Grymt batteri !!

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Men fortfarande envisas dom med att göra LI-ION batterier i samma yttermått som originalbatterierna.
Varför, kan fortfarande inte montera i ett batteri i Daytonan som motsvarar 15-16 Ah utan
ett som motsvarar 8 Ah bara för att 15-16 är byggt i samma formfaktor som ett BLY-16 Ah
= omöjligt att få plats med i Daytonan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men fortfarande envisas dom med att göra LI-ION batterier i samma yttermått som originalbatterierna.
Varför, kan fortfarande inte montera i ett batteri i Daytonan som motsvarar 15-16 Ah utan
ett som motsvarar 8 Ah bara för att 15-16 är byggt i samma formfaktor som ett BLY-16 Ah
= omöjligt att få plats med i Daytonan.

Kanske bygga det själv ?
The Tesla battery contains over 6800 3100mA 3.7V Panasonic 18650 Li-ion battery Feb 17, 2013
https://www.google.se/search?ei=E7x...c.1.64.psy-ab..0.6.434...0i67k1.0.iKnQqA4u9Yw
20 st av nedan och du har ett 15Ah , "12 Volt" Lådan gör du själv.
Lämpligen av plåt så om du får brand kan det inte få syre utan branden stannar i lådan.
https://www.batterikungen.se/batter...0-laddningsbart-lithiumbatteri-3-000-mah.html
eller
https://www.nkon.nl/rechargeable/18650-size/merk/panasonic.html
Waardering
Bought 50 cells for Bike-Battery, worked well.
Bad BMS discharged whole pack during Wintertime down to 0.5 Volts per cell.
Wanted to put the Cells to the waste-bin, but tried to recharge one Cell (outside, would they explode???). Could be charged to 4.2 Volts. Put the Cell into a cheap AH-Tester with 0.5 Amps: it showed 3000 mAh!!! Tried it with all 50 cells: All of them are Working, no heating during Charging (typical for old cells...)
Amazing! (Geplaatst op 20-04-18)
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja man kan undra varför mctillverkarna är så jäkla konservativa när det kommer till elsystem och batteri. Ge mig en cykel med Li-ion batteri originalmonterat och då optimerat för formen som ett sådant har och inte för ett blybatteri.

Gör också om elsystemet så man har en laddningsport med USB-c standard. Laddning för mobiltelefon/GPS när man är på tur och anslutning för att ladda motorcykelns batteri hemma i garaget.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja man kan undra varför mctillverkarna är så jäkla konservativa när det kommer till elsystem och batteri. Ge mig en cykel med Li-ion batteri originalmonterat och då optimerat för formen som ett sådant har och inte för ett blybatteri.

Gör också om elsystemet så man har en laddningsport med USB-c standard. Laddning för mobiltelefon/GPS när man är på tur och anslutning för att ladda motorcykelns batteri hemma i garaget.

Bra pris på blybatterier och garantin vid Lithium batteribrand.
Ska kunden få nytt batteri. Till sin uppbrunna felfria hoj.
Hojen får kunden ta på sin egen helförsäkring.
Eller
Ska kunden få ny hoj utan batteri ?
Vi lämnar ingen garanti på batterier så batteriet får du köpa nytt själv !

En kollegas bärbara dator började ryka på jobbet. Upphörde när han kopplade ur den ur dockningsstationen
och bar ut den på gården. Men det blev elektronikåtervinningen.
Tur det hände på dagen.
Tycker jag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bra pris på blybatterier och garantin vid Lithium batteribrand.
Ska kunden få nytt batteri. Till sin uppbrunna felfria hoj.
Hojen får kunden ta på sin egen helförsäkring.
Eller
Ska kunden få ny hoj utan batteri ?
Vi lämnar ingen garanti på batterier så batteriet får du köpa nytt själv !

En kollegas bärbara dator började ryka på jobbet. Upphörde när han kopplade ur den ur dockningsstationen
och bar ut den på gården. Men det blev elektronikåtervinningen.
Tur det hände på dagen.
Tycker jag.
Fast å andra sidan, det är ju inte helt ovanligt att framförallt bilar brinner på egen hand redan idag, och med tanke på hur många lithium-batterier det finns i omlopp och hur många av dom som brinner upp så vet jag inte om det är ett så gigantiskt problem? I många fall är det ju dessutom laddaren som gör så att batteriet brinner upp. Skicka in 230V likström i ett blybatteri monterat i valfritt fordon så får du se hur bra det mår sen :brinnerup
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast å andra sidan, det är ju inte helt ovanligt att framförallt bilar brinner på egen hand redan idag, och med tanke på hur många lithium-batterier det finns i omlopp och hur många av dom som brinner upp så vet jag inte om det är ett så gigantiskt problem? I många fall är det ju dessutom laddaren som gör så att batteriet brinner upp. Skicka in 230V likström i ett blybatteri monterat i valfritt fordon så får du se hur bra det mår sen :brinnerup

