Airbag-väst / jacka / ställ

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Vill man ha en air bag väst, där man måste lämna hojen ett par dm innan den löser ut?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag föredrar en väst med mekanisk utlösning.
Snöre anslutet till hojen. Där man kan byta kolsyrepatron själv
vid behov.
Elektronik nej,
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Förutom att Alpinestars väst som visas i filmen inte fungerar under skinnställ och på bana så är det säkert en bra produkt.
Men, hur mäter man om man har 4 cm utrymme i jackan?
Drar man lite i tyget på framsidan och ser att det är 4cm eller ska det bli 8cm?
 

grossisthandlarn

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2018
Ort
Skaraslätta
Hoj
R1 2007, Tuono 2016.
Hej, bra tråd!
Har funderat på airbag ett tag, men först nu det senaste börjat fördjupa mig i det hela och läsa på.
.Utanpå eller innanför stället, för och nackdelar? Jag har vart inne på en utanpåsittande av den anledningen någon nämnde tidigare i tråden med det extra skyddet kring nacken som kanske stabiliserar huvet lite extra när man rullar omkring
.Ställ med "inbyggd", tex dainese d-air och alpinestars tech-air.....
Garanterat jättefina ställ med den bästa teknologin, men visst är det kul att kunna byta ställ hipp som happ mellan olika märken?
När det gäller västar att ha innanför stället har jag kommit fram till att flera märken kör med systemet in&motion för själva utlösningsmekanismen, tex Klim, Held, Ixon m.fl. Borde med andra ord vara ett beprövat system, dock verkar ju "prenumerationen" kosta en del. Och då kanske de dyrare d-air-västarna tex som är några tusenlappar dyrare blir billigare i längden.....

Vilka västar kör ni med? Hur sitter/passar/känns just den du har? Vad kostade/kostar den osv.
Har givetvis läst igenom tråden och den är full med många bra svar så här långt, framför allt Mossbergs lilla film.

Jag vet att man kan googla fram jättefina tester och utvärderingar av sånt här. Men jag har egentligen inga raka frågor, mest massa funderingar som skulle vara kul att höra er andras input på. Och så var jag lite sugen på att posta mitt första inlägg här på SH ;)
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag tänker skaffa en airbagväst till nästa säsong. Har varit och provat de flesta av "innanför" varianterna och läst och frågat. Just nu lutar det åt Alpinestars Tech Air 5. Den tar minst plats, skyddar även överarmar, bygger på Motogp erfarenheter och sitter väldigt bra på kroppen. Den är dyrare initialt men har ingen prenumeration som in&motion. Utbyte av patroner är rätt dyrt men går att göra hos svenska ÅF från början på 2021. Uppdateringar och snabb (max 72 timmar) service ingår i priset.

Edit. Hade en krasch för några år sedan där jag skadade mig rätt ordentligt. Hade jag haft en väst då, hade jag förmodligen åkt därifrån på hojen. Nu blev det 5 dagar på traumaenheten + senare operation och 6 månaders rehab. En väst med manuell utlösning hade inte hjälpt alls, då jag var kvar på hojen när jag slog i backen.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Just nu lutar det åt Alpinestars Tech Air 5. Den tar minst plats, skyddar även överarmar, bygger på Motogp erfarenheter och sitter väldigt bra på kroppen.

Om du köper den vore det coolt att se när du har den på, och sedan tar på skinnstället. Den verkar ju klart bra!:tummenupp
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Senaste numret av tidningen Bike har ett test av västar.
Det är bara dom med elektronisk utlösning som testas, och jag tycker att den var bra, men saknade lite fakta om löpande kostnader mm.
Dock så visar dom hur själva "blåsan" ser ut, och därmed vad som täcks in av airbagen i form av kroppsskydd.
Så kika även på den, kan alltid ge en pusselbit till vad du tycker är viktigt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Senaste numret av tidningen Bike har ett test av västar.
Det är bara dom med elektronisk utlösning som testas, och jag tycker att den var bra, men saknade lite fakta om löpande kostnader mm.
Dock så visar dom hur själva "blåsan" ser ut, och därmed vad som täcks in av airbagen i form av kroppsskydd.
Så kika även på den, kan alltid ge en pusselbit till vad du tycker är viktigt.

Just de löpande kostnaderna och pysslet efter du köpt västen verkar vara elefanten i rummet när det gäller airbagvästar.
Synd att inte en sådan tidning som Motorad, ooopps sorry, Bike lägger lite kraft på att reda ut det.
 

grossisthandlarn

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2018
Ort
Skaraslätta
Hoj
R1 2007, Tuono 2016.
Just de löpande kostnaderna och pysslet efter du köpt västen verkar vara elefanten i rummet när det gäller airbagvästar.
Synd att inte en sådan tidning som Motorad, ooopps sorry, Bike lägger lite kraft på att reda ut det.

Ja precis, elefanten i rummet.....
Vad kostar det i löpande avgifter?
Måste man skicka in airbagen till tillverkaren för ompackning när den smällt?
Räcker det att byta gaspatron själv? Hur många gånger kan man göra det innan den ändå måste lämnas in?
Vart lämnar man in den? Återförsäljare här i Sverige eller skicka tillbaka till tillverkaren? Vad säger återförsäljarna här, när man med största sannolikhet köpt den på nätet som allt annat nu för tiden? Kanske fungerar som "auktoriserade" service-ställen för airbagarna, men då är det säkert prissättning efter det med.

Frågor som rör hur dyrt det blir i sista änden och framförallt hur krångligt det blir. Säg att man som trackday-åkare löser ut airbagen i snitt 2 gånger per säsong (höftat...) och så ska den skickas iväg, i värsta fall utomlands. Vad kostar det och hur mycket tid tar det ifrån den dyrbara sommarsäsongen?

Många parametrar. Och ja, jag överanalyserar. :dummer
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ja precis, elefanten i rummet.....
Vad kostar det i löpande avgifter?
Måste man skicka in airbagen till tillverkaren för ompackning när den smällt?
Räcker det att byta gaspatron själv? Hur många gånger kan man göra det innan den ändå måste lämnas in?
Vart lämnar man in den? Återförsäljare här i Sverige eller skicka tillbaka till tillverkaren? Vad säger återförsäljarna här, när man med största sannolikhet köpt den på nätet som allt annat nu för tiden? Kanske fungerar som "auktoriserade" service-ställen för airbagarna, men då är det säkert prissättning efter det med.

Frågor som rör hur dyrt det blir i sista änden och framförallt hur krångligt det blir. Säg att man som trackday-åkare löser ut airbagen i snitt 2 gånger per säsong (höftat...) och så ska den skickas iväg, i värsta fall utomlands. Vad kostar det och hur mycket tid tar det ifrån den dyrbara sommarsäsongen?

Många parametrar. Och ja, jag överanalyserar. :dummer

Jag som bara kör landsväg och inte bana bekymrar mig inte så mycket för eventuell omladdning. Blir det så att jag vurpar så ska säkert cykeln till verkstaden ändå. Men givetvis vore det smidigt att kunna ladda upp den själv.
Vill inte ha någon med löpande abonnemang köper i sådana fall loss den.
Det är mycket att försöka läsa på och sätta sig in i så det blir rätt för sin användning.
Men har bestämt mig för att köpa en innan nästa säsong får se vad det blir.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
hej mozz
va kostade elektronik grejen till västen
svårt att se på bilden, finns det bröst skydd på västen eller är det bara luft fram
blir inte klok på hur man laddar den efter en krasch :confused:
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top