E-märkning, mm på helfordonsgodkända motorcyklar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Verkar ju lite titt som tätt komma frågor runt detta och jag undrar om det finns någon som kan och vet vad som gäller och hur detta ska tolkas?

Det är ju en sak att ändringar och byten slinker igenom på både besiktningar och poliskontroller men vad gäller?

Var man kan hitta info om detta någorlunda lätt för bara för att tex lyktor, reflexer och blinkers är E-märkta betyder det ju inte att dom är godkända att användas hur som helst, dom ska ju även ha rätt märkning för respektive användning.

Får man tex byta blinkers på en helfordonsgodkänd hoj om den nya har en E-märkning och sen också är märkta med 50R och 11 och 12? 50R är väl användande på mc, 11 för montage fram och 12 montage bak. Originalen har likadan märkning, E-märkning, 50R, 11 och 12 men med skilland på E-nummret, men det är väl EU-landet som grejen godkännts i? Montage är också sånt att 240 mm respektive 180 mm avstånd finns mellan blinkers, jag tolkar detta som att det då bör vara lagligt men är ju inte säker.

Vore väldigt intressant att verkligen veta vad som gäller i händelse av att man stöter på polis eller besiktningsman som kanske inte ser mellan fingrarna att man bytt blinkers, reflexen bak eller andra små ändringar. Är det lagligt så kan man ju diskutera är det olagligt brukar det ju oftast vara smartare att vara hålla med att man gjort fel och kanske klara sig med en varning om man lovar att ändra sig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
Vore väldigt intressant att verkligen veta vad som gäller i händelse av att man stöter på polis eller besiktningsman som kanske inte ser mellan fingrarna att man bytt blinkers, reflexen bak eller andra små ändringar. Är det lagligt så kan man ju diskutera är det olagligt brukar det ju oftast vara smartare att vara hålla med att man gjort fel och kanske klara sig med en varning om man lovar att ändra sig.
Sist detta hände mig var våren 1967. Jag var på väg från Lund till Kävlinge för besök hos den lokala BMW-handlaren för att ha lite grejor jag behövde innan besiktningen av min R60.
Jag blir stoppad av två poliser som kört om mig. De konstaterar det verkar var brister på hojen och undrar om jag besiktigat. Vilket jag säger jag gjort. Så de börjar skriva. Jag minns, bristfälligt stänkskydd bak #, styret tar i tanken osv
det var väl 7 punkter. På nytt har du verkligen besiktigat ? Jag erkänner att jag inte gjort detta, är på väg till Kävlinge för att hämta delar. Polis: Oj , Oj , Oj då kan vi inte skriva det här. Du måste lova att fixa allt så kan du åka.
Jag ber få lappen för att veta vad jag skall fixa. Polisen stryker omsorgsfullt över sitt namn innan jag får lappen med anmärkningarna. Så jag hade lappen och fixade allt hemma.

Idag 50 år senare tror jag polisen har annat och göra. Jag har två gånger blivit omkörd av polisbil när jag legat med skyltad hastighet + moms. (Dålig uppsikt bakåt, erkänner !)
Men polisen har legat i skyltad hastighet + moms + moms och bara försvunnit i fjärran.


# Finns inte längre för MC.
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
TS skriver

Sist detta hände mig var våren 1967. Jag var på väg från Lund till Kävlinge för besök hos den lokala BMW-handlaren för att ha lite grejor jag behövde innan besiktningen av min R60.
Jag blir stoppad av två poliser som kört om mig. De konstaterar det verkar var brister på hojen och undrar om jag besiktigat. Vilket jag säger jag gjort. Så de börjar skriva. Jag minns, bristfälligt stänkskydd bak #, styret tar i tanken osv
det var väl 7 punkter. På nytt har du verkligen besiktigat ? Jag erkänner att jag inte gjort detta, är på väg till Kävlinge för att hämta delar. Polis: Oj , Oj , Oj då kan vi inte skriva det här. Du måste lova att fixa allt så kan du åka.
Jag ber få lappen för att veta vad jag skall fixa. Polisen stryker omsorgsfullt över sitt namn innan jag får lappen med anmärkningarna. Så jag hade lappen och fixade allt hemma.

