Misstänker att något punkterat mitt bakdäck

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Hej Sporthoj!

Igår morse när jag kommer ut och ska köra till jobb, så är mitt bakdäck helt platt. Misstänker en lätt liten pyspunka, men efter att ha försökt fylla på luft så hittade jag hålet, långt ut på kanten, i princip på fegranden. Inget vasst föremål sitter fast i gummit och det pyser REJÄLT , man både hör och känner luften komma ut ur däcket.

Detta får mig att misstänka att någon varit på däcket under natten :gnissla . Hade detta skett under turen hem från jobbet kvällen innan, så hade hojens däcktrycksmätare hunnit börja varna, och jag hade definitivt märkt det på väghållningen. Bifogar bild nedan, hålet ser ni mellan där det står "2CT" och pilen, i princip i kanten på den lilla michelinloggan.

Så, vad tror ni?
1. Stor sannolikhet att något varit på skiten?
2. Möjligt att laga? Kom gärna med er expertis.

Bakdäck.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där ser ut att vara mer än en skruv eller spik, så det blir nog inte tätt med Biltemalagning, och däckverkstäder brukar inte gilla lagningar där.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det krävs mycket kraft för att trycka in även ett mycket vasst föremål genom slitbanan så där, om någon hade velat djävlas hade personen troligen hittat ett enklare sätt.

Jag hade gladerligen pluggat inifrån men en verkstad som spelar med garanti och rykte tycker nog det är för nära kanten.
BMWs orginalpluggar som följer med hojen expanderar en hel del på insidan och är mycket bättre än exempelvis Biltemas så de kan nog också funka.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
1. Om du fått en spik i däcket så läcker det inte mycket förrän den lämnar däcket.
Förr var det viktigt att lasta en släpvagn så att inget lämnade släpet, men så tänker inte många längre. Ju närmare en återvinningscentral desto mer ligger på vägen...

2. Plocka av däcket och kolla om korden är skadad. Är den det är det nytt däck som gäller annars kan du laga det med gott samvete...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Min åsikt när det kommer till reparation av slanglösa däck på mc är att ge fan i det.

Till bilar bussar lastbilar osv finns där lappar och lagningskit som är certifierande och TüV testade där man bla kör däcket efter reparation 1h på maxhastigheten med maxbelastning. Till MC finns där precis lika många lappar och lagningskit men ingen vågar certifiera sig. Why?

Kitten säljs som nödreparationskit och jag anser att man skall se det som ett sådan. Något för att ta dig från vägkanten till gummimakaren...
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Tack för svar alla! Lutar nog helt klart åt nytt bakdäck.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Testa med ett Biltema kit. Går det så går det.
Det finns ju ett antal här på SH som har lagat med Biltema kit och sedan kört däcket till däcket varit utslitet.
Utan att Biltemalagningen släppt.
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Har reparerad mitt gamla däck med biltemas sats och körde det tills däcket var slut ca 1200 mil , precis för corden tittade fram , mitt hål var mindre och satt mitt i däcket .
Tog det lugnt i början och hade med mig tvålvatten som jag sprutade på för att dubbelkolla men inga problem , men vet ej om jag skulle lagad där ute ..
Plockade ut lagningen när jag bytte däcket och fick slita lite bakifrån för att få ut den .
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tycker det ser ut som du kört på något skrot. Det finns mycket skit som ligger längs med vägarna som om det hamnar rätt trycker sig igenom ett däck.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
En seriös lagning på däckfirma med plugg så har du många mil kvar på det där däcket, säger däckfirman att det inte ska lagas så är det bara att sula om.

Biltema har jag lagat flertalet punkteringar med och aldrig fått problem med varken täthet eller livslängd, men det finns ändå en anledning till att en auktoriserad drar pluggen med vulcad hatt från insidan.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
...men sedan har man noj-koefficienten att räkna med också.

Väger eventuellt sparade pengar upp oron över bakdäcket...?

Jag lagar gärna med gummiormar. Men, jag glömmer sannerligen inte av det efteråt...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En seriös lagning på däckfirma med plugg så har du många mil kvar på det där däcket, säger däckfirman att det inte ska lagas så är det bara att sula om.

Biltema har jag lagat flertalet punkteringar med och aldrig fått problem med varken täthet eller livslängd, men det finns ändå en anledning till att en auktoriserad drar pluggen med vulcad hatt från insidan.

Det där är en ganska bra strategi. Med reservation för att det finns en del firmor som säger att det ska bytas ut alldeles oavsett därför att dom helt enkelt inte vill laga däck utan sälja nytt.
Jag har fått sådana svar tidigare vid ett tillfälle och då hade jag fått en spik i däcket som jag antagligen plockat upp på väg hem från jobbet. Och en spik ger ett så litet hål så om man inte kan laga det så borde man enligt min mening inte få syssla med däck.

Men tyvärr är det så att många vill inte laga MC däck oavsett eftersom "Hojen kommer att explodera diräkkt"

Att ett MC däck är lättare och därmed inte tål lika mycket som ett bildäck är jag med på men att det inte skulle gå att laga ett MC däck tror jag inte på för ett ögonblick.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men, vad kostar det?

Om man ens får en däcksgubbe att laga ett skadat däck från insidan så måste hjulet av från hojen och däcket av från fälgen.

Vem gör det? Ägaren? Däckfirman?

