Någon på forumet som kört en strypt er6a?

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
-----
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag körde en ER6N -12 strypt till 25kW för ett gäng år sen.
Jag kom ju från 125a så den kändes rätt kvick ändå, även om jag tröttnade efter 200 mil och ryckte strypningen.
Nu är det ju klart skillnad på 25 och 35kW, min gick att varva upp till 6k sen tog trottelstoppet emot.
Strypningen är en liten skruv som begränsar hur långt man kan vrida på gasrullen bara, busenkel att plocka bort eller sätta dit.
Okej för att maxeffekt ligger lite högre upp i registret, men det är ju en twin så den har förhållandevis bra tryck på lägre varv.
Toppade ~160 i medvind och nerförsbacke iaf :banana
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Båda mina systersöner har strypta ER-6:eek:r. Jag har kört den ena av dem, men jag tror att alla ER-6:eek:r är strypta till 25Kw eftersom man tog fram strypningssatsen till den förra effektbegränsningen och inte homologiserade någon ny efter det. TROR JAG!
Hur som helst, exakt hur strypningen går till vet jag inte men du får väldigt kort trottelrörelse, känns nästan som "snabbgas" på en gammal moppe om det är någon ledtråd.
Man ändrar också tändningen något med någon magisk elektronisk bit som byts ut mot någon annan.

Men jag hann också köra den lite innan strypningen och det är skillnad men inte så stor som jag trodde det skulle vara.
Det är faktiskt en förbaskat skoj hoj, även som strypt!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Var har du hört/läst att man ändrar på tändningen/elektroniken någonstans?
Jag var med när min strypning monterades, en skruv, 30 sekunder och en stämpel på intyget, väl spenderade 1500 spänn :brinnerupp
Inget elektroniskt öht där.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Var har du hört/läst att man ändrar på tändningen/elektroniken någonstans?
Jag var med när min strypning monterades, en skruv, 30 sekunder och en stämpel på intyget, väl spenderade 1500 spänn :brinnerupp
Inget elektroniskt öht där.

Det var en liten pryttel (såg ut som ett litet relä ungefär) som vi fick med i en påse efteråt. Han förklarade att det var till tändningen och att den följer med i strypningssatsen man köper men att han inte märker någon direkt skillnad på att montera den eller att låta bli, men den följde med och skulle monteras så han gjorde det.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Man monterar en skruv som begränsar trottelöppningen. Den " elektroniska mojängen" är en bygel som kopplar ihop två stift i ett serviceuttag.

MC kompaniet i Väring säljer strypsatser från Alphatecknik som stryper en er 6 till 35 kw.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top