Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    mitt i mellan
    Hoj
    cbr 900 turbo-92 husaberg 450-09 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
    Inlägg
    347

    Pysventil eller ej?

    är det någon som åker med pysventil på sin turbo hoj? har åkt utan och justerat laddtrycket genom att skruvan på wastegate stången. men tänkte ha två stegsladdning med andra ord skicka på lite mer ladd på dom högre växlarna

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Leksand
    Hoj
    Aprilia RSV Mille 2001 (turbo)
    Inlägg
    416
    Jag har åkt med pysventil. Säkrast är att sätta ett T-kors med litet hål mot turbokompressorn (förgasar-huvudmunstycke tillexempel). De där kinapysarna med nån kulventil i t-korset vill jag inte nämna tillsammans med ordet funktion.
    Åker du förgasare så ställer du in soppan för det högsta trycket du vill ha och sen rör du inte pysventilen. 2-stegsladdning kan du köra bara du har koll på lambda på högtrycksläget. Bränslet kan bli väldigt fel på förgasarturbo om man laborerar med laddtrycket.
    På insprutare är det en annan sak då hänger soppan med bättre och du kan ändra lite som du vill på trycket.
    Absurd multipartite contraptions helmed by sincere men trying earnestly to make it

  3. #3
    Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    mitt i mellan
    Hoj
    cbr 900 turbo-92 husaberg 450-09 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
    Inlägg
    347
    Tackar för svaret kör förgasare så får jag skrota idén med två stegsladdning å köra på som vanligt

  4. #4
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 154
    Citat Ursprungligen postat av illoco Visa inlägg
    Tackar för svaret kör förgasare så får jag skrota idén med två stegsladdning å köra på som vanligt
    Du kan ju köpa manuell pys som du har på styret dem funkar ju bra. Jag körde min förgasar xr650 med pysvippis från mcexpress. Öppen pys gav ca 1 bar och stängd ca 0,8 bar ,,de gick borra upp den för större skillnad i ladd. Jag mont den på styret så de va lätt att ställa om. Lambdavärdet va helt ok i bägge laddtrycken men jag ställde in bestyckningen mest noga för 1 bar såklart. Pysventilen va en liten mässingpryl med en vippis i toppen som släppte/stängde utloppet och den satt såklart på slangen till wastegaten. Hör med mcexpress de har säkert dessa än i dag men de de visas inte på hemsidan
    BOOST III

  5. #5
    Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    mitt i mellan
    Hoj
    cbr 900 turbo-92 husaberg 450-09 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Du kan ju köpa manuell pys som du har på styret dem funkar ju bra. Jag körde min förgasar xr650 med pysvippis från mcexpress. Öppen pys gav ca 1 bar och stängd ca 0,8 bar ,,de gick borra upp den för större skillnad i ladd. Jag mont den på styret så de va lätt att ställa om. Lambdavärdet va helt ok i bägge laddtrycken men jag ställde in bestyckningen mest noga för 1 bar såklart. Pysventilen va en liten mässingpryl med en vippis i toppen som släppte/stängde utloppet och den satt såklart på slangen till wastegaten. Hör med mcexpress de har säkert dessa än i dag men de de visas inte på hemsidan
    tackar för svaret har kört med ladd mellan 0,6-1,2B lambdan har varit ok. men hojen blir djäkligt bockig att starta med över 0,7 bar. har en sådan vippa dock ingen strypning har du någon aning om hur stort hålet ska vara?

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Leksand
    Hoj
    Aprilia RSV Mille 2001 (turbo)
    Inlägg
    416
    Jo det går visst att köra 2stegspys men du får inte ändra högtrycket utan att kolla lambda!

    "Bara ett hekto till" kan göra så motorn går magert och kolvarna far ut ur avgasröret som ett fint damm.
    Lambdasensor med display på styret är bra att ha när du justerar in det.
    Absurd multipartite contraptions helmed by sincere men trying earnestly to make it

  7. #7
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 154
    Citat Ursprungligen postat av illoco Visa inlägg
    tackar för svaret har kört med ladd mellan 0,6-1,2B lambdan har varit ok. men hojen blir djäkligt bockig att starta med över 0,7 bar. har en sådan vippa dock ingen strypning har du någon aning om hur stort hålet ska vara?
    Jag vet inte hålets storlek på pysvippan mcexpress säljer men ur minnet va de inge stort typ 1-1,3mm?? Org hål på den vippan gav från 0,8 bar till 1 bar (på min hoj).
    Jag hittar inte en sådan vippa någonstans på nätet men hör med mcxepress om de fortfarande kan få fram dem. De finns elektriska på/av pysar men dem ska man undvika i mesta möjliga mån på en turbohoj för tänk om de blir elfel så den öppnar när du minst vill det "bakhjulet/kurva
    BOOST III

  8. #8
    Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    mitt i mellan
    Hoj
    cbr 900 turbo-92 husaberg 450-09 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
    Inlägg
    347
    tackar igen ska höra med mcx

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västervik
    Hoj
    Suzuki Gsxr 1100
    Inlägg
    47
    Varför skulle det leana ut bara för man höjer laddtrycket? Bränsletrycksregulatorn höjer ju upp bränsletrycket med, trycket man styr wastegaten med kommer ju ifrån snigeln så det påverkar ju inte trycket på pitotrör, plenum och insug.

