Bazzaz Z-FI, Z-AFM

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Hej! Bazzaz???
Bakgrund.
Jag har en hypermotard 939. Tidigare hojar har jag haft Power Commander på. Den här finns inte PC till. Jag kan inget om bränslestyrning, det jag förstår är att de här styr bränsleluftblandningen på ett annat sätt en vad hojen gör original och att man med dessa påverkar/optimerar AF vid ett stort antal olika rpm. Jag har försökt att köra hojen med ett Akra Slipon och den har en orolig gång framförallt på lågvarv, det har den även med originalsystemet men det blir värre med Akra.
Fråga.
Det finns Bazzaz till min hoj en som heter Z-FI som man som jag har förstått det gör en map i bromsbänk på liknande sätt som med PC.
Det finns också en Z-AFM som jag uppfattat det mäter den lambdavärde och därefter skapar en map baserat på uppmätt värde.
Har jag förstått detta rätt, vilket är bäst, kan det bli någon konflikt med hojens ECU. Nackdelen med Z-FI är att jag måste hitta någon med bänk som kan och vill ta åt sig jobbet.

Vad händer vid service om verkstaden "blåser" om hojen med en ny uppdaterad map från Ducati? Måste jag koppla ur Bazzaz innan man servar?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
Det finns också en Z-AFM som jag uppfattat det mäter den lambdavärde och därefter skapar en map baserat på uppmätt värde.

Det jag reagerar emot är att de O2-sensorer som sitter på hojarna är smalbandslambda och det är alltså signalen från smalbandslambdan som Z-AFM använder för att skapa en map.

Men dom som kör hojar i bänk använder inte smalbands O2-sensor utan en bredbandslambda O2-sensor från Bosch.
Så jag blir lite undrande, varför använder inte proffsen hojens O2-sensor utan en Bosch sensor som vad jag förstått tom kan bytas varje år. För den tappar kalibrering.

Men det finns säkert någon som kan förklara.

Utom Bazzaz kan du också köpa den här typen av utrustning från
http://www.dimsport.it/en/tuning-line/rapidbike/bike/ducati/
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
TS skriver


Det jag reagerar emot är att de O2-sensorer som sitter på hojarna är smalbandslambda och det är alltså signalen från smalbandslambdan som Z-AFM använder för att skapa en map.

Men dom som kör hojar i bänk använder inte smalbands O2-sensor utan en bredbandslambda O2-sensor från Bosch.
Så jag blir lite undrande, varför använder inte proffsen hojens O2-sensor utan en Bosch sensor som vad jag förstått tom kan bytas varje år. För den tappar kalibrering.

Men det finns säkert någon som kan förklara.

Utom Bazzaz kan du också köpa den här typen av utrustning från
http://www.dimsport.it/en/tuning-line/rapidbike/bike/ducati/

Såvitt jag vet ska Z-AFM-modulen använda en annan O2-sensor än originalet, om den inte är en bredbandslambda? :va
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Intressant det här med dimsport.

Jag undrar varför mc-tillverkare inte lyckas bättre med motorstyrningen, varför original är halvdant. Är det miljökrav som gör att det inte blir bättre. Det verkar som de här olika leverantörerna av eftermarknads-motorstyrningar har kunskap och lösningar om vad som bör förbättras på våra hojar. Synd bara att man (utan motortekniskt kunnande) ska modifiera sin hoj för att slippa tråkigt ryckande på lågvarv och för hög/konstig trottlerespons.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressant det här med dimsport.

Jag undrar varför mc-tillverkare inte lyckas bättre med motorstyrningen, varför original är halvdant. Är det miljökrav som gör att det inte blir bättre. Det verkar som de här olika leverantörerna av eftermarknads-motorstyrningar har kunskap och lösningar om vad som bör förbättras på våra hojar. Synd bara att man (utan motortekniskt kunnande) ska modifiera sin hoj för att slippa tråkigt ryckande på lågvarv och för hög/konstig trottlerespons.

Ja, det är miljökrav som ställer till det i många fall.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Smalbandssensorn funkar ok för magra bränsle/luft-blandningar, som moderna motorer går med av miljöskäl. Bredbandslambdan funkar som hörs på namnet i ett större område. Den klarar även feta blandningar som oftast ger mer effekt och jämnare gång.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Såvitt jag vet ska Z-AFM-modulen använda en annan O2-sensor än originalet, om den inte är en bredbandslambda? :va

När jag läser i tråden.

så trorjag originalet på de flesta hojar är en smalbands O2-sensor med 12mm x 1,25 gänga och det är en O2-sensor som ger "mager blandning" för lägsta miljöpåverkan, låg bränsleförbrukning.

