Hej alla teknikkunniga!
Som rubriken säger så har min hastighetsmätare blivit knäpp. Ståendes vid ett stoppljus i Hamburg i +30 graders värme, i väntan på grönt, så flög hastighetsmätaren rätt upp till 280, ner till 70, upp en bit till 190, ner till 130, upp till 230 och till och med överljudshastighet(?), där mätaren visade -- -- -- km/h, allt medan trippmätaren började räkna upp. Hela korta semestern blev typ 30 mil längre än verklig körd sträcka på grund av det här.
Det fortsatte sedan att hända lite då och då vid högre temperaturer, över 98 grader och motortemperaturen pendlade ganska ofta mellan 105 (där fläktarna går igång) ner till 100 (där de slås av). Efter en del mil så började det även inträffa vid körning och lägre temperaturer, typ från 87 och uppåt.
Fick motortemperaturen sjunka ner till typ 70 vid en liten paus vid en mack, så funkade den ett tag igen vid körning, tills den blev varm och fick spel ännu en gång.
Någon som råkat ut för något liknande och i så fall har någon idé på vad som kan vara fel?
Som rubriken säger så har min hastighetsmätare blivit knäpp. Ståendes vid ett stoppljus i Hamburg i +30 graders värme, i väntan på grönt, så flög hastighetsmätaren rätt upp till 280, ner till 70, upp en bit till 190, ner till 130, upp till 230 och till och med överljudshastighet(?), där mätaren visade -- -- -- km/h, allt medan trippmätaren började räkna upp. Hela korta semestern blev typ 30 mil längre än verklig körd sträcka på grund av det här.
Det fortsatte sedan att hända lite då och då vid högre temperaturer, över 98 grader och motortemperaturen pendlade ganska ofta mellan 105 (där fläktarna går igång) ner till 100 (där de slås av). Efter en del mil så började det även inträffa vid körning och lägre temperaturer, typ från 87 och uppåt.
Fick motortemperaturen sjunka ner till typ 70 vid en liten paus vid en mack, så funkade den ett tag igen vid körning, tills den blev varm och fick spel ännu en gång.
Någon som råkat ut för något liknande och i så fall har någon idé på vad som kan vara fel?