Airbag-väst / jacka / ställ

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Här kan man se hur smidig Helds väst är. Så OM ni ska ha något under ställ eller jacka kan jag varmt rekommendera denna. Jag har inte kraschat under säsongen så jag har ingen personlig erfarenhet av funktionen, men ett par racingkollegor sa den löste ut perfekt! Dessutom, du laddar om den SJÄLV! Patron kostar typ 500! :tummenupp
https://www.youtube.com/watch?v=1V0GyaHjA58&t=9s
Får den plats under stället när den löst ut också? Om inte, vad ger med sig först, stället eller revbenen? :lol
Tror inte den är tänkt att bäras under ett tight skinnställ.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Här kommer en text för den som orkar läsa, skrev den som ett kåseri åt Classic Bike 2018. Är ingen text som hjälper dig att köpa rätt men kanske med beslutet att köpa ett överhuvudtaget. Jag handlade ett Alpinestar då det var storrea på Lelles. Magnus är inte Mossberg i detta fall, det finns faktiskt fler med det lustiga namnet.


Tanken föddes för tre-fyra år sedan. Magnus, en kamrat till mig hade skaffat sig ett extra flådigt skinnställ vilket även jag gjort. Mitt var svart, snyggt, skräddarsytt och med GRANDELL skrivet på ryggen. Magnus töj var vitt med lite färgglada fält och stor logga på från tillverkaren, inte så stiligt som mitt klassiska svarta. Ändå så kunde inte hans papegojställ lämna mina tankar ifred och att det kanske var en felsatsning från min sida detta med det skräddarsydda som förövrigt inte alls satt så bra på min lekamen. Vad var det då som gnagde hos er skribent, varför denna avundsjuka, varför var inte snyggt bättre än, vi kan säga inte lika snyggt. Jo så här är det, Magnus hade gjort en luftaffär, fått ett bra pris på ett Airbagställ.
Började så smått kolla upp detta och priserna var direkt avskräckande, även krånglet då det hade kommit till användning hindrade. Om luftkudden hade löst ut så var det retur av hela stället till Italien för omladdning vilket i bästa fall kunde klaras på en månad. Trots den togs beslut att det skulle inhandlas nytt töj, kosta vad det kosta ville.
Som småföretagare är det ingen höjdare att vara skadad, det är det inte för vanliga löntagare heller men skillnaden är stor gällande ekonomin. Om du som jobbar på Volvo, Landstinget, ICA eller annat företag bryter ett ben så kommer det tillverkas bilar ändå och potatisen säljs nog oavsett om du är där och pysslar eller inte. Sen får du även slant från samma företag under ett par veckor innan staten tar över. Vi som driver eget har en annan verklighet, det jobb vi ska göra måste vi göra själva för att det ska komma in någon deg. Sjukpenningen betalas av företaget och företaget har brutit sig och är gipsat. Det har alltså ingen större betydelse om det bara betalas ut åttio procent i sjuklön eller inte. I mitt fall har vi även ett problem till då min fru och jag jobbar ihop och om en av oss inte jobbar förloras två inkomster. Det är helt enkelt sårbart, vi har en buffert men den räcker inte hur länge som helst. En klen tröst är det att vi i alla fall troligen har det enklare än snickare, elektriker eller andra hantverkare som har utlovat vara klara med sina uppdrag till en viss tid. De kanske måste hyra in andra för att inte bryta kontraktet.
Som exempel, 2013 kastade jag mig på racerbanan i Våler, bromsade omkull Pecketten in i den aviga chikanen och bröt höger nyckelben. Dagen efter arbetade jag på som vanligt, med hjälp av Alvedon och Paulas muskler. Hon fick lyfta ner de inte alltför lätta plastbackarna med motorcykeldelar, att prata i telefon går att göra med knäckt nyckelben men att anteckna gick inte så även där fick frun vara behjälplig. Det var ett par väldigt smärtfyllda veckor innan det nästan hade läkt ihop. Sen gjorde det extra ont igen då den övermodiga idioten trodde det var klart och lyfte en back själv, förlängde i och med det konvalescensen ett par veckor till. Gråtning är ingen paradgren för mig men då fuktades jacken i alla fall lite.
Att ha så bra skyddsutrustning som möjligt är alltså inte bara en försäkring för kroppen utan även krasst sett ekonomiskt. Då jag inte bara är dryg utan även snål kunde en bra affär ses i detta med att lägga ut en massa pengar för skydd av min kropp.
Tillbaka till skinnstället, kollade både här och där men avfärdade tanken att köpa en så dyr grej på nätet. Av handlarna var det endast ett fåtal som sålde dessa och ingen var nära, tiden gick. För två år sedan åktes det till MC-mässan enkom för att testa och handla luftdräkt men det året var det ingen som hade med sånt. Så slutligen för ett par månader sedan, annonser om rea på allt hos en av de stora handlarna, en som hade ställ och hade alla storlekar hemma. Ringde och säkerställde att varorna fanns på plats, startade upp drömbilen och riktade dess kromade grill mot skinnställsbutiken som ligger många timmar bort. Väl på plats så förklarar jag mitt ärende och av alla de 4-5 försäljare som fanns där visades det ett minst sagt ringa intresse för att hjälpa till. De såg nog mest en gubbe som knappast skulle handla och de skickade en stackars praktikant på mig. Uppenbarligen hade hon ingen som helst kunskap i ämnet, led nog mer med henne än hon med mig. Om det hade funnits en annan butik med samma utbud inom 20 mils avstånd hade jag redan varit på väg vid det laget. Till slut uppfattade någon det hopplösa i att skicka en praktikant på att försöka sälja det kanske dyraste och mest avancerade som fanns på denna avdelning. Försäljare nummer två tog vid och efter mycket springande fram och tillbaka mellan han som uppenbarligen borde ha sålt detta ställ och mig så kunde det tillslut handlas skinn, ett svart. Konstigt detta med försäljare av motorcykelutrustning, minns som ung hur svårt det var att få dem att bry sig om mig eller någon annan som kund. De verkar mest vilja stå och prata med varandra och inte bli störda. Trodde i min enfald inte att det skulle vara så nu längre men det var inte bättre nu än förr, trist historia att handla MC-kläder. Förhoppningsvis och säkert finns det undantag, men jag har inte hittat dem.
Egentligen borde det här skrivits om våra äventyr på långloppet i Tyskland men veckan innan vi skulle åka ramlade Jan Greven av sin Superbike under SM i Linköping. Tråkigt nog slog han i spjället, ett par revben gick av och då vi med så kort varsel blev en kort i laget valde Mossberg och Grandell att ställa in. Om Jan hade haft ett luftställ kanske han skulle ha sluppit all smärta och även den sjukhusvistelse som efterföljde.
Själv lyckades jag igår med konststycket att göra en i stort sett exakt repris på Våler 2013. Som en idiot bromsades Vasa omkull in i samma chikan och i ledning. Denna gång utan några som helst skador, luftkudden funkade som det var tänkt.
Det gör dock fortfarande ont att kasta bort en vinst helt i onödan.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
https://uk.inemotion.com/en/support/the-racing-suit-compatible-with-the-inmotion-airbag-system/ angående Held/inmotion och västen innanför helställ.