Bosch Bredbands O2-sensorn som kan användas för fetare blandning mer effekt och jämnare motorgång, jämnare gasfunktion har gänga 18 x 1,5mm vilket betyder att ska en sådan O2-sensor in på hojen så ska det svetsas in en ny "sockel" med gänga 18 x 1,5 på avgasröret.

Om man ska ut och köra låta kalibreringsfunktionen i Z-AFM eller Rapid Bike göra jobbet. Det är därför (bristen på 18x1,5mm "sockel") som bänkare har sin bredbandslambda sittande på ett rör som de kan föra in bakifrån genom ljuddämparen.

Hittade det här på webben
http://ducatiforum.com/ducati-1299/25796-rapidbike-review.html
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, det är miljökrav som ställer till det i många fall.

För att förtydliga så handlar det om att en smalbandslambda är bra nog för att uppfylla rådande miljökrav då man såvitt jag vet endast mäter avgasvärden i ett begränsat varvtalsområde. Över det testade varvtalsområdet använder de flesta motorcykeltillverkare en fast (dvs ej lambdareglerad) mapp. En bredbandslambda skulle teoretiskt kunna ge både bättre avgasvärden OCH bättre gång/prestanda i hela registret men de är ju mycket dyrare än smalbandssonder och ingen tillverkare vill ju kosta på i onödan (undantaget möjligen BMW som jag har hört kör med closed loop lambda-reglering i hela registret på vissa modeller).
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Smalbandssensorn funkar ok för magra bränsle/luft-blandningar, som moderna motorer går med av miljöskäl. Bredbandslambdan funkar som hörs på namnet i ett större område. Den klarar även feta blandningar som oftast ger mer effekt och jämnare gång.

En bredbabdslambda har också mycket snabbare responstid än smalbandssensorn.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har inte hört talas om Rapid Bike fuelling module innan Aug 2018 numret av Performance Bikes. Där den rekommenderas till Triumph Street Triple. En fördel ska vara att de arbetar snabbare än Power Commander.
Priset anges till £ 376 för Rapid Bike Evo.
Man ska kunna använda ordinarie smalbandslambda sensor. Kanske just för denna är avsedd för lägre varvtal.
Och det är ju där TS har problem med gasresponsen på sin 939 Ducce.

Vad det gäller Bazzaz Z-AFM är det som jag förstått en enhet som mäter lambdavärdet när man kör.
Sedan när man kommit hem använder man värdena i Z-AFM för in dem i Bazzaz Z-FI.
Och så gör man efter varje körning ända till Z-AFM inte längre vill korrigera utan allt är bra.
(Rätta mig gärna om värdena från Z-AFM automatiskt förs in i Bazzaz Z-FI.)

Medan vad jag förstått Rapid Bike Evo är en enda enhet där resultat från lambdasensorn automatiskt förs in i "Fueling module".
Samtidigt när jag läser i Performance Bike så räknar man med en timmes montagetid på Triumph Street Triple och två timmar "dyno time", dvs att ta hojen till en bänkare är likafullt det normala.....

Läser man det här
Instead trying to eliminate the effect of the lambda (like others) Rapid Bike takes full advantage of the lambda sensor to improve engine efficiency while optimizing fuel consumption. This is achieved by performing a dynamic modulation of the signal sent by the lambda sensor feeding this to the bike's OE ECU and then in turn manipulating the signal sent from the ECU to the injectors. By operating in this closed loop this allows Rapid Bike to be unique in offering re-mapping in the low to medium rpm ranges, the most critical section of the power delivery curve where the lambda sensor is in full control of the fuelling parameters and most of the time a road rider is riding with the throttle in this closed loop range.
https://www.performanceparts-ltd.co...or-for-rapid-bike-electronic-fuelling-modules

Så ska Rapid bike Evo fixa till motorfunktion vid låga och medelhöga varv med hjälp av befintlig lambda sensor.
Vill man ut hög effekt vid maxvarv så blir det som vanligt en bänkare.