Räkna med att lägga kappa på insidan eller laga med champinjon kostar sådär... ...450.- spänn om man kommer med hjulet löst under armen.

Värt?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fick punka i Norge förra året. Ett Pilot Road4 i gott skick, och ett litet hål bara. Så jag ville helst få det lagat. Var långt borta, på Lofoten, inte direkt gott om gummiverkstäder.

-Nej sade däckfirman. Vi lagar inte mc-däck, det strider mot däckbranschens branschregler, sade man.

Den (lilla) osäkerhet som finns i kombination med att det var en mc (bara två hjul ju - punka blir genast farligt...) gör att de inte ville befatta sig med en reparation. Det hade med ansvarsfrågan att göra, påstod man. Däckfirmorna ville inte stå med ansvaret ifall det skedde en olycka pga en misslyckad lagning.

Är det samma i Sverige? Nån som vet?
 
Last edited:

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Körde punktering i Norge på min ninja för en 10år sen eller nått, den laga däckverkstaden med en sån plugg man trycker i utifrån. Och det höll hela däckets livslängd och över 200 många gånger....
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag gissar att däcket har skadats när du har kört. Vill någon jäklas hade nog lacken fått ett antal repor istället. Det kostar mer att fixa.

Däcket går säkert att laga med en Mushromplugg från insidan. Personligen skulle jag dock köpa ett nytt däck. Om lagningen ger sig i hög fart kan det sluta riktigt illa och däck är inte dyra.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Nix, finns inte i min kartbok - inte ens rita och berätta-sidorna från kindergarten - att köra med pluggad sula, annat än att i synnerligen makligt tempo förpassa sig kortast möjliga väg till verkstan för att lägga på nytt lakrits... Någon jäkla måtta får det ju finnas i jakten på spännande utmaningar.

Jupp, sååå jävla modig är jag. Been there, done that, typ...

PS Däremot är det väl ingen match att dra in en träskruv i däcket, med ett stooort hål som följd, för den som vill jävlas lite...?

Sorry, lätt att bli liiite paranoid i tider som dessa
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men, vad kostar det?

Om man ens får en däcksgubbe att laga ett skadat däck från insidan så måste hjulet av från hojen och däcket av från fälgen.

Vem gör det? Ägaren? Däckfirman?

Räkna med att lägga kappa på insidan eller laga med champinjon kostar sådär... ...450.- spänn om man kommer med hjulet löst under armen.

Värt?

Har man pengar i överflöd och är lite nojjig ska man naturligtvis byta ett nästan nytt däck!

Men jag hade kollat om det går att laga, och om så, använt det till brukskörning. Har gjort det förr och kommer att göra det igen. Fast jag byter inte hoj vartannat år heller så jag kan sätta på ett par hjul med däck för bana...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
1500 för ett nytt däck, om det är ett problem bör man kanske inte köra hoj alls?

Gör man sedan utifrån mångårig vana, omständigheter och körstil bedömningen att ett spikhål mitt i slitbanan utan kordskada är värt att laga, fine, gör det då. Var beredd bara på att det kostar mer arbetstid än ett däcksbyte och är att betrakta som nödlösning då inget däck finns att tillgå.

Men det är ju absolut inget argument att man minsann kört 800 mil med lagat däck och det gick ju bra. Så bra då. För någon annan gick det kanske sämre. Värt risken?

Dessutom är en tumregel att ju närmare däckssidan desto svårare att laga och det där ser ut som något större skrot som du kört på.

Du kanske skulle se det som att du hade tur som inte fick punka i betydligt högre hastighet och vurpade pga detta?

Själv har jag fått punka på infarten till däcksverkstaden när kompisen måste panikbyta pga Metzeler Z7 som går från halvbra till metallkorda på 15 mil. 150 mil hemifrån och jag pluggade mitt däck med vulk från insidan etc då inget fanns hemma.
Gick ju jättebra men den där klumpen man har i halsen hela tiden... nä. På hojen har man bra däck.


Buy quality, cry once
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har man pengar i överflöd och är lite nojjig ska man naturligtvis byta ett nästan nytt däck!

Men jag hade kollat om det går att laga, och om så, använt det till brukskörning. Har gjort det förr och kommer att göra det igen. Fast jag byter inte hoj vartannat år heller så jag kan sätta på ett par hjul med däck för bana...


Eftersom du citerar mig, så behöver jag påpeka att där betraktade jag det hela ur ett användarperspektiv där man behöver gå till typ 3 gummiverkstäder innan man hittar någon villig att ta ansvar för jobbet.

Det tar tid och det kostar pengar. Min bedömning är att de flesta verkstäder som

A: vill ha betalt för sin tid
B: måste kunna lämna garanti på arbetet enligt konsumentköplagen
C: inte vill bli ifrågasatta efter en eventuell framtida krasch

helt enkelt avstår att kränga av MC-däck för att lappa dem inifrån.


Jag kränger mina däck själv och lagar en del, samt kasserar annat.
Allt efter eget huvud, och på egen risk.


Men, den som inte har vår erfarenhet och utrustning tvingas med mössan i hand be en firma förbarma sig, och då är frågan om det lönar sig.

Många MC-ägare har dessutom bara en hoj och bara en uppsättning hjul och behöver flera år på sig för att köra slut på mönstret i ett reparerat däck. Vara dömd till evig brukskörning på sin herrejössesmaskin kanske inte är så kul?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top