2017-2019 KTM 250/300 EXC TPI går magert, här är lösningen, kanske!?

Kyng

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Sverige
Hoj
2019 KTM 300 EXC TPI
2017-2019 KTM 250/300 EXC TPI går tyvärr lite magert, speciellt vid start och fullgaskörning i mer än 3 sekunder, vilket har gjort att flera ägare fått problem med bl.a. förtida slitage i cylinderloppet och även en del ras, men det verkar nu finnas två lösningar på problemet.

Ett "large area fuel filter" som gör att man kan blanda in lite olja direkt i bensinen för att feta upp blandningen samt ett "high flow 90 degree tank fitting" som gör att den inte längre går magert vid fullgas längre än 3 sekunder.

En video från killen som skapat produkterna. Han ger också ett tips på hur man trycksätter systemet innan start för att underlätta och minska slitaget.

Någon här som har provat dessa eller andra lösningar?

Edit: Vill bara klargöra att jag inte har något samröre med personen i videon eller produkterna.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Varken jag eller flera andra haft någe problem me att de går magert eller att motorn rasat...
 

Kyng

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Sverige
Hoj
2019 KTM 300 EXC TPI
Varken jag eller flera andra haft någe problem me att de går magert eller att motorn rasat...

Och ni har fått detta bekräftat via mätning i bänk? Det verkar nämligen som att alla hojar går magert vid start och när man ger fullgas i mer än 3 sekunder.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Och ni har fått detta bekräftat via mätning i bänk? Det verkar nämligen som att alla hojar går magert vid start och när man ger fullgas i mer än 3 sekunder.

kolla om det finns några sådana prylar att köpa hos karlströms i sådana fall så kan det finnas någon substans i på ståendena annars så tror jag att det är billy-bob i ett plåtskjul i alabama som vill tjäna några dollar extra
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Och ni har fått detta bekräftat via mätning i bänk? Det verkar nämligen som att alla hojar går magert vid start och när man ger fullgas i mer än 3 sekunder.

Va då bänk??

Hojen funkar kanon på full gas...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Filtret tror jag är bluff varför skulle 1% olja fastna i org filtret? Men köp 90 gradaren för de låter ju vettigt.

Men om de räcker för att få motorn safe i afr vet man ju inte. Du kan ju testa köra fullgaskörning på sista växeln så långt du törs och tvärstanna o kolla färgen på stiftet. Problemet full gas sista växel på en cross är ju att org drevning varvar ur snabbt. Jag brukar offra bromsklossar och bromsa kraftigt på bakbromsen och frambroms samtidigt som jag håller full gas såpass hårt att den ligger nära fulla varvtal men inte varvstopp. Om man kör stenhårt (värmer pipan) innan man gör full mutter körning så brukar stiftfärgen stämma bra. Kom ihåg att stanna motorn från full gas och fart så inte stiftet missfärgas av tomgångskörning! Obs lossa stiftet lite med kall motor så du inte drar lös gängorna när den är varm. Skruva inte åt stiftet hårt med varm motor,,vänta med det till den kallnat!
 

Kyng

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Sverige
Hoj
2019 KTM 300 EXC TPI
Alla TPI går magert vid start samt vid fullgas, det är ett faktum och ingen åsikt. Bor du där det är kallt så kommer du märka av detta snabbt för när du kollar kolven och cylinderloppet så kommer du märka av slitage som inte ska vara där på en sådan pass ny hoj. När du startar hojen och den bara står och snurrar i någon sekund så smörjer den inte som den ska vilket på sikt skadar kolv och cylinderloppet.

Ännu värre blir det när det är riktigt kallt och du måste hålla inne starten i 5 sekunder, sedan vänta 30 sekunder för att hålla in starten 5 sekunder igen (allt enligt KTM's instruktioner för att värma upp batteriet), det sliter på kolv och cylinderlopp. Blir inget sprutt i injektorn så minimalt med smörjning sker.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top