Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Priskartell?

Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Hoj
    Kawasaki er 5 2001

Priskartell?

Hej!

Jag har funderat på att köpa en Yamaha MT-09 2018 och har upptäckt att den kostar lika mycket hos samtliga försäljare i Sverige (93 900). Vad beror detta på? Det skulle kunna vara en rekommendation från tillverkaren men varför följs den så slaviskt?

Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Marginalen på hoj är ganska liten, men om du handlar tillbehör så kan du få ganska bra rabatt..

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Det gäller inte bara hojar, utan de flesta prylar om man tittar sig omkring lite. Visst, vissa ligger över rekommenderat pris, men dom flesta håller sig kring vad ÅF vill att det ska kosta, man vill helt enkelt inte ha något inbördeskrig där ÅF för samma märke konkurrerar ut varandra.

Att man rear ut årets hojar på hösten, eller förra årets, till bra pris är däremot något helt annat, det handlar ju om osålda prylar som inte ska binda kapital och det är lite av en annan kalkyl för dom.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    .
    Där finns ju ett av importören rekommenderat pris som är det handlaren skyltar med. Så är det på väldigt många varor inom de flesta verksamheter. Sen har många tillverkare "lägsta godkända pris att annonsera"vid kampanjer och liknande som följs av alla "auktoriserade" handlare.

Ett exempel är Wiseco vars policy råkar ligga online om man googlar
    http://www.wiseco.com/PDFs/MAP/MapPolicy.pdf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Åker gör man med andra. Kör gör man själv.... Jag kör motorcykel.

Boris JR
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här