Husqvarna 701: Varför ger Akrapovic Tuning Kit ger så olika resultat!?

Status
Ej öppen för fler svar.

Runkmeister

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2018
Ort
Stan
Hoj
Letar
Funderar på att köpa en 701 och Akrapovic Tuning Kit men blir lite orolig att man kastar pengarna i sjön om man har "otur" och får dåligt resultat.

Nedan har ni ett filmklipp upplagt av en svensk ägare som beskriver hur besviken han är. Han köpte Akrapovic Tuning Kit och det gav nästan ingenting i effektväg så han fick köpa till en Power Commander, ny header från Tekmo Racing, K&N luftfilter samt bänka den för att få ut i princip samma effekt som en annan svensk ägare fick genom att bara köpa Akrapovic Tuning Kit, det andra filmklippet under. Hur kan det komma sig att Akrapovic Tuning Kit ger så olika resultat?

Akrapovic Tuning Kit utan db-killer + Power Commander, Tekmo Racing header, K&N luftfilter ger 74,49 hk & 74,84 nm till en kostnad av 22,000 kr.
Original gav den 71,09 hk & 66,78 nm (original = Akrapovic Tuning Kit utan db-killer, han testade den aldrig original).

Akrapovic Tuning Kit ger 73,46 hk & 72,08 nm till en kostnad av 11,000 kr.
Original gav den 70,23 hk & 68,40 nm.
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Man kan inte jamfora siffror fran tva olika bankar.
Dom dar tva filmerna sager i princip ingenting om "Tuning kittet"
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
kan bara hålla med pank här ovan sen måste jag säga att det verkar vara en väldigt blygsam effekt ökning.....för dom pengarna
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Lägg ihop stålarna för 701 och tuning kit och köp en 1100 Hypermotard istället om effekten är så viktig.
Eller en CR500 med SM däck :tummenupp
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Den andra videon är det jag som lagt upp. :lol

Men som det nämns, vi har inte kört i samma bänk eller ens årstid eller dag. Ingen idé att jämföra våra resultat mot varandra. Han körde heller inte sin helt standard vad jag vet.

Jag körde min i bänk som ett verktyg för att se skillnaden, jag ska dit igen efter sommaren med vassare kamaxel, nytt grenrör, ny insugssetup och en powercommander. Så blir då samtidigt en mappning i bänken, jag kör just nu på samma setup som killen i första filmklippet, även med hans mapp.

Här är bänkresultat från klippet, original vs Husqvarna tuning-kit:
iYzaA9v.jpg


Toppeffekten är bara ca 3hk mer, men det är ju i mellanregistret den vaknar till liv på riktigt. Där man använder den mest och där man faktiskt känner av skillnaden, det är ju ändå nästan 10hk & 10nm extra! Så jag var nöjd med mitt tuning-kit, men valde att gå vidare ett steg bara.
 

Runkmeister

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2018
Ort
Stan
Hoj
Letar
Man kan inte jamfora siffror fran tva olika bankar.
Dom dar tva filmerna sager i princip ingenting om "Tuning kittet"

Jag vet, men resultaten är snarlika så en liten fingervisning finns. Dock behövde den ena köpa delar för dubbla priset för att uppnå samma effekt.

kan bara hålla med pank här ovan sen måste jag säga att det verkar vara en väldigt blygsam effekt ökning.....för dom pengarna

Effekten på mellanregistret, kring 5000 rpm, är ca 10 hk och 10 nm så där det gäller är skillnaden markant. Toppeffekt på en enstånka är inte av vikt.

Lägg ihop stålarna för 701 och tuning kit och köp en 1100 Hypermotard istället om effekten är så viktig.
Eller en CR500 med SM däck :tummenupp

Ducati Hypermotard borde döpas om till Ducati Elfel med tanke på alla som skriver om dessa hojar på nätet.

En CR500 ger väl 55 hk och den klarar inte 1000 mil mellan servicen.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
För att kunna jämföra två bromsningar på två olika hojar måste/bör dom bromsas på samma bänk åtminstone allra helst samma dag.

Alla bänkar har inte kompensering för temp o barometer tryck.

Vad för däck på bakhjulen? vad för däck tryck? Samma soppa? Samma kedja?