Sen vet jag inte hur mycket jag ska bry mig om det, men det är värt att iallafall fundera över innan köp.

Jag hör gärna mer av Mozz kring detta!

Jag köpte först och tänkte sedan, som vanligt. :näsblod Men så här är det!

Kolla in bilderna och mät. Först mätte jag mig och fann att jag är 90+102= 192. 192/2 = 96cm. Mätte sedan skinnstället enligt instruktion och fann det vara 50+60 (med lagom uttänjd stretch) = 110cm. 110-96 = 14cm vilket alltså är ok. Mitt ställ är tight utan att vara ett ålskinn = OK.
 

Bifogat

  • 119026857_318189542621434_6475081534887313533_n.jpg
    119026857_318189542621434_6475081534887313533_n.jpg
    339 KB · Visningar: 39
  • 118895079_318009642762265_8444456414338013288_n.jpg
    118895079_318009642762265_8444456414338013288_n.jpg
    556.6 KB · Visningar: 41

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Kolla in bilderna och mät. Först mätte jag mig och fann att jag är 90+102= 192. 192/2 = 96cm. Mätte sedan skinnstället enligt instruktion och fann det vara 50+60 (med lagom uttänjd stretch) = 110cm. 110-96 = 14cm vilket alltså är ok. Mitt ställ är tight utan att vara ett ålskinn = OK.

Det var infot jag letat efter:tummenupp. Får mäta upp utan de inbyggda bröst o revbenskydden med de sitter stället för tight.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag köpte först och tänkte sedan, som vanligt. :näsblod Men så här är det!

Kolla in bilderna och mät. Först mätte jag mig och fann att jag är 90+102= 192. 192/2 = 96cm. Mätte sedan skinnstället enligt instruktion och fann det vara 50+60 (med lagom uttänjd stretch) = 110cm. 110-96 = 14cm vilket alltså är ok. Mitt ställ är tight utan att vara ett ålskinn = OK.

Tack! :tummenupp Då ska jag mäta i mitt skinnställ. I Rukka-jackan byggd för ADV-tjockisar är det inga problem. :D
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej på er.
Återkopplar lite angående mitt val.
Det blev en Helite Airnest Airbag Turtle 2.0.
Jag tycker att den inger förtroende i och med att den klarade det skarpa ”älgtestet”.
Den går att ”ladda om” själv med en ny patron, och jag äger västen utan krav på abonnemang som ska hållas igång och uppdateras.

