Pysventil eller ej?

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
är det någon som åker med pysventil på sin turbo hoj? har åkt utan och justerat laddtrycket genom att skruvan på wastegate stången. men tänkte ha två stegsladdning med andra ord skicka på lite mer ladd på dom högre växlarna
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag har åkt med pysventil. Säkrast är att sätta ett T-kors med litet hål mot turbokompressorn (förgasar-huvudmunstycke tillexempel). De där kinapysarna med nån kulventil i t-korset vill jag inte nämna tillsammans med ordet funktion.
Åker du förgasare så ställer du in soppan för det högsta trycket du vill ha och sen rör du inte pysventilen. 2-stegsladdning kan du köra bara du har koll på lambda på högtrycksläget. Bränslet kan bli väldigt fel på förgasarturbo om man laborerar med laddtrycket.
På insprutare är det en annan sak då hänger soppan med bättre och du kan ändra lite som du vill på trycket.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Tackar för svaret kör förgasare så får jag skrota idén med två stegsladdning å köra på som vanligt
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tackar för svaret kör förgasare så får jag skrota idén med två stegsladdning å köra på som vanligt

Du kan ju köpa manuell pys som du har på styret dem funkar ju bra. Jag körde min förgasar xr650 med pysvippis från mcexpress. Öppen pys gav ca 1 bar och stängd ca 0,8 bar ,,de gick borra upp den för större skillnad i ladd. Jag mont den på styret så de va lätt att ställa om. Lambdavärdet va helt ok i bägge laddtrycken men jag ställde in bestyckningen mest noga för 1 bar såklart. Pysventilen va en liten mässingpryl med en vippis i toppen som släppte/stängde utloppet och den satt såklart på slangen till wastegaten. Hör med mcexpress de har säkert dessa än i dag men de de visas inte på hemsidan :tummenupp
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Du kan ju köpa manuell pys som du har på styret dem funkar ju bra. Jag körde min förgasar xr650 med pysvippis från mcexpress. Öppen pys gav ca 1 bar och stängd ca 0,8 bar ,,de gick borra upp den för större skillnad i ladd. Jag mont den på styret så de va lätt att ställa om. Lambdavärdet va helt ok i bägge laddtrycken men jag ställde in bestyckningen mest noga för 1 bar såklart. Pysventilen va en liten mässingpryl med en vippis i toppen som släppte/stängde utloppet och den satt såklart på slangen till wastegaten. Hör med mcexpress de har säkert dessa än i dag men de de visas inte på hemsidan :tummenupp

tackar för svaret:) har kört med ladd mellan 0,6-1,2B lambdan har varit ok. men hojen blir djäkligt bockig att starta med över 0,7 bar. har en sådan vippa dock ingen strypning har du någon aning om hur stort hålet ska vara?:banana
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jo det går visst att köra 2stegspys men du får inte ändra högtrycket utan att kolla lambda!

"Bara ett hekto till" kan göra så motorn går magert och kolvarna far ut ur avgasröret som ett fint damm.
Lambdasensor med display på styret är bra att ha när du justerar in det.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
tackar för svaret:) har kört med ladd mellan 0,6-1,2B lambdan har varit ok. men hojen blir djäkligt bockig att starta med över 0,7 bar. har en sådan vippa dock ingen strypning har du någon aning om hur stort hålet ska vara?:banana

Jag vet inte hålets storlek på pysvippan mcexpress säljer men ur minnet va de inge stort typ 1-1,3mm?? Org hål på den vippan gav från 0,8 bar till 1 bar (på min hoj).
Jag hittar inte en sådan vippa någonstans på nätet men hör med mcxepress om de fortfarande kan få fram dem. De finns elektriska på/av pysar men dem ska man undvika i mesta möjliga mån på en turbohoj för tänk om de blir elfel så den öppnar när du minst vill det "bakhjulet/kurva :4skrika
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
tackar igen ska höra med mcx :):tummenupp:krama
 

Atrox.se

Medlem
Gick med
5 Oct 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki Gsxr 1100
Varför skulle det leana ut bara för man höjer laddtrycket? Bränsletrycksregulatorn höjer ju upp bränsletrycket med, trycket man styr wastegaten med kommer ju ifrån snigeln så det påverkar ju inte trycket på pitotrör, plenum och insug.

Anders
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Varför skulle det leana ut bara för man höjer laddtrycket? Bränsletrycksregulatorn höjer ju upp bränsletrycket med, trycket man styr wastegaten med kommer ju ifrån snigeln så det påverkar ju inte trycket på pitotrör, plenum och insug.

Anders

Nej de är långt från säkert att de snålar ut om man höjer trycket men man måste såklart bekräfta det på en lambdamätare. Jag kunde köra 0,6 bar som 1,1 bar utan att ändra bestyckning de skötte sig perfekt av sig självt som du skriver (förgasarturbo). Jag körde med den braiga Melpassi turbotryckstyrda bränsletrycksregulatorn den funkade kanon efter lite kortad fjäder som är en vanlig modd på dessa btr. Med org fjäderlängd för membranet gav den lite för högt bränsletryck innan ladd så motorn kunde sura o dumma sig innan ladd därav kortningen av fjädern.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Vissa förgasarturbomotorer fetar på med ökat ladd och andra magrar av med ökat ladd. Det beror på hur laddflödet åker i tryckrören i förhållande till pitothålet-som styr bränslet.
Självklart under förutsättning att bränslepump och regulator fungerar som de ska.
Det gäller bara att kolla upp Lambda när man ökar/förandrar trycket, då är det lugnt.

Mycket viktigt att
Varför skulle det leana ut bara för man höjer laddtrycket? Bränsletrycksregulatorn höjer ju upp bränsletrycket med, trycket man styr wastegaten med kommer ju ifrån snigeln så det påverkar ju inte trycket på pitotrör, plenum och insug.