Det finns mängder med små saker som ger skillnader med.den blygsamma ökningen av hp hade då jag aldrig gett dom pengarna för skräpet.

Köp en kam istället för mindre pengar.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
klarar inte 1000 mil mellan servicen.

Jag skulle inte låta en 701 gå 1000 mil mellan servicearna heller. :gråta

Några oljebyten kan man gott kosta på, jag bytte med 250 mils intervall i början. Nu när den används lite mer aktivt är det efter varje banhelg eller ca 100 mil.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Trådens ursprungliga fråga är alltså varför två olika hojar ger olika effekt med samma trimprylar, right...?

Jag skulle inte börja med att kasta skit på Akrapovic. De är inte någon jävla kinatillverkare som massproducerar halvtaskiga rörkrökar och de är för den delen inte heller någon svensk tillverkare som står och vinglar ihop avgassystem hemma på garagebänken. De har världens förmodligen bästa rörformningsutrustning och dessutom en rigorös kvalitetskontroll i flera steg. Jag skulle därför kunna sätta ganska mycket pengar på att alla avgassystem de producerar till just den modellen är väldigt lika.

Börja istället med att titta närmare på skräpet som avgassystemen sitter monterade på.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Frågan är väl oxå varför köper man Akrapovic system...
Nu har jag ingen Husqvarna 701 då, men har köpt helsystem för ljudets å utseendet skull...
Ser å låter klart bättre än orginal, å självklart utan någon db killer eller annat skit i vägen..
Att de sen kan öka effekten är posetivt..
 

Runkmeister

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2018
Ort
Stan
Hoj
Letar
Vad är det där för skitsnack?

Trevlig attityd, speciellt från en moderator. Har du provat att söka på Google och sedan läsa om alla ägare som har problem med dessa hojar. Men det är väl så att alla som skriver ljuger, speciellt ägare som lägger upp filmklipp efter filmklipp på sina Hypermotards som felar om och om igen.

Jag skulle inte låta en 701 gå 1000 mil mellan servicearna heller. :gråta

Några oljebyten kan man gott kosta på, jag bytte med 250 mils intervall i början. Nu när den används lite mer aktivt är det efter varje banhelg eller ca 100 mil.

Skrev "klarar" och inte att man "ska" eller "bör" köra 1000 mil mellan oljebyten.

Trådens ursprungliga fråga är alltså varför två olika hojar ger olika effekt med samma trimprylar, right...?

Jag skulle inte börja med att kasta skit på Akrapovic. De är inte någon jävla kinatillverkare som massproducerar halvtaskiga rörkrökar och de är för den delen inte heller någon svensk tillverkare som står och vinglar ihop avgassystem hemma på garagebänken. De har världens förmodligen bästa rörformningsutrustning och dessutom en rigorös kvalitetskontroll i flera steg. Jag skulle därför kunna sätta ganska mycket pengar på att alla avgassystem de producerar till just den modellen är väldigt lika.

Börja istället med att titta närmare på skräpet som avgassystemen sitter monterade på.

Klart att problemet ligger hos Akrapovic då det är dessa som har tagit fram mappen. Frågan är hur många olika 701:eek:r man bänkat då det kan skilja någon procent mellan varje motor. Att det är så många som skriver runt om på nätet att Tuning Kit inte gör någon direkt skillnad säger mig att Akrapovic inte testat på speciellt många hojar. Ägare vittnar om att med Tuning Kit så går hojen ännu snålare än vad den gjorde original. Detta visar att mappen är mycket dåligt optimerad och i flera fall även skadlig för hojen i längden.

Frågan är väl oxå varför köper man Akrapovic system...
Nu har jag ingen Husqvarna 701 då, men har köpt helsystem för ljudets å utseendet skull...
Ser å låter klart bättre än orginal, å självklart utan någon db killer eller annat skit i vägen..
Att de sen kan öka effekten är posetivt..

Ljudet, utseendet och viktminskningen på 55% i detta fallet är anledningarna för mig personligen om man bara köper slipon. Att man köper Tuning kit är att man också (ska) få ett betydligt bättre mellanregister kring 5000 rpm med 10-11 hk/nm. Köper jag hojen så blir det nog Wings istället samt en Power Commander och får samma effekt till 1/3 av priset. Kvaliteten på Wings ska tydligen vara riktigt bra.

