst och ICE kontakter så är det fantastiskt.
Om det ska dela med sig om hur jag kör är jag inte lika intresserad.
Även om jag någonstans innerst inne kan tycka att om man har kört som en jävla idiot och vurpar, och detta kommer fram så är det inte konstigt att försäkringsbolaget inte vill betala för skadorna på hojen.
Jag vill inte få en högre kostnad på min försäkring för att folk brassar helvete och ska ha pengar för sin kraschade hoj när de går av vägen i dubbla skyltade hastigheten.
Men jag vill väl inte heller att all min körning ska loggas och lagras och användas emot mig vid en eventuell vurpa för att påvisa att jag ibland kör alldeles för fort, även om jag inte gjort det just när olyckan varit framme.

Om du är med i en allvarlig olycka så spelar varje sekund en stor roll i hur det kommer sluta för dig, och jag överlever hellre utan ersättning än dör för att få igen ett par månadslöner.
Problemet är ju att det inte är du som avgör av bra körning är för något, det är, i det här fallet, försäkringsbolaget. Om dom tycker att 50 på en viss 70-väg är rimligt så kan dom ju neka ersättning, eller ge dig sämre premie. Kolla tex på Bilsport&MCs app som loggar hur du kör och utifrån det kan du få rabatt på din premie:
Innan du kör iväg med din motorcykel startar du Smart Appen, och med hjälp av GPS-teknologi samt gyro-information, mäts och analyseras din hastighet, inbromsningar, accelerationer, svängningar (G-kraft) och körsträcka.
Det är alltså negativt för din premie om du svänger för tvärt eller gör en kraftig inbromsning. Självklart får du heller inte överstiga skyltad hastighet under omkörning. Dom kanske tom tycker att max 10 mil är en säker sträcka, så när du tar din vanliga dagstur på 30 mil så ringer alla varningsklockor hos dom.

Idag kan du dock inte få dyrare premie, bara mindre rabatt, men allt sånt här är ett sluttande plan, nästa steg är ju ganska uppenbart, att din premie är ett från-pris, varenda avsteg från deras regler gör det dyrare. Man kan ju fråga sig vad priset för alla vägbulor blir, det blir ju en del G-krafter när man studsar över dom :rolleyes:

Å sen oroar sig folk för regplåt fram på hojen :huvet
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Hej Tobias!

En tanke bara, går det att säga något om hur ni hanterar integritetsbiten och datasäkerhet? För min egen del kan kraschdetektering och körstatistik absolut vara intressant, men är det någon gång jag inte vill att mina kördata skall riskera att spridas (försäkringsbolag, myndigheter, andra aktörer, geografiskt riktad reklam mm) så är det när jag kör hoj... :)

Sen bjuder jag gärna på ett utvecklingsförslag - bygg en version för ryttare och ridsport också. Exakt samma funktioner är intressanta där, och den svenska marknaden är lika stor som på mc-sidan. Men det har ni säkert redan börjat med... Hojta gärna för bollplank annars.
 

Tobias@Detecht

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2018
Ort
Göteborg
Hoj
2017, Triumph Streettwin
Kul med så mycket feedback!

Vi har fått mycket frågor kring vad vi kommer göra med datan, både innan och här. Till er som undrar kommer data från körningar absolut inte att lämnas ut till försäkringsbolag och inte heller polis. Vi skapar detta för motorcykelsamhället och vet att majoriteten av sveriges förare inte hade uppskattat det.

Vi har istället lite tankar om vad som kan göras med datan som vi gärna bollar med de som vill:
-Hur hade ni sett på att data om förare (inte på individbasis utan generellt) går till motorcykelmärken? Ex. Majoriteten av de som kör med motorcykeln XXX är såhär gamla, kör såhär mycket, kör med på detta sätt?
- Detta hade även vart intressant för annan utrustning, ex hjälmmärken och annan säkerhetsutrustning. Många av de användare vi fått har lagt ut både bild och information om deras hojar men hade man velat "skryta"/dela med sig av vad man har för andra tillbehör?

-Hur hade ni sett på att rekommendera produkter och rabatter i appen?

Om frågan med larmcentral så pratar vi i dagsläget om att köra ett pilotprojekt med SOS Alarm med en larmcentral. I och med E-call för bilar är finns nu en infrastruktur för att ta emot sådana larm och dom ser därför positivt på att knyta tjänsten till dem.

Tack igen för alla svar!

//Tobias
 

Tobias@Detecht

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2018
Ort
Göteborg
Hoj
2017, Triumph Streettwin
För att förtydliga så är datan som sparas från körningar bara till för dig (och dina app-vänner om du vill). Du väljer själv om du vill dela med dig av genom att antingen ha publik eller privat profil (privat läge är förinställt)

//Tobias
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top