Ducati 1198: Spränger ljudvallen ståendes vid rödljus (hastighetsmätaren knäpp)

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hej alla teknikkunniga!

Som rubriken säger så har min hastighetsmätare blivit knäpp. Ståendes vid ett stoppljus i Hamburg i +30 graders värme, i väntan på grönt, så flög hastighetsmätaren rätt upp till 280, ner till 70, upp en bit till 190, ner till 130, upp till 230 och till och med överljudshastighet(?), där mätaren visade -- -- -- km/h, allt medan trippmätaren började räkna upp. Hela korta semestern blev typ 30 mil längre än verklig körd sträcka på grund av det här. :näsblod

Det fortsatte sedan att hända lite då och då vid högre temperaturer, över 98 grader och motortemperaturen pendlade ganska ofta mellan 105 (där fläktarna går igång) ner till 100 (där de slås av). Efter en del mil så började det även inträffa vid körning och lägre temperaturer, typ från 87 och uppåt.

Fick motortemperaturen sjunka ner till typ 70 vid en liten paus vid en mack, så funkade den ett tag igen vid körning, tills den blev varm och fick spel ännu en gång.

Någon som råkat ut för något liknande och i så fall har någon idé på vad som kan vara fel? :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Spontant,
Fel på hastighetsmätaren, den tål inte värme. Eftersom du stod stilla när det hände första gången
Kanske värme i kombination med åldern på elektroniken ?
eller fel på hastighetsmätare sensorn
kabel, kontaktfel, värmen gör att kablarna förlängs, vrids, börjar glappa ?

Fungerar laddningen ? Det kan väl inte vara så att laddningsregulatorn inte tålde värmen ?
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Spontant,
Fel på hastighetsmätaren, den tål inte värme. Eftersom du stod stilla när det hände första gången
Kanske värme i kombination med åldern på elektroniken ?
eller fel på hastighetsmätare sensorn
kabel, kontaktfel, värmen gör att kablarna förlängs, vrids, börjar glappa ?

Fungerar laddningen ? Det kan väl inte vara så att laddningsregulatorn inte tålde värmen ?

Laddningen verkar fungera som den ska. Men alla de andra alternativen du räknar upp låter (tyvärr) som sannolika saker, som gör att det händer. Elfel är bland de värsta felen som finns. :död
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om felet är borta vid normala temperaturer så finns chansen du kan glömma det.

Råkade lägga en kudde på internetmodemet och internethastigheten sjönk från 100% med 90% till 10% av normalt.
Allt väl med kudden borta, gick tillbaka till 100%.
Läser wikipedia
Instrument
Digital MotoGP derived unit displaying: Speedometer, rev counter, clock, scheduled maintenance warning, warning light for low oil pressure, fuel level, oil temperature, fuel reserve, trip fuel, neutral, turn signals, average speed, average fuel consumption, remaining fuel meter, immobilizer, Ducati Traction Control (DTC) and Ducati Data Analyser (DDA) system enabled. (only for 1198S and 1098r Models)

Låter som en liten dator. Om felet inte försvinner, köpa nytt ?

Öppna enheten och kolla efter svällda kondensatorer på "moderkortet" ?
Kolla efter lödningar som har släppt.
Ungefär som felsökning på datormoderkort.

Koppla loss hastighetssensorn. Når hastighetsmätaren då ljudhastighet så "vet(?)" du att felet kan ligga i kablaget ( glapp nånstans) eller i sensorn.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ibland med lyckat resultat är en hårföhn eller värmepistol något jag använt för att leta elektronikfel.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Om felet är borta vid normala temperaturer så finns chansen du kan glömma det.

Läser wikipedia
Instrument

Låter som en liten dator. Om felet inte försvinner, köpa nytt ?

Öppna enheten och kolla efter svällda kondensatorer på "moderkortet" ?
Kolla efter lödningar som har släppt.
Ungefär som felsökning på datormoderkort.

Koppla loss hastighetssensorn. Når hastighetsmätaren då ljudhastighet så "vet(?)" du att felet kan ligga i kablaget ( glapp nånstans) eller i sensorn.

Tack för bra tips! Vad gäller normala temperaturer så går ju motorn ganska snabbt upp till 105 grader vid stadskörning, så det får väl anses vara normalt. :) Hastighetsmätaren sitter fast med tre skruvar, varav den ena gått sönder vid ett par tillfällen, som jag då limmat. Men tills det var gjort så har den ju vibrerat en hel del, så kanske något som typ blörjat glappa där inne? Och det är väl gissningsvis både ECU och hastighetsmätare som håller reda på saker, så kan ju vara en av dem. ECU:n sitter ju snett under motorn, under batteriet, så gissar temperaturen där kan bli rätt hög. Vad gäller att dela hastighetsmätaren för att kolla lite fel så verkar det inte så lätt, men kanske det går? Har inte kollat tillräckligt noggrant.

Eller du kanske har ett jordfel ? Som här. I detta fall högt varvtal.

https://www.sporthoj.com/forum/show...la-varvtalet&p=6386735&highlight=#post6386735

Kolla spänningen mellan batteriets - minuspol och valfri skruv på motorn med tänt ljus.
Jag har 0,07 VDC på Sprint RS. Har du mycket mera så är det nått glapp.
Ofta mellan -minuskabel från batteriet och motorn. Vid kontakten kabel / motor.

Värt att kolla! Går ju ganska snabbt och enkelt. :tummenupp

Ibland med lyckat resultat är en hårföhn eller värmepistol något jag använt för att leta elektronikfel.

En bra idé, så tack för tipset. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top