Krängande känsla vid gaspådrag/växling

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Upplever att bakdelen kränger till lite vid gaspådrag/växling i kurvor. Även vid hastigheter och acceleration av "normal" karaktär. Har en Z800 och upplevde lite av samma sak med en R6:a. Har känt på svingen och det är inget glapp och jag misstänker att det ska vara på det här viset men skulle vara intressant att veta vad det beror på. Fjädringen som gör sig påmind?
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Z800 -13. Väldigt fräscha däck (sportsmart 3 tror jag). 2,6-2,9 bar sist jag kollade. Är rätt tung, ca 110kg
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Originalfjädring på en hoj är väl inställd för 70-80 kg, så det kanske inte är konstigt att hojen blir lite orolig? Byt fjädrar i gaffel och bakdämparen, eller byt bakdämparen mot en bättre som är anpassad för din vikt. Wilbers har prisvärda grejer som kan levereras med rätt fjäder för din vikt. Kommer att göra underverk för din hoj.
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Originalfjädring på en hoj är väl inställd för 70-80 kg, så det kanske inte är konstigt att hojen blir lite orolig? Byt fjädrar i gaffel och bakdämparen, eller byt bakdämparen mot en bättre som är anpassad för din vikt. Wilbers har prisvärda grejer som kan levereras med rätt fjäder för din vikt. Kommer att göra underverk för din hoj.

Låter rimligt. Samtidigt väger en z800 230kg eller nått + förare så det verkar vara känsligt om 30kg hit eller dit spelar nån roll..
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det spelar roll för väldigt många hojar, inte bara z800. har du en goldwing kommer du undan däremot.
Ställer man dessutom inte in den fjädring man har spelar det ju ännu större roll. Fast återigen, på en GW är jag inte säker på att det märks så mycket alls...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har det kommit på sista turen ?
Du har väl inte varit ute och åkt på någon ny "snabellagad" väg.
Råkade själv för drygt en månad sedan ut för på vägen mellan Hällesåker och Hällingsjö att jag trodde jag fått punktering bak.
Det var bara att bakhjulet släppte på snabellagningarna när jag gasade genom kurvorna.
Utan att jag fatta vad problemet var.
Så jag körde vad jag förmådde för att nå macken i Hällingsjö innan bakdäcket tomt.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top