Idag 50 år senare tror jag polisen har annat och göra. Jag har två gånger blivit omkörd av polisbil när jag legat med skyltad hastighet + moms. (Dålig uppsikt bakåt, erkänner !)
Men polisen har legat i skyltad hastighet + moms + moms och bara försvunnit i fjärran.


# Finns inte längre för MC.

Den dagen polisen förlorade makten att bötfälla för bristfälliga stänkskydd, den dagen slutade de intressera sig för motorcyklister........:tungan
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag fick en autentisk Opus checklista, i korta drag är det ok så länge det lyser och blinkar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som jag skrev tidigare så ska det nog mycket till om man är 40+, i övrigt ostraffad och kör någorlunda som folk för att få problem men det skulle ändå verkligen vara intressant vad som gäller.

Hur ska dessa märkningar egentligen tolkas och vad man får göra för ändringar om man ska vara 100% på att man är laglig. Nånstans måste man ju kunna hitta detta regelverk runt E-märkningen och helfordonsgodkännandet någorlunda lättbegripligt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om jag inte förstått det fel så får man egentligen inte byta en enda pinal mot något som tillverkaren inte godkänt på ett helfordonsgodkänt fordon.

I Sverige bryr sig varesig polis eller besiktning om det, utan ser mer till funktion. Tyskarna är värre på den punkten såvitt jag förstått.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Att ingen bryr sig nu är ju en sak nu men vad kan hända i framtiden om myndigeterna vill gå hårdare fram? Om man inte får byta ut nåt så innebär det i praktiken att man i framtiden (eller kanske redan nu för vissa modeller) kan få skrota en fullt fungerade hoj för att man inte kan få tag på original lyktglas eller en ljuddämpare, för tidigt helfordonsgodkända börjar ju bli gamla redan nu.



Det jag har hittat då jag sökt på detta ämne är att man hänvisar till EU direktiv men man måste ju vara minst sagt proffsbyrokrat om man ska lyckas tyda nåt och fortfarande har jag inte hittat nåt vettigt om vad för märkning som ska vara på respektive delar.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Fråga transportstyrelsen kanske? Det är väl de som bäst vet vad helfordonsgodkännande innebär?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Du har mycket tid att fundera på saker...kanske för mycket? Var glad att du bor i ett land där du kan byta en massa saker på din motorcykel och ändå köra lagligt. Unikt i Europa? Kanske.

Det är ju dessutom folktomt ( polis OCH civila ) där du bor. Det finns ju ingen som helst kontroll av dessa märkningar som du nämner.

Som jag nämnde tidigare i tråden så finns inte ens krav på märkningar vid besiktning. Helfordonsgodkännandet hade en bakgrund som verktyg att komma åt stulna delar/motorcyklar. Inte att begränsa folks ombyggnationer i stil med Tysklands hantering.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men hur svårt kan det vara? :)

Du FÅR inte byta ett skit på ett helfordonsgodkänt fordon utan att sätta dit något som är godkänt för det fordonet.

Om du sedan hypotetiskt ändå kommer undan med det är en helt annan sak... ingen bryr sig så länge du inte ställer till med något.

Däremot så är exempelvis Tyskland betydligt hårdare i det avseendet, tex vad gäller däck och avgassystem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att ingen bryr sig nu är ju en sak nu men vad kan hända i framtiden om myndigeterna vill gå hårdare fram? Om man inte får byta ut nåt så innebär det i praktiken att man i framtiden (eller kanske redan nu för vissa modeller) kan få skrota en fullt fungerade hoj för att man inte kan få tag på original lyktglas eller en ljuddämpare, för tidigt helfordonsgodkända börjar ju bli gamla redan nu.



Det jag har hittat då jag sökt på detta ämne är att man hänvisar till EU direktiv men man måste ju vara minst sagt proffsbyrokrat om man ska lyckas tyda nåt och fortfarande har jag inte hittat nåt vettigt om vad för märkning som ska vara på respektive delar.