    Anders

  10. #10
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 154
    Citat Ursprungligen postat av Atrox.se Visa inlägg
    Varför skulle det leana ut bara för man höjer laddtrycket? Bränsletrycksregulatorn höjer ju upp bränsletrycket med, trycket man styr wastegaten med kommer ju ifrån snigeln så det påverkar ju inte trycket på pitotrör, plenum och insug.

    Anders
    Nej de är långt från säkert att de snålar ut om man höjer trycket men man måste såklart bekräfta det på en lambdamätare. Jag kunde köra 0,6 bar som 1,1 bar utan att ändra bestyckning de skötte sig perfekt av sig självt som du skriver (förgasarturbo). Jag körde med den braiga Melpassi turbotryckstyrda bränsletrycksregulatorn den funkade kanon efter lite kortad fjäder som är en vanlig modd på dessa btr. Med org fjäderlängd för membranet gav den lite för högt bränsletryck innan ladd så motorn kunde sura o dumma sig innan ladd därav kortningen av fjädern.
    BOOST III

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Leksand
    Hoj
    Aprilia RSV Mille 2001 (turbo)
    Inlägg
    416
    Vissa förgasarturbomotorer fetar på med ökat ladd och andra magrar av med ökat ladd. Det beror på hur laddflödet åker i tryckrören i förhållande till pitothålet-som styr bränslet.
    Självklart under förutsättning att bränslepump och regulator fungerar som de ska.
    Det gäller bara att kolla upp Lambda när man ökar/förandrar trycket, då är det lugnt.

    Mycket viktigt att
    Citat Ursprungligen postat av Atrox.se Visa inlägg
    Varför skulle det leana ut bara för man höjer laddtrycket? Bränsletrycksregulatorn höjer ju upp bränsletrycket med, trycket man styr wastegaten med kommer ju ifrån snigeln så det påverkar ju inte trycket på pitotrör, plenum och insug.

    Anders
    Senast redigerat av ZX9xpress den 2018-08-20 klockan 13:48.
    Absurd multipartite contraptions helmed by sincere men trying earnestly to make it

  12. #12
    Living on a razorblade Cleanstreams avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    China Mainland
    Hoj
    2x gixxer turbo
    Inlägg
    782
    Har en vippa på styret (0.8 eller 1.1 bar). Har själv aldrig kört på det lägre, bara fegisar som provkör som brukar åka på det lägre

  13. #13
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Inlägg
    589
    Fråga gällande mitt rullande evighetsprojekt. Har ängnat en del tid åt att försöka sänka laddet. (MCX-kit, intern wastegate)

    Skruvat på stången säkert 1cm utan framgång, måste vara för hård fjäder i tryckklockan vad jag kan komma fram till. Har ingen laddtrycksstyrning.

    Nu såg jag att det finns Öppningsbara "universal" med 5 eller 6 olika fjädrar att köpa på Ebay. Den jag har är ju helt försluten.
    Är detta någonting att ha tror ni? Kostade 800-900kr för ett kit med olika stänger och fjädrar. Eller är det dynga?

    Vill ha ett maxladd på typ 0,7-0,8 bar och se vad jag hamnar effektmässigt. Har fortfarande inte bänkat/fått den injusterad riktigt och nu sticker laddet iväg långt över 1 bar och det är väl kul tills den pajar pga att jag inte vet vad jag håller på med

    https://www.ebay.com/itm/Kinugawa-Un...oAAOSw9KhaCq9~
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2018-09-29 klockan 00:29.

  14. #14
    Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    mitt i mellan
    Hoj
    cbr 900 turbo-92 husaberg 450-09 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av HayabusaMan Visa inlägg
    Fråga gällande mitt rullande evighetsprojekt. Har ängnat en del tid åt att försöka sänka laddet. (MCX-kit, intern wastegate)

    Skruvat på stången säkert 1cm utan framgång, måste vara för hård fjäder i tryckklockan vad jag kan komma fram till. Har ingen laddtrycksstyrning.

    Nu såg jag att det finns Öppningsbara "universal" med 5 eller 6 olika fjädrar att köpa på Ebay. Den jag har är ju helt försluten.
    Är detta någonting att ha tror ni? Kostade 800-900kr för ett kit med olika stänger och fjädrar. Eller är det dynga?

