Resultat 1 till 11 av 11
    Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    cbr 900 turbo husaberg 450 suzuki 1100 ef

Pysventil eller ej?

är det någon som åker med pysventil på sin turbo hoj? har åkt utan och justerat laddtrycket genom att skruvan på wastegate stången. men tänkte ha två stegsladdning med andra ord skicka på lite mer ladd på dom högre växlarna

Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Hoj
    Aprilia RSV Mille 2001 (turbo)
    Jag har åkt med pysventil. Säkrast är att sätta ett T-kors med litet hål mot turbokompressorn (förgasar-huvudmunstycke tillexempel). De där kinapysarna med nån kulventil i t-korset vill jag inte nämna tillsammans med ordet funktion.
    Åker du förgasare så ställer du in soppan för det högsta trycket du vill ha och sen rör du inte pysventilen. 2-stegsladdning kan du köra bara du har koll på lambda på högtrycksläget. Bränslet kan bli väldigt fel på förgasarturbo om man laborerar med laddtrycket.
    På insprutare är det en annan sak då hänger soppan med bättre och du kan ändra lite som du vill på trycket.
    Absurd multipartite contraptions helmed by sincere men trying earnestly to make it

Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    Tackar för svaret kör förgasare så får jag skrota idén med två stegsladdning å köra på som vanligt

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Citat Ursprungligen postat av illoco Visa inlägg
    Tackar för svaret kör förgasare så får jag skrota idén med två stegsladdning å köra på som vanligt
    Du kan ju köpa manuell pys som du har på styret dem funkar ju bra. Jag körde min förgasar xr650 med pysvippis från mcexpress. Öppen pys gav ca 1 bar och stängd ca 0,8 bar ,,de gick borra upp den för större skillnad i ladd. Jag mont den på styret så de va lätt att ställa om. Lambdavärdet va helt ok i bägge laddtrycken men jag ställde in bestyckningen mest noga för 1 bar såklart. Pysventilen va en liten mässingpryl med en vippis i toppen som släppte/stängde utloppet och den satt såklart på slangen till wastegaten. Hör med mcexpress de har säkert dessa än i dag men de de visas inte på hemsidan
    BOOST III

Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Du kan ju köpa manuell pys som du har på styret dem funkar ju bra. Jag körde min förgasar xr650 med pysvippis från mcexpress. Öppen pys gav ca 1 bar och stängd ca 0,8 bar ,,de gick borra upp den för större skillnad i ladd. Jag mont den på styret så de va lätt att ställa om. Lambdavärdet va helt ok i bägge laddtrycken men jag ställde in bestyckningen mest noga för 1 bar såklart. Pysventilen va en liten mässingpryl med en vippis i toppen som släppte/stängde utloppet och den satt såklart på slangen till wastegaten. Hör med mcexpress de har säkert dessa än i dag men de de visas inte på hemsidan
    tackar för svaret har kört med ladd mellan 0,6-1,2B lambdan har varit ok. men hojen blir djäkligt bockig att starta med över 0,7 bar. har en sådan vippa dock ingen strypning har du någon aning om hur stort hålet ska vara?

Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Hoj
    Jo det går visst att köra 2stegspys men du får inte ändra högtrycket utan att kolla lambda!

"Bara ett hekto till" kan göra så motorn går magert och kolvarna far ut ur avgasröret som ett fint damm.
    Lambdasensor med display på styret är bra att ha när du justerar in det.
    Absurd multipartite contraptions helmed by sincere men trying earnestly to make it

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Citat Ursprungligen postat av illoco Visa inlägg
    tackar för svaret har kört med ladd mellan 0,6-1,2B lambdan har varit ok. men hojen blir djäkligt bockig att starta med över 0,7 bar. har en sådan vippa dock ingen strypning har du någon aning om hur stort hålet ska vara?
    Jag vet inte hålets storlek på pysvippan mcexpress säljer men ur minnet va de inge stort typ 1-1,3mm?? Org hål på den vippan gav från 0,8 bar till 1 bar (på min hoj).
    Jag hittar inte en sådan vippa någonstans på nätet men hör med mcxepress om de fortfarande kan få fram dem. De finns elektriska på/av pysar men dem ska man undvika i mesta möjliga mån på en turbohoj för tänk om de blir elfel så den öppnar när du minst vill det "bakhjulet/kurva
    BOOST III

Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    tackar igen ska höra med mcx

Medlem
    Reg.datum
    okt 2005
    Hoj
    Suzuki Gsxr 1100
    Varför skulle det leana ut bara för man höjer laddtrycket? Bränsletrycksregulatorn höjer ju upp bränsletrycket med, trycket man styr wastegaten med kommer ju ifrån snigeln så det påverkar ju inte trycket på pitotrör, plenum och insug.

Anders

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Citat Ursprungligen postat av Atrox.se Visa inlägg
    Varför skulle det leana ut bara för man höjer laddtrycket? Bränsletrycksregulatorn höjer ju upp bränsletrycket med, trycket man styr wastegaten med kommer ju ifrån snigeln så det påverkar ju inte trycket på pitotrör, plenum och insug.

Anders
    Nej de är långt från säkert att de snålar ut om man höjer trycket men man måste såklart bekräfta det på en lambdamätare. Jag kunde köra 0,6 bar som 1,1 bar utan att ändra bestyckning de skötte sig perfekt av sig självt som du skriver (förgasarturbo). Jag körde med den braiga Melpassi turbotryckstyrda bränsletrycksregulatorn den funkade kanon efter lite kortad fjäder som är en vanlig modd på dessa btr. Med org fjäderlängd för membranet gav den lite för högt bränsletryck innan ladd så motorn kunde sura o dumma sig innan ladd därav kortningen av fjädern.
    BOOST III

Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Hoj
    Vissa förgasarturbomotorer fetar på med ökat ladd och andra magrar av med ökat ladd. Det beror på hur laddflödet åker i tryckrören i förhållande till pitothålet-som styr bränslet.
    Självklart under förutsättning att bränslepump och regulator fungerar som de ska.
    Det gäller bara att kolla upp Lambda när man ökar/förandrar trycket, då är det lugnt.

Mycket viktigt att
    Citat Ursprungligen postat av Atrox.se Visa inlägg

Anders
    Senast redigerat av ZX9xpress den igår klockan 12:48.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Var ingen skärmdump utan visade honom artikeln online. Han fick själv ha telefonen och scrolla. Jag sa också att vi kunde kontakta Gävle tingsrätt som kan ta fram [...]

[PRILLAN]
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här