Val av hoj till motardåkare

TheTaXUS

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2018
Ort
Svalöv
Hoj
Husaberg FE450(550) 2006
Tjena!

Som tråden lyder så söker jag efter hoj till mig själv. Innehar en Husaberg FE450 -06 med 550 motor just nu men serviceintervallerna är alldeles för korta. Har kört både cross och motard och jag gillar den upprätta körstilen väldigt mycket. Hojar jag har provat utöver cross och motard är KTM Duke 690, Honda CB650F, Honda CBR650F, Honda Africa Twin och min fars Yamaha FJ1200.

Har iallafall kommit fram till att FJ1200 är alldeles för mycket framåtlutande körstil för mig, CBR650F:en likaså. Africa Twinen var hur skön som helst men den är alldeles för dyr när man letar hus. När jag provade CB650F:en upplevde jag den lite tråkig. Duke 690 tyckte jag var väldigt rolig att köra och trivdes bra efter ett par minuter.

Har satt min budget på 40-50k och att hojen helst tillverkades denna sidan 2010. Tänkte prova CB650F och MT-07 till helgen. Har även spanat in Kawasaki ER6-N 2012 och framåt men hittar ingen försäljare man kan prova den hos. Är inte ute efter något effektmonster, bra acceleration är mer min grej då jag mest kör landsväg och en hel del bakhjul.

Finns det någon hoj jag har missat som bör testas som har den upprätta körstilen som jag söker?

Kan tillägas att en och annan wheelie kommer garanterat att hända :rolleyes:

Mvh
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
690 SMC/701 Supermoto eller 990 SM/SMT/Super Duke eller 1290 Super Duke eller 790 Duke...

Ser nu att många inte hamnar inom budget... 690 och 990 får du nog in under 50k i alla fall!
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Triumph Street Triple?
Rolig motor och chassie. Extremt lättwheelad om man gillar sådant med :crash
 

faloxe

Medlem
Gick med
8 Jun 2016
Ort
Uddevalla
Hoj
Daytona 675 -07 och så småning om kanske något motardliknande
Min sambo hade samma frågeställning som du. Till sist valde han Husaberg 650, framför Husqvarna sm610 (som kanske kan vara ett bättre alternativ med tanke på serviceintervallen). ER6 kan också vara något tror vi båda och personligen som Triumph-älskare tycker jag du bör testa det ovanstående skrev, en Street Triple :)
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag vill flika in och säga min erfarenhet av ST3. Den är lätt att wheela med (om man använder kopplingen), men den är inte wheelie-benägen. När jag vred på rullen i tvåan så drog ST3'an iväg riktigt snabbt, men på min 990 SMT så wheelar den vare sig du vill eller inte!
Triumph Street Triple?
Rolig motor och chassie. Extremt lättwheelad om man gillar sådant med :crash
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Köpte nyss en Black dream" här med rasad vev. Det är nog en drömmotard ifall man är knatte.

Själv har jag inte bestämt mig riktigt för vad jag ska göra med den. Laga och sälja eller slakta och ta delarna till nåt annat....
 

Bifogat

  • smm 125 black dream.jpg
    smm 125 black dream.jpg
    33.4 KB · Visningar: 41

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
er6 vs mt07 går rätt ordentligt åt mt07s håll. På allt utom pris kanske (betydligt nyare hoj?)
men borde gå att få rimliga exemplar runt dessa pengarna. Kanske med garanti kvar ??!
 

TheTaXUS

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2018
Ort
Svalöv
Hoj
Husaberg FE450(550) 2006
er6 vs mt07 går rätt ordentligt åt mt07s håll. På allt utom pris kanske (betydligt nyare hoj?)
men borde gå att få rimliga exemplar runt dessa pengarna. Kanske med garanti kvar ??!

ER6 2012 och framåt är ju väldigt mycket snyggare än sina föregångare men MT-07an är ändå lite snyggare ändå.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Klart som korvspad att det för egen del hade blivit KTM 690, med de kriterier du har. Vill du mest åt körställningen duger egentligen vilken hyffsat modern street-hoj som helst. Vill du däremot ha något som åtminstone närmar sig motard-stuket så är det egentligen bara just någon variant av KTM 690 som kommer i närheten, hos de större märkena.

Andra tips om du ändå kollar på Er6 är ju Versys. I mångt och mycket samma hoj (650 då, finns även som tusenkubikare), men mer upprätt/högre körställning och utökad markfrigång. Kanske även BMW F700GS kan vara ett alternativ.
 

TheTaXUS

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2018
Ort
Svalöv
Hoj
Husaberg FE450(550) 2006
Klart som korvspad att det för egen del hade blivit KTM 690, med de kriterier du har. Vill du mest åt körställningen duger egentligen vilken hyffsat modern street-hoj som helst. Vill du däremot ha något som åtminstone närmar sig motard-stuket så är det egentligen bara just någon variant av KTM 690 som kommer i närheten, hos de större märkena.

Andra tips om du ändå kollar på Er6 är ju Versys. I mångt och mycket samma hoj (650 då, finns även som tusenkubikare), men mer upprätt/högre körställning och utökad markfrigång. Kanske även BMW F700GS kan vara ett alternativ.

Tyckte 690 Duke var väldigt upprätt. Har inte provat en ER6 än så jag kan inte uttala mig om den. Har för mig att den ligger i samma klass som Hondas CB650F men jag har för mig att man var mer framåtlutad på den om jag inte minns fel.
Versys och andra "adventure" hojar tänkte jag inte ge mig på riktigt än, får bli lite äldre först :D
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
ER6 2012 och framåt är ju väldigt mycket snyggare än sina föregångare men MT-07an är ändå lite snyggare ändå.
Har haft en ER6N - 12 och det var en trevlig hoj, tycker dock den är lite för tung.
Efterträdaren Z650 är en mycket roligare hoj, 20kg lättare och överlag mycket smidigare.
Tror du får sträcka budgeten en del för att få en sådan, då skulle jag säga att en MT07 är ett smartare val, de är ganska lika på många punkter.
 

TheTaXUS

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2018
Ort
Svalöv
Hoj
Husaberg FE450(550) 2006
Har haft en ER6N - 12 och det var en trevlig hoj, tycker dock den är lite för tung.
Efterträdaren Z650 är en mycket roligare hoj, 20kg lättare och överlag mycket smidigare.
Tror du får sträcka budgeten en del för att få en sådan, då skulle jag säga att en MT07 är ett smartare val, de är ganska lika på många punkter.

Är planerat att prova en MT-07 imorgon :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top