Men 6 timmar för installation på en Ducati......
https://chancemoto.com/2017/06/12/rapid-bike-evo-in-depth-review-ducati-streetfighter-1098/

Pros

Noticeable improvement to bike’s fueling
Can tune across the full RPM range (including “closed loop” range)
Allows for worry-free future mods through auto-adaptivity
Offers deeper manual tuning options for each cylinder (if desired)
Plug and play installation without any permanent alterations to wiring
Re-usable: you can port it to a new bike (a new wiring harness is required however)

Cons:

Installation is complex and not for the casual mechanic (consequences of an incorrect install could be serious)
Requires post-installation tweaking (via software) to obtain best results
Precision of Auto Adaptivity algorithm is limited by the bike’s OEM sensors (eg. narrow-band O2 sensors)
Does not offer cruise control module that similar systems offer (eg. Tuneboy)
Requires a Windows PC and physical access to the Rapid Bike module for tuning (a smartphone app that connects via Bluetooth would improve usability and ease-of-access as module is often mounted in hard-to-reach places/behind body panels)
Limited instructions provided for hardware installation and software tuning
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Intressant det här med dimsport.

Jag undrar varför mc-tillverkare inte lyckas bättre med motorstyrningen, varför original är halvdant. Är det miljökrav som gör att det inte blir bättre. Det verkar som de här olika leverantörerna av eftermarknads-motorstyrningar har kunskap och lösningar om vad som bör förbättras på våra hojar. Synd bara att man (utan motortekniskt kunnande) ska modifiera sin hoj för att slippa tråkigt ryckande på lågvarv och för hög/konstig trottlerespons.
De säljer dem ändå ju .Sen kan de alltid sälja tillbehör senare som gör att den går skapligt
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hejsan,

Det är dags att reda ut lite grand kring de olika typerna av lambdasonder och vad de kan användas till. Jag har själv erfarenhet av att mappa mina och andras hojar direkt i ECU (Triumph, KTM), Bazzaz (Suzuki, KTM) och min nuvarande Thrux (Powercommander), samtliga hojar med hjälp av fast monterad bredbandslambda. Några konstateranden:

1 - alla hojar jag provat i bänk har gett max effekt med ett lambda runt 13.1 - 13.25. I cruisingområdet av mappen brukar jag välja 13.5

2 - vid lambda kring 14 börjar moderna radfyror gå lite ryckigt vid konstant gas.

3 - en smalbandslambda kan enkelt liknas vid en strömbrytare som växlar mellan 1 och 0 vid lambda 14.7 (där ”optimal förbränning” sker, d v s allt bränsle förbränns). Den duger alltså inte till någon slags mätningar i de intervall vi vill ligga för att skapa en mapp med bästa körbarhet/effekt. Den ”ryckighet” många av oss upplever när vi går av/på gas med en modern motor har alltså att göra med att soppablandningen är alldeles för mager innan hojen ställer om från ”closed loop” (d v s styrning av bränsletillförsel m h a smalbandslambdan) till ”open loop” (styrning av bränsle m h a förprogrammerad mapp). Closed loop används endast vid 0% trottel eller mycket små, konstanta trottelöppningar och sitter där för att hojarna ska klara aktuella utsläppskrav.

4 - Bredbandslambdan däremot ger god upplösning vid mätningar mellan A/F 10 - 19. Både Bazzaz och Powercommander automatiserar förfarandet genom att mäta medan Du kör och föreslå ändringar av mappen. De arbetar på lite olika sätt under mappningen, Bazzaz justerar direkt under körningen, PC vill att Du granskar föreslagna förändringar innan de accepteras. Glöm reklamen om att Du slår på mappningsläge, åker ut på banan eller Din vanliga dagsrunda och därefter har den optimala mappen, värden vid motorbroms på delvis trottelöppning förstör en hel del. Därför åker man ut till lämplig raksträcka, startar märkningen, kör ”repor” med konstant gaspådrag på lämplig växel (säg 3:an) med konstant gaspådrag från tomgång till varvstopp (om trottelöppningen räcker till för att nå dit) och övergår direkt till 0% trottel när max varvtal uppnåtts. För att samla nog med värden behövs minst 3 reps på samma trottelpåslag. Låter det trist? Det är det... :)