Anders
 
Last edited:

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Har en vippa på styret (0.8 eller 1.1 bar). Har själv aldrig kört på det lägre, bara fegisar som provkör som brukar åka på det lägre:smasha
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Fråga gällande mitt rullande evighetsprojekt. Har ängnat en del tid åt att försöka sänka laddet. (MCX-kit, intern wastegate)

Skruvat på stången säkert 1cm utan framgång, måste vara för hård fjäder i tryckklockan vad jag kan komma fram till. Har ingen laddtrycksstyrning.

Nu såg jag att det finns Öppningsbara "universal" med 5 eller 6 olika fjädrar att köpa på Ebay. Den jag har är ju helt försluten.
Är detta någonting att ha tror ni? Kostade 800-900kr för ett kit med olika stänger och fjädrar. Eller är det dynga?

Vill ha ett maxladd på typ 0,7-0,8 bar och se vad jag hamnar effektmässigt. Har fortfarande inte bänkat/fått den injusterad riktigt och nu sticker laddet iväg långt över 1 bar och det är väl kul tills den pajar pga att jag inte vet vad jag håller på med:va

https://www.ebay.com/itm/Kinugawa-U...270456&hash=item41d169637e:g:BuoAAOSw9KhaCq9~
 
Last edited:

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Fråga gällande mitt rullande evighetsprojekt. Har ängnat en del tid åt att försöka sänka laddet. (MCX-kit, intern wastegate)

Skruvat på stången säkert 1cm utan framgång, måste vara för hård fjäder i tryckklockan vad jag kan komma fram till. Har ingen laddtrycksstyrning.

Nu såg jag att det finns Öppningsbara "universal" med 5 eller 6 olika fjädrar att köpa på Ebay. Den jag har är ju helt försluten.
Är detta någonting att ha tror ni? Kostade 800-900kr för ett kit med olika stänger och fjädrar. Eller är det dynga?

Vill ha ett maxladd på typ 0,7-0,8 bar och se vad jag hamnar effektmässigt. Har fortfarande inte bänkat/fått den injusterad riktigt och nu sticker laddet iväg långt över 1 bar och det är väl kul tills den pajar pga att jag inte vet vad jag håller på med:va

kl-racing har justerbara wg som ska funka mellan 0,7-1,7bar. har du någon länk till wg på ebay?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Fråga gällande mitt rullande evighetsprojekt. Har ängnat en del tid åt att försöka sänka laddet. (MCX-kit, intern wastegate)

Skruvat på stången säkert 1cm utan framgång, måste vara för hård fjäder i tryckklockan vad jag kan komma fram till. Har ingen laddtrycksstyrning.

Nu såg jag att det finns Öppningsbara "universal" med 5 eller 6 olika fjädrar att köpa på Ebay. Den jag har är ju helt försluten.
Är detta någonting att ha tror ni? Kostade 800-900kr för ett kit med olika stänger och fjädrar. Eller är det dynga?

Vill ha ett maxladd på typ 0,7-0,8 bar och se vad jag hamnar effektmässigt. Har fortfarande inte bänkat/fått den injusterad riktigt och nu sticker laddet iväg långt över 1 bar och det är väl kul tills den pajar pga att jag inte vet vad jag håller på med:va

https://www.ebay.com/itm/Kinugawa-U...270456&hash=item41d169637e:g:BuoAAOSw9KhaCq9~

Om du har intern wastegate så kan du slipa upp hålet för tallriken som släpper ut trycket i avgashuset om det finns gods att ta ur, då sjunker grundladdet.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vad är det för fel på din högerhand som inte fixar att modulera gaspådraget? ;-)
Jo, men är det samma sak? Tänkte att det är lättare att höja trycket senare och börja lågt. Sen om jag tar den till en bänk någonstans där Bänkargubben kanske inte är van vid turbomotorer och håller stumt. Nu finns det dock insatta folk på forumet som erbjudit sig...Även det "rekomenderade 0,9 Bar" laddtrycket för detta kit maler i skallen, men det är kanske jag som hakat upp mig för mycket på det?

Men ditt svar får en att fundera på vad som är viktigt och inte. Har endast provat funktionen på wastegaten genom att ställa in regulatorn på kompressorn på lite olika låga tryck, och det behövdes då 1,5 bar för att öppna wastegaten helt.
Men nu visar nog mätaren på kompressorn väldigt grovt, så tänkte leka med en leakdowntestare någon gång kanske.

Förklara gärna lite mer Ni andra, inte bara Brink....men även Brink alltså:tummenupp:)
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Om du har intern wastegate så kan du slipa upp hålet för tallriken som släpper ut trycket i avgashuset om det finns gods att ta ur, då sjunker grundladdet.
Tack för infon, intressant!

Dock så¨sitter avgasböjen påsvetsad över wastegaten på mitt turbohus, så det blir nog avancerat på min....om man nu skulle göra det, men det skulle nog jag inte göra utan mer kunskap.

Uppdatering 2018-10-06, Var i kontakt med Turbogurun i norr, och han nämde också att vill man ner under 0,8 Bar på detta aggregat är det förmodligen portning som gäller. (förstora wastegatehålet) Han nämde också att det borde fungera bra med befintlig tryckklocka. Men jag är väl nöjd med 1 Bar eller strax under. Så jag ska pillra lite till framöver och förspänna stången så lite det bara går när man har grejerna lösa. LITE trångt med aggregatet monterat.
 
Last edited:

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
jag brukar testa wg´n med en handpump och en turbotrycksmätare på slangen från pumpen.det brukar stämma väldigt bra med verkligt laddtryck och det tryck som mätaren visar precis när den börjar röra sig
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top