Så långt är allt väl, men sen kom knäckfrågan - elektronik eller mekanik då?
Där ser jag en fördel med elektroniken, att den ”kan” utlösa snabbare, och kanske även om du inte lämnar hojen.
Det mekaniska kräver dock inget batteri som ska laddas och fungera, där har jag nog så många saker som ska laddas under mina touringresor (mobil, GPS, headset, GoPro, powerbank).
Det mekaniska ser jag har en fördel i att det är just mekaniskt, ingen elektronik/batteri, och således färre komponenter inblandade i själva utlösningsprocessen.

Hur som helst så tänker jag att allting är bättre än det jag har idag, eftersom jag inte har någon airbaglösning alls.
Och då känner jag mig mest komfortabel med en väst som löser ut mekaniskt, och som jag kan ha utanpå min allvädersjacka.
Det känns som att denna lösning ger den bästa stabiliteteten för nacken upp mot hjälmen när jag ser på filmer, och jämför utanpåliggande med att ha den innanför jackan.

Det var lite om hur jag resonerade.
Stort tack för alla tips, och det finns säkert olika synsätt och användingsområden som gör att en annan lösning kan kännas bättre för någon.
Det fanns fler modeller med min kravprofil, som ni tipsat om, men jag gick på denna eftersom den var skarpt testad i min närhet.
Jag kan återkomma med testrapport efter helgen, fanns i lager hos MC-Boden, så jag bör ha den till helgens bravader.

Drive safely! :tummenupp
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ni som kör med airbags typ Alpinestars Tech Air 5 Väst, hur gör ni med ordinarie skydd i stället?
Behåller ni axelskydd, rygg och bröstskydd eller litar ni på airbagen?
Jag velar väldigt mellan först och främst att köpa eller inte köpa en väst och sedan utvändig eller invändig.
Min jacka är rätt tajt så några 4 cm som jag såg någonstans finns inte när rygg o bröstskydd är i.
Utvändiga blir inte många modellerkvar när man har puckel, men hur blir det om jag har en som har utrymme för puckel men tar den över allvädersjackan?
@Moss, det såg tajt ut för dig med västen under stället, kan du inte blåsa upp den och filma?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hur som helst så tänker jag att allting är bättre än det jag har idag, eftersom jag inte har någon airbaglösning alls.

Klolt tänkt tycker jag!!! Jag har sååå många racingkollegor som råkat ut för 5,6 7 knäckta revben och punkterade lungor efter en highsider, sååå många knäckta nyckelben, jag själv fick ett hål på levern 2017... och de flesta av dessa (inklusive jag själv) bryr sig föga om västen sitter lite tight efter en vurpa om den kan spara knäckta ben och punkterade organ. Jag är liiiiite förvånad över den oron som flera har för att "bli hoptryckt utifrån".
Någon kommenterade att mitt ställ såg tight ut, och så är det, det är ju ett racingställ! Men det visade sig efter uppmätning vara tillräckligt stort, och dessutom finns ju stretch som säkerligen kunde dras ut lite till. Min mardröm är ju att ramla och sedan bli påkörd, och då tror jag att en airbag betyder STOR skillnad. Och då kan jag ta lite andnöd i två minuter efteråt!:):tummenupp
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har hunnit med ca 50 mil i helgen med västen.
Känns mycket bra, den bara sitter där, man märker inte av den annat än när man ska ta på sig den, väldigt smidig.
Funderar dock på om det kan vara klokt att "knäppa loss" sig när man kör efter riktigt trixiga stigar, såna när det inte är väg längre, utan verkligen stig, och jag smyger fram i gångfart.
För då passerar man dom där snorhala träden som ligger snett över stigen, och vid flera tillfällen så blir det marksyning.
Känns onödigt att blåsa västen i såna lägen, och funderar på hur en elektronisk väst tolkar det?
En annan sak är när jag knäpper loss mig, eftersom remmen sitter på höger sida, liksom avgassystemet.
Man får vara uppmärksam så att inte remmen dinglar ner, och ligger an mot avgassystemet när man tar en rast.
I övrigt känns det bra, en vanesak att knäppa fast och loss sig, inget stort problem.
Drive safely :tummenupp

T7_stranden1_resize.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra att höra!

Jag skulle nog koppla loss den vid offroadkörning i låg hastighet. Men det bästa är nog att köpa en reservpatron och ha i tankväskan/under sadeln ”ifall att”...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Funderar dock på om det kan vara klokt att "knäppa loss" sig när man kör efter riktigt trixiga stigar, såna när det inte är väg längre, utan verkligen stig, och jag smyger fram i gångfart.
För då passerar man dom där snorhala träden som ligger snett över stigen, och vid flera tillfällen så blir det marksyning.
Känns onödigt att blåsa västen i såna lägen, och funderar på hur en elektronisk väst tolkar det?

Min "elektroniska" Held eVest löser inte ut i hastigheter under 25 km/h. https://www.held.de/402-1-IPS---eVest-Clip-in.html
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top