5 - Belöningen är en motor som går mjukt, med jämn vridmomentkurva (elmotorkaraktär) och kanske lite högre toppeffekt. Montera även den O2-eliminator som oftast följer med i paketet så slipper Du den tidigare nämnda ryckigheten från closed loop (den lurar ECU att bränsleblandningen alltid är optimal så ECU gör inga egna justeringar). Jag mappar personligen mest för att få mjukast möjliga motorgång och för att hantera ett mer öppet avgassystem, eventuella effektökningar är en välkommen bonus. När det gäller toppeffekt körde jag min Daytona 675 på bromsbänk efter att ha utvecklat basmappen själv m h a ovan beskrivet förfarande. Efter finjustering av bränsle och tändkurva ökade toppeffekten ca 0.5 - 1 hk...

6 - Både PC och Bazzaz är s k ”piggyback”- lösningar, d v s de justerar insprutning (och tändning) utifrån hojens basmapp. Så uppdateras mappen i ECU väsentligt kommer din egen mappning att behöva justeras. Det är dock sällan jag funnit att några mer väsentliga justeringar i soppamappen erfordrats efter sådana uppdateringar. Jag brukar köra en kortare ”mappsväng” efter att en ny mapp programmerats i ECU för att verifiera eller uppdatera min egen mapp.

Såja, hoppas det kanske reder ut en del. Motorcykeltillverkarna av idag är faktiskt rätt duktiga på att göra egna mappar, om än KTM kanske inte precis leder den ligan att döma efter mina personliga erfarenheter.

Lycka till med Ditt beslut men tro alltså inte på något system som påstår sig mappa med hjälp av smalbandslambdan, det funkar alltså inte per definition. Kör snyggt :)
 
Last edited:

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Tack allihopa för bra svar. har jag förstått någonting rätt:

Bazzaz Z-FI skapa egen map i bänk ungefär som med PC, Z-AFM finjusterar mappen som skapats i Z-FI efter "verkliga" förhållandet vid körning. Bazzaz lite enklare att installera än Rapid Bike förutom att någon måste svetsa fast en gäng i avgasröret för bredbandslamda O2-sensor.

Rapid Bike Easy gör nästan det som Z-AFM gör men utan någon extra enhet där man först skapat egen map i bänk. Nackdel att den inte kan göra det lika bra eftersom den använder originallambdagivaren (smal). RB EVO som Easy men med en massa features, eller kan man mappa den i bänk?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack allihopa för bra svar. har jag förstått någonting rätt:

Bazzaz Z-FI skapa egen map i bänk ungefär som med PC, Z-AFM finjusterar mappen som skapats i Z-FI efter "verkliga" förhållandet vid körning. Bazzaz lite enklare att installera än Rapid Bike förutom att någon måste svetsa fast en gäng i avgasröret för bredbandslamda O2-sensor.

Rapid Bike Easy gör nästan det som Z-AFM gör men utan någon extra enhet där man först skapat egen map i bänk. Nackdel att den inte kan göra det lika bra eftersom den använder originallambdagivaren (smal). RB EVO som Easy men med en massa features, eller kan man mappa den i bänk?
Njae,

Bazzaz med Z-AFM behöver Du inte bänka, med den kan Du göra hela mappen själv. Om man vet vad man gör.

Ska Du ändå bänka - köper Du bara fuelkontrollen och låter Din dynofirma använda sin egen bredbandslambda (sniffer)

Samma gäller PCV med eller utan Autotune.

Ska Du bänka - föredrar de flesta firmor PCV. Bazzaz i andra hand. RB får Du räkna med att trixa med själv om Du inte har extraordinära resurser att tillgå.

Ungefär så, lycka till.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack allihopa för bra svar. har jag förstått någonting rätt:

Bazzaz Z-FI skapa egen map i bänk ungefär som med PC, Z-AFM finjusterar mappen som skapats i Z-FI efter "verkliga" förhållandet vid körning. Bazzaz lite enklare att installera än Rapid Bike förutom att någon måste svetsa fast en gäng i avgasröret för bredbandslamda O2-sensor.

Rapid Bike Easy gör nästan det som Z-AFM gör men utan någon extra enhet där man först skapat egen map i bänk. Nackdel att den inte kan göra det lika bra eftersom den använder originallambdagivaren (smal). RB EVO som Easy men med en massa features, eller kan man mappa den i bänk?

Tack roffe_s för dina inlägg. Så blev jag lite kunningare.