Nja, Samsung fick dra in årets produktion av Note, ett år pga felkonstruerat Litiumbatteri.
Boeing fick bygga om sina Dreamliners (batteri i brandsäker låda) för ett Yuasa Litiumbatteri fattade eld. Och det fanns inget skydd mot spridning av brand.
Och det var inget fel på Lithiumladdaren. Den gången.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_787_Dreamliner_battery_problems
Tre flygplan lastade med Lithiumbatterier störtade.
De två första Boeing 747 fraktplan har du aldrig hört talas om. Två döda fraktpiloter är ingen nyhet i media.
Det tredje har vi alla hört desto mera om
https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_370
Litiumbatterilasten från batteritillverkaren på väg till kunden i Kina låg direkt bakom det rum på flygplanet under piloterna där planets datorer finns.
Det är så vitt jag fattat Flight 370 kraschen som gjort att det blev förbjudet ha bärbara datorer i bagaget på flyg.
Dom ska vara i handbagaget.
Och det är numera förbjudet för passagerarplan att frakta Litiumbatterier.

Du har rätt i att bilar brinner. Tror jag att i genomsnitt 1 bil av 400 brinner.
Av vissa fabrikat 1 bil av 100.
Under 1 år.
Såg jag för mycket länge sedan.
Men om jag fattat det rätt är de allra flesta bilar som fattar eld under körning.
Inte när de står i under laddning.
Jag har aldrig varit med om en bilbrand.
Men jag har varit med om när en kollegas bärbar dator började ryka på kontoret.
Och fick tas ur dockningsstationen och fick bäras ut på gården.
Och vi läser ju varje år om lithiumbatteribränder. Senast såg jag i en i Howerboard. Men inget nytt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wPypQ/datorbrand-tog-fem-liv
För egen del med två garagekompisar så avstår jag lätt från Lithiumbatteri.
Besparingen är ju inte större än några liter mindre bensin i tanken.
Och så har jag också kört hoj när det snöat.
Och kallstart är ju inte Lithiumbatteriernas starka sida.
 
Last edited:

phille0

Medlem
Gick med
20 Nov 2017
Ort
hässleholm
Hoj
honda vf750, yamaha xt500
Beror på vem som är tillverkaren, dagens lithiumbatterier är inte så brandfarliga.

Det händer knte så ofta som man tror och oftast är fallet att det är laddaren som har kortslutit en skyddskrets i batteriet som får det att överhetta (finns 3 sorters skydd i batterierna som ska skydda mot överhettning) jag jobbar i en bransch där vi säljer rätt många sådana till rallybilar och entusiastbilar och vi har aldrig varit med om några bränder.

Andra felet som händer är när dem fått in metalspån i batteriet vid tillverkning som då lyckas kortsluta en cell i batteriet. Villet hänt i en mobiltelefon och då väljer tillverkaren alltid att återkalla alla telefoner för att få advokater och kunder lugna även fast det inte är något fel på just deras batteri.





Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Beror på vem som är tillverkaren, dagens lithiumbatterier är inte så brandfarliga.

Det händer inte så ofta som man tror och oftast är fallet att det är laddaren som har kortslutit en skyddskrets i batteriet som får det att överhetta (finns 3 sorters skydd i batterierna som ska skydda mot överhettning) jag jobbar i en bransch där vi säljer rätt många sådana till rallybilar och entusiastbilar och vi har aldrig varit med om några bränder.

Andra felet som händer är när dem fått in metalspån i batteriet vid tillverkning som då lyckas kortsluta en cell i batteriet. Villet hänt i en mobiltelefon och då väljer tillverkaren alltid att återkalla alla telefoner för att få advokater och kunder lugna även fast det inte är något fel på just deras batteri.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Betyder det att med Litiumbatteri så kopplar man lämpligen bort hojens generator ?
För att undvika risken för kortslutning !
Vilket begränsar användningen av Litiumbatteri till tävlingsfordon.

Eller är det dom så kallade "smarta laddarna" till blybatterier som kvaddar Litiumbatterierna ?

För standardgeneratorn i fordon är ju ingen smartladdare som jag ser det,
en konstantspänningssladdare som i nyare hojar med bra regulator ger 14,3 Volt.
Med mycket små variationer, inga alls på GSX1300R.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top