Yamaha XJ600 Diversion -94 Startproblem

Dr.Gude

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2018
Ort
Telefonplan
Hoj
Yamaha XJ 600 Diversion -94
Tjena,

Är ny här på forumet och är inte så kunnig, men jag är här för att lära mig och bli en del av motorcykel världen.

Köpte min första tunga motorcykel i maj, en Yamaha XJ600 Diversion från 94. Från första veckan jag ägt den har det vart problem att starta motorcykeln när det är kallt och fuktigt ute, under 20 grader tycker den inte om. Men över 20 grader och om man låter den stå i solen går den igång direkt och går fint.

Det som händer när man försöker starta den kall är att alla lampor tänds, jag sätter på lite choke och trycker på start knappen. Varje försök så kickar start motorn igång och vid första försöket så hör man 1-3 strokes från motorn. Även fast jag ger full gas samtidigt som stroksen kommer så dör motorn ändå.

Har även försökt springstarta den också, men det är samma visa där. En till tre strokes från motorn men den dör.

Sedan jag köpt hojen i maj har jag bytt tändstift, luftfilter, oljefilter och motorolja.
Tanken rengjordes från rost med syra 2016 och det ser fint ut i tanken och bensinen.
Förgasaren rengjordes i samma veva under 2016 enligt kvitto.

Tacksam för alla tips och svar jag kan få.
Tack på förhand!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ett tips är ju att INTE starta med fullgas till att börja med.

Hur mår batteriet? Är batteriet slut så blir det ju inte piggare när det är kallt, men då brukar det gå att rulla igång grejerna. Att hojen går bättre om den får stå i solen en stund men är riktigt risig om det är kallt och fuktigt pekar på jordproblem eller ärgproblem. Hur mår anslutningarna till tändspolarna, tändkablarna, batterianslutningarna, jordpunkterna osv?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top