Så så, killen har faktiskt internet på sin dator och då vet han automatiskt hur det ligger till.

Och detta inlägg tillför traden vad? Absolut ingenting förutom att du fick trolla lite, vilket hade gett en varning på andra forum. Men med tanke på hur moderatorn agerade lite längre upp, att kalla min åsikt för skitsnack, så har jag inte någon förhoppning på att sådant beteende straffas.

På detta forum ska alla tydligen agera tuffa med spydiga kommentarer och fjanterier, vilket också moderatorer kör med. Man ger gärna +1 på dessa inlägg samt virtuella high fives för att man spelat tuff. Det är alltså inget forum för mig för jag hade hoppats på att diskutera med trevligt folk och inte med personer med bekräftelsebehov så jag kommer inte längre logga in eller läsa på detta forum något mer, optimalt hade det varit om mitt konto plockades bort helt.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Trevlig attityd, speciellt från en moderator. Har du provat att söka på Google och sedan läsa om alla ägare som har problem med dessa hojar. Men det är väl så att alla som skriver ljuger, speciellt ägare som lägger upp filmklipp efter filmklipp på sina Hypermotards som felar om och om igen.

Att vara moderator innebär inte att vara begränsad av yttrandefriheten eller inte kunna dela sina åsikter.
Kom med konkreta händelser i stället för att hänvisa till Google.
Har du egna erfarenheter av modellen, eller gissar du?
 

Johyy K

Medlem
Gick med
28 Aug 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha WR450F, Suzuki DR650
Trevlig attityd, speciellt från en moderator. Har du provat att söka på Google och sedan läsa om alla ägare som har problem med dessa hojar. Men det är väl så att alla som skriver ljuger, speciellt ägare som lägger upp filmklipp efter filmklipp på sina Hypermotards som felar om och om igen.



Skrev "klarar" och inte att man "ska" eller "bör" köra 1000 mil mellan oljebyten.



Klart att problemet ligger hos Akrapovic då det är dessa som har tagit fram mappen. Frågan är hur många olika 701:eek:r man bänkat då det kan skilja någon procent mellan varje motor. Att det är så många som skriver runt om på nätet att Tuning Kit inte gör någon direkt skillnad säger mig att Akrapovic inte testat på speciellt många hojar. Ägare vittnar om att med Tuning Kit så går hojen ännu snålare än vad den gjorde original. Detta visar att mappen är mycket dåligt optimerad och i flera fall även skadlig för hojen i längden.



Ljudet, utseendet och viktminskningen på 55% i detta fallet är anledningarna för mig personligen om man bara köper slipon. Att man köper Tuning kit är att man också (ska) få ett betydligt bättre mellanregister kring 5000 rpm med 10-11 hk/nm. Köper jag hojen så blir det nog Wings istället samt en Power Commander och får samma effekt till 1/3 av priset. Kvaliteten på Wings ska tydligen vara riktigt bra.



Och detta inlägg tillför traden vad? Absolut ingenting förutom att du fick trolla lite, vilket hade gett en varning på andra forum. Men med tanke på hur moderatorn agerade lite längre upp, att kalla min åsikt för skitsnack, så har jag inte någon förhoppning på att sådant beteende straffas.

På detta forum ska alla tydligen agera tuffa med spydiga kommentarer och fjanterier, vilket också moderatorer kör med. Man ger gärna +1 på dessa inlägg samt virtuella high fives för att man spelat tuff. Det är alltså inget forum för mig för jag hade hoppats på att diskutera med trevligt folk och inte med personer med bekräftelsebehov så jag kommer inte längre logga in eller läsa på detta forum något mer, optimalt hade det varit om mitt konto plockades bort helt.

Du har en poäng i det du skriver men chargången på SH har alltid varit lite hård men med glimten i ögat vilket kan vara svårt att ta åt sig på ett forum, så ta det inte så hårt
Skriv vad du anser men ta åt dig vad andra har att säga också.