Jag tror bästa garantin för tuffare tag mot bensinfordon är att rösta på Miljöpartiet.
Men vad vet jag ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo jag har haft tid att funderar, kom hem från semester igår;)

En fråga så hur vet man vad som är godkända tillbehör till en viss hoj?

Håller med om Miljöpartiet, deras mål är ju att ta död på Sverige och speciellt landsbygden som är beroenda av transporter för att överleva.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du har mycket tid att fundera på saker...kanske för mycket? Var glad att du bor i ett land där du kan byta en massa saker på din motorcykel och ändå köra lagligt. Unikt i Europa? Kanske.

Det är ju dessutom folktomt ( polis OCH civila ) där du bor. Det finns ju ingen som helst kontroll av dessa märkningar som du nämner.

Som jag nämnde tidigare i tråden så finns inte ens krav på märkningar vid besiktning. Helfordonsgodkännandet hade en bakgrund som verktyg att komma åt stulna delar/motorcyklar. Inte att begränsa folks ombyggnationer i stil med Tysklands hantering.

Nja. Lampor mm skall ha E märkning vid besiktning.
Däremot fokuserar dom inte så mycket på det eftersom deras uppdrag är att kontrollera så att allt funkar och att fordonet är trafiksäkert. Dvs på besiktningen så brukar man normalt slinka igenom med sådana saker men om man råkar ut för en nitisk besiktningsman så finns risken att du får ett påpekande på att du inte har godkänd belysning eller liknande.

Vad gäller polisen så har dom större fokus på att fordonet skall vara lagligt så risken att dom kollar på märkningar är lite större. I synnerhet om du råkar ut för en nitisk polis. Dock brukar dom oftast inte heller bry sig så mycket så länge som man inte gjort något som är en uppenbar modifiering.

Så du får inte byta ut i stort sett någonting på hojen till annat än en likadan del.
Däremot finns det en hel del saker som man kan byta ut med minimal risk för repressalier men det beror snarare på att man inte bryr sig så mycket än att det skulle vara tillåtet.

Däremot är det ju så att i Tyskland till exempel så är man väldigt mycket hårdare på vissa saker. Bland annat vet jag att där löper man risk att få ställa hojen vid vägkanten och fixa bärgning om man satt på slipon som inte är godkänt av fordonstillverkaren.
Jag misstänker att det är för att man ofta i samband med att man monterar slipon också tar bort eller rensar katalysatorn vilket innebär att du inte har den avgasrening som fordonet är godkänt med och därför är man väldigt hårda på det.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nja. Lampor mm skall ha E märkning vid besiktning.
.

Säger vem? Jag säger att jag fick ett dokument på omvägar, från besiktningsorganet OPUS. Där finns inte det kravet med överhuvudet taget. Jag pratade i samband med detta med en platschef på nämnda ställe som bekräftade att kontroll av E märkning inte ingår i deras åtaganden överhuvudet taget.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nja. Lampor mm skall ha E märkning vid besiktning.
Däremot fokuserar dom inte så mycket på det eftersom deras uppdrag är att kontrollera så att allt funkar och att fordonet är trafiksäkert. Dvs på besiktningen så brukar man normalt slinka igenom med sådana saker men om man råkar ut för en nitisk besiktningsman så finns risken att du får ett påpekande på att du inte har godkänd belysning eller liknande.

Vad gäller polisen så har dom större fokus på att fordonet skall vara lagligt så risken att dom kollar på märkningar är lite större. I synnerhet om du råkar ut för en nitisk polis. Dock brukar dom oftast inte heller bry sig så mycket så länge som man inte gjort något som är en uppenbar modifiering.

Så du får inte byta ut i stort sett någonting på hojen till annat än en likadan del.
Däremot finns det en hel del saker som man kan byta ut med minimal risk för repressalier men det beror snarare på att man inte bryr sig så mycket än att det skulle vara tillåtet.