Till TS
Rapid Bike Easy motsvarar väl som jag ser det att du ökar på bränslet. Över hela registret. Genom att vrida på rattarna.
Vare sig det behövs eller inte !
Finns liknande "skämt" till låga priser på marknaden
Jag skulle aldrig montera något sådant som Rapid Bike Easy.
Om PC inte finns till din hoj skulle jag välja Bazzaz Z-FI och lämna in hojen till en bänkare. Att montera bredbandslambda och Z-AFM och sedan
ligga och dra hojen till varvstopp på tex 3ans växel vid olika gaspådrag kan utan egen flygfältsraka bli ganska nervpåfrestande. Omgiven av den vanliga trafiken bilar, lastbilar och finns inga viltstängsel så kan man få klyva ett rådjur eller älg på vägen # medan man försöker få in rätt mapp i Z-AFM.

Jag valde bänkare.....

# Redan en talgoxe kan blir problem. En vän med skärm på jethjälmen, det här hände på 1960-talet tog en talgoxe på hjälmen. Det svartnade för ögonen på honom men han lyckades blind bromsa in och hålla hojen på vägen.
Hur visste den blinde att det var en talgoxe ?
För skärmen klöv fågeln i två delar och ena halvan fanns kvar under skärmen när han stannat.
 
Last edited:

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Tack Roffe mfl.
PC finns inte till min hoj. Det får bli Z-FI men först får jag väl säkra upp att det finns någon som vill/kan mappa min hoj.
 
Last edited:

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Hur fungerar mappningen när man har olika ridingmodes? På min är det 3 st som kallas Sport Touring och Urban. De har olika effekt H, M, L. Använder alla ridingmodes samma map, på vilket sätt regleras det isf så effekten blir olika i S, T och U?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hur fungerar mappningen när man har olika ridingmodes? På min är det 3 st som kallas Sport Touring och Urban. De har olika effekt H, M, L. Använder alla ridingmodes samma map, på vilket sätt regleras det isf så effekten blir olika i S, T och U?

Har du kollat med Italia bike center om de har ngn lösning på gasresponsen, har hunnit köra min 150 mil, underbar hoj men gasresponsen lämnar en del att önska...
Åkte Hyperstrada med 821 maskinen innan, den var from som ett lamm på gasen jmf med 939... Tråkigt när den nyare generationen blir sämre en den gamla när det gäller gasrespons.
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Jag har mailat dom ett par ggr men de kan inte fixa. Jag fick ngn. sk. uppdatering av map när jag lämnade in på Desmocenter ngt. bättre men fortfarande en del kvar till att jag ska bli helt nöjd. Nu har jag också ett Akra slipon som jag gärna vill använda, gången bli ännu sämre med det, kräver väl lite fetare blandning.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hur fungerar mappningen när man har olika ridingmodes? På min är det 3 st som kallas Sport Touring och Urban...
Alla piggyback-lösningar jag känner till använder samma "tilläggsmapp" oavsett vad Du väljer att ECU ska jobba med. Det innebär att man oftast väljer att mappa för fulleffektsläget och accepterar att de andra lägena inte blir optimerade. Däremot kan Du ha två olika mappar i dim bränsleenhet som kan väljas via t ex en switch.

Handen på hjärtat - idag är de allra flesta mappar rätt bra på 100% trottel över hela registret om Du inte gjort några väldigt speciella modifieringar i motorn. Mest justeringar behövs i normalt i mellanregistret i cruisinglägen (delvis trottel, säg 25-50%) där blandningen är mager. Av en slump(?) är det även på de varvtalen och med de gaspådragen de standardiserade testcyklerna för utsläpp och bränsleförbrukning arbetar...:3freak

Personligen har jag alltid använt ett mappläge och låtit en nollmapp ligga i läge två (för att jämföra prestanda). Jag använder nämligen alltid fulleffektsläge (sport), mina regn- och cruisinginställningar sitter i högernäven och jag gillar inte att t ex gaspådrag och TC-inställningar varierar. Dina touring- och urbanlägen är ju dessutom redan gjorda med retarderad tändning och andra begränsningar för att inte erbjuda max effekt, så de är ur den synpunkten inte lika intressanta att optimera. För körbarheten är det, som tidigare påpekats, viktigt för alla lägen att eliminera smalbandslambdans påverkan på mappen vid closed loop.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top