Men om du tycker det känns oseriöst känns ju ditt nick inte som det mest seriösa? och ort stan?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Trevlig attityd, speciellt från en moderator. Har du provat att söka på Google och sedan läsa om alla ägare som har problem med dessa hojar. Men det är väl så att alla som skriver ljuger, speciellt ägare som lägger upp filmklipp efter filmklipp på sina Hypermotards som felar om och om igen.



Skrev "klarar" och inte att man "ska" eller "bör" köra 1000 mil mellan oljebyten.



Klart att problemet ligger hos Akrapovic då det är dessa som har tagit fram mappen. Frågan är hur många olika 701:eek:r man bänkat då det kan skilja någon procent mellan varje motor. Att det är så många som skriver runt om på nätet att Tuning Kit inte gör någon direkt skillnad säger mig att Akrapovic inte testat på speciellt många hojar. Ägare vittnar om att med Tuning Kit så går hojen ännu snålare än vad den gjorde original. Detta visar att mappen är mycket dåligt optimerad och i flera fall även skadlig för hojen i längden.



Ljudet, utseendet och viktminskningen på 55% i detta fallet är anledningarna för mig personligen om man bara köper slipon. Att man köper Tuning kit är att man också (ska) få ett betydligt bättre mellanregister kring 5000 rpm med 10-11 hk/nm. Köper jag hojen så blir det nog Wings istället samt en Power Commander och får samma effekt till 1/3 av priset. Kvaliteten på Wings ska tydligen vara riktigt bra.



Och detta inlägg tillför traden vad? Absolut ingenting förutom att du fick trolla lite, vilket hade gett en varning på andra forum. Men med tanke på hur moderatorn agerade lite längre upp, att kalla min åsikt för skitsnack, så har jag inte någon förhoppning på att sådant beteende straffas.

På detta forum ska alla tydligen agera tuffa med spydiga kommentarer och fjanterier, vilket också moderatorer kör med. Man ger gärna +1 på dessa inlägg samt virtuella high fives för att man spelat tuff. Det är alltså inget forum för mig för jag hade hoppats på att diskutera med trevligt folk och inte med personer med bekräftelsebehov så jag kommer inte längre logga in eller läsa på detta forum något mer, optimalt hade det varit om mitt konto plockades bort helt.

Grinig internettrimmare med dålig attityd, hejdå:hej
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Och, icke att förglömma, jag sätter "gilla" på precis vilka inlägg jag behagar, så bespara dig besväret genom att skicka gnälliga PM.
Inte riktat mot någon speciell person, i största allmänhet bara.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Säger väl sig självt att samma mapp inte kommer funka lika bra för alla.
Det är olika klimat beroende på var man befinner sig, en mappning som funkar kanoners nere i södra Europa kommer antagligen inte funka lika kanoners här uppe i norr.
Lämna in och få den mappad för just dina förutsättningar så blir du nog mer nöjd.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Klart att problemet ligger hos Akrapovic då det är dessa som har tagit fram mappen. Frågan är hur många olika 701:eek:r man bänkat då det kan skilja någon procent mellan varje motor.

Under förutsättning att Akrapovic inte erbjuder en individuell mapp till varje enskild hoj så har de naturligtvis inte bänkat fler hojar än den 701:a man fick låna från Husqvarna då man utvecklade detta avgassystem.

I vilket fall som, jag har svårt att se varför Akrapovic skall beskyllas för detta. Vad menar du att Akrapovic skulle ha gjort istället...? Bänkat flera hojar och erbjudit flera olika mappar så att kunderna verkligen får något att klia sig i huvudet över då de knappast vet vilken mapp som passar just deras hoj...? Eller skulle de ha gjort en fetare mapp som gör att nu nöjda kunder istället får lägre effekt och blir missnöjda...?

Det enda korrekta svaret på denna fråga är att man ska låta bli "generiska" mappar. Varje hoj som utrustas med trimprylar skall bänkas och mappas individuellt, precis som man har gjort i alla tider. Särskilt när det gäller hojar med så fladdriga tillverkningstoleranser som denna verkar ha. Detta är också svaret du får om du frågar Akrapovic själva, men kanske inte svaret du får från säljsugna motorcykelförsäljare.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top