Däremot är det ju så att i Tyskland till exempel så är man väldigt mycket hårdare på vissa saker. Bland annat vet jag att där löper man risk att få ställa hojen vid vägkanten och fixa bärgning om man satt på slipon som inte är godkänt av fordonstillverkaren.
Jag misstänker att det är för att man ofta i samband med att man monterar slipon också tar bort eller rensar katalysatorn vilket innebär att du inte har den avgasrening som fordonet är godkänt med och därför är man väldigt hårda på det.

Nu när jag läser hela ditt inlägg så....Ja jag vet inte riktigt, du bekräftar ju egentligen bara det jag skriver. Gillar du inte mina ord?:)
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Det finns godkända eftermarknadsprylar tex från Touratec som då tex. BMW har godkänt för montering på avsedd MC.

Annars är det väl precis som att köra över skyltad hastighet, det är olagligt men man (jag) gör det, sköter man det snyggt och på rätt ställen så är det oftast ingen som bryr sig.

Kör du gata upp o gata ner på kvällarna med ett icke godkänt eftermarknadssystem, miniblinkers, litet lyse under den rensade tailen bak osv. så kan det väl hända att den irriterade polismannen ger dig en åtgärdslista/ombes. Den är ju då mer ett kvitto på ett allmänt dumt beteende, men det blir avvikelserna på hojen som ät lättast att angripa.

Skall du slippa fundera över var du egentligen får göra så köp en hoj som är före helfordonsgodkännandet infördes.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Men hur vet man vilka eftermarknads prylar som är okej och inte? Följer det med nåt papper eller liknade på att tillbehöret är till för just denna hoj? Tänkte att det kanske räckte med att ha samma E-märkningar för att klara sig men det verkar ju inte göra det?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men hur vet man vilka eftermarknads prylar som är okej och inte? Följer det med nåt papper eller liknade på att tillbehöret är till för just denna hoj? Tänkte att det kanske räckte med att ha samma E-märkningar för att klara sig men det verkar ju inte göra det?

Hårddrar man tolkningen av lagen så är det så ja. Du kan inte byta ut någonting mot något annat än originaldelar i stort sett.
Dock är den faktiska tolkningen av lagen tack och lov inte så hård. Byter du ut en del till en likvärdig som är tillverkad av någon annan som en "kopia" på originaldelen så är det OK enligt lagens mening.

Sen är det en fråga om vad du kan göra utan att risken för påbackning blir onödigt stor.
Där skulle jag säga att så länge som du byter ut mot delar som är avsedda till din hoj och därmed inte ser totalt galet ut så är sannolikheten extremt liten att du ens får en kommentar från ordningsmakten om det.
Byter du ut belysning, blinkers etc och ser till att du följer riktlinjerna i lagen om vilken belysning en hoj ska ha (avstånd mellan blinkers och liknande) samt att belysning och blinkers inte syns avsevärt sämre än den gör original så är det också extremt osannolikt att du får en kommentar om det.

Sen är det ju såklart en fråga om att se till att det du stoppar dit faktiskt är bra grejor som funkar.

Som exempel så köpte grannen en hoj där tidigare ägare monterat "tail tidy" bak och bytt ut blinkers och baklyse. Det baklyse han stoppade dit sitter monterat så att det nästan skyms av bakskärmen och det lyser väldigt svagt med följd att i dagsljus så syns bakljuset inte alls och bromsljuset ser du bara om du verkligen tittar efter det. Dvs om man ligger bakom så syns det inte om han bromsar eller inte vilket ju är djävligt dåligt om man bromsar hårt och det som ligger bakom är en lastbil som då upptäcker det för sent.

Det är ett exempel på modifiering som jag skulle säga löper risk i onödan att få böter för dålig belysning.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Min hoj är visst helfordonsgodkänd. Tur att jag skiter i det. varken polis eller besiktning bryr sig om hemmagjorda bullerpottor, svetsade knäckta reglage, kinablinkers osv osv. Sköter man det snyggt bryr sig ingen.
Har ingen luftbox och öppen vevhusvent, helt likgiltigt, aldrig ens fått en kommentar från besiktning om det.
Skare va så?? Va? Va?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top