    Vill ha ett maxladd på typ 0,7-0,8 bar och se vad jag hamnar effektmässigt. Har fortfarande inte bänkat/fått den injusterad riktigt och nu sticker laddet iväg långt över 1 bar och det är väl kul tills den pajar pga att jag inte vet vad jag håller på med
    kl-racing har justerbara wg som ska funka mellan 0,7-1,7bar. har du någon länk till wg på ebay?

  15. #15
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Inlägg
    589
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2018-09-29 klockan 01:01.

  16. #16
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Inlägg
    10 591
    Citat Ursprungligen postat av HayabusaMan Visa inlägg
    Vill ha ett maxladd på typ 0,7-0,8 bar
    Vad är det för fel på din högerhand som inte fixar att modulera gaspådraget? ;-)

    När det begav sig hade min 1371-bandit en k24 utan annan laddstyrning är högerhanden, det gick det med. De är ju bara att växla när framhjulet känns lätt.

    Gå sönder? Motorer meckas, förr eller senare.

  17. #17
    Living on a razorblade Cleanstreams avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    China Mainland
    Hoj
    2x gixxer turbo
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av HayabusaMan Visa inlägg
    Fråga gällande mitt rullande evighetsprojekt. Har ängnat en del tid åt att försöka sänka laddet. (MCX-kit, intern wastegate)

    Skruvat på stången säkert 1cm utan framgång, måste vara för hård fjäder i tryckklockan vad jag kan komma fram till. Har ingen laddtrycksstyrning.

    Nu såg jag att det finns Öppningsbara "universal" med 5 eller 6 olika fjädrar att köpa på Ebay. Den jag har är ju helt försluten.
    Är detta någonting att ha tror ni? Kostade 800-900kr för ett kit med olika stänger och fjädrar. Eller är det dynga?

    Vill ha ett maxladd på typ 0,7-0,8 bar och se vad jag hamnar effektmässigt. Har fortfarande inte bänkat/fått den injusterad riktigt och nu sticker laddet iväg långt över 1 bar och det är väl kul tills den pajar pga att jag inte vet vad jag håller på med

    https://www.ebay.com/itm/Kinugawa-Un...oAAOSw9KhaCq9~
    Om du har intern wastegate så kan du slipa upp hålet för tallriken som släpper ut trycket i avgashuset om det finns gods att ta ur, då sjunker grundladdet.

  18. #18
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Inlägg
    589
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Vad är det för fel på din högerhand som inte fixar att modulera gaspådraget? ;-)
    Jo, men är det samma sak? Tänkte att det är lättare att höja trycket senare och börja lågt. Sen om jag tar den till en bänk någonstans där Bänkargubben kanske inte är van vid turbomotorer och håller stumt. Nu finns det dock insatta folk på forumet som erbjudit sig...Även det "rekomenderade 0,9 Bar" laddtrycket för detta kit maler i skallen, men det är kanske jag som hakat upp mig för mycket på det?

    Men ditt svar får en att fundera på vad som är viktigt och inte. Har endast provat funktionen på wastegaten genom att ställa in regulatorn på kompressorn på lite olika låga tryck, och det behövdes då 1,5 bar för att öppna wastegaten helt.
    Men nu visar nog mätaren på kompressorn väldigt grovt, så tänkte leka med en leakdowntestare någon gång kanske.

    Förklara gärna lite mer Ni andra, inte bara Brink....men även Brink alltså
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2018-10-02 klockan 02:41.

  19. #19
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Inlägg
    589
    Citat Ursprungligen postat av Cleanstream Visa inlägg
    Om du har intern wastegate så kan du slipa upp hålet för tallriken som släpper ut trycket i avgashuset om det finns gods att ta ur, då sjunker grundladdet.
    Tack för infon, intressant!

    Dock så¨sitter avgasböjen påsvetsad över wastegaten på mitt turbohus, så det blir nog avancerat på min....om man nu skulle göra det, men det skulle nog jag inte göra utan mer kunskap.

    Uppdatering 2018-10-06, Var i kontakt med Turbogurun i norr, och han nämde också att vill man ner under 0,8 Bar på detta aggregat är det förmodligen portning som gäller. (förstora wastegatehålet) Han nämde också att det borde fungera bra med befintlig tryckklocka. Men jag är väl nöjd med 1 Bar eller strax under. Så jag ska pillra lite till framöver och förspänna stången så lite det bara går när man har grejerna lösa. LITE trångt med aggregatet monterat.
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2018-10-06 klockan 23:40.

  20. #20
    Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    mitt i mellan
    Hoj
    cbr 900 turbo-92 husaberg 450-09 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
    Inlägg
    347
    jag brukar testa wg´n med en handpump och en turbotrycksmätare på slangen från pumpen.det brukar stämma väldigt bra med verkligt laddtryck och det tryck som mätaren visar precis när den börjar röra sig

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Att köra motorcykel är en frihet som jag kommer att fortsätta göra.... De är en risk att köra, men friheten överväger riskerna å även om de kostar för att k [...]

JPT
Vill du annonsera ovan? Klicka här