Den ständiga förvaringsfrågan

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Kör en Er6n 2006. Oavsett vilket är jag lovligt trött på bristen av förvaringsmöjligheter. Framförallt att släpa omkring på hjälmen... Ska man köpa en packbox för hjälmen? Tycker att det ser förjävlig ut. Som att morfar är ute på praktisk cykeltur typ. Tycker inte mig se särskilt många som har förvaring heller?
Finns det kanske några liknande hojmodeller - typ Mt, trippel, kawa, 600-900, med inbyggda förvaringsmöjligheter typ under sadel?
Eller är det boxen som gäller?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
På min RD350 -73 finns det hjälmkrok som låses när man fäller ner sadeln och vrider om nyckeln. :tummenupp
På mina nya hojar finns inte detta......
Utvecklingen går inte alltid framåt. :mad:
 

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
Precis Exakt!

på dom äldre cyklarna fanns denna "Finess" :) Samma nyckel som till Tändningslåset!
Numera har det fått lämna plats åt annat.............

Synd egentligen
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ett litet vajerlås kan man väl åka omkring med?


Buy quality, cry once
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Utvecklingen går inte alltid bakåt. Min lilla ninja -12 har hjälmkrok under den lilla låsbara passagerarsadeln.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Har inte ER-6 två vajrar under sadeln precis för detta hjälmlåsningsändamål?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Idag brukar det finnas en liten vajersnutt med två öglor just för att trä genom hjälmen och över en tapp som låses när man sätter tillbaka sadeln...


Buy quality, cry once
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Kan en ryggsäck vara ett alternativ, så slipper du oroa dig för att hjälmen utsätts för tråkigheter ?
 

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Förvisso finns öglorna... Förstår inte riktigt var på hjälmen de ska fästas? Men oavsett tycker jag det känns osäkert. Kanske är paranoid. Men det är ju dyra hjälmar. Parkerar ofta i pangstaden Malmö.

Finns sadel väska som kan göras om till ryggsäck. Det kanske är bästa alternativet....
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Förvisso finns öglorna... Förstår inte riktigt var på hjälmen de ska fästas? Men oavsett tycker jag det känns osäkert. Kanske är paranoid. Men det är ju dyra hjälmar. Parkerar ofta i pangstaden Malmö.

Finns sadel väska som kan göras om till ryggsäck. Det kanske är bästa alternativet....

Min tankväska har handtag och även öglor för rem. Jag använder handtaget och bär hjälmen med mig. Har jag mer saker har jag rygga. Kriega R25
https://www.youtube.com/watch?v=IXHWSlrZUTU
https://www.youtube.com/watch?v=29SOI5JJNoQ

I Malmö parkerar jag på inhägnat område... :tungan
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Just förvaring är något man läser om i fler och fler trådar här, inse det faktum att ni dras allihopa mot hojen som heter Goldwing:D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Gärna det, JAG kommer aldrig att stå som ägare till en Honda Goldwing eller valfritt broräcke. Aldrig:fakta

Ah, du låter någon annan stå som ägare! :D

Men faktum är att de är ganska bra på att svänga i väääldigt goa hastigheter på landsväg med en duktig förare!
Men många kör den som en upplyst blysläde på raka vägar. Oavsett kan man få med sig betydligt mer än man behöver! :fakta:D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag ser inte riktigt problemet? Det är ju bara att bära med sig hjälmen i näven! Jag skulle varken lämna hjälmen fastlåst med någon liten vajer, fritt fram för alla att knipsa vajern eller fylla hjälmen med blandade kroppsvätskor, eller lägga den i en topbox som man öppnar med en glasspinne.

Eller så flyttar man till Falun: https://falup.se/2018/05/07/snart-kan-du-lasa-in-din-mc-utrustning-pa-parkeringen/

Jag provade dom där i för någon vecka sedan, och det ingår också en kätting som man låser fast hojen med samtidigt som man låser igen skåpet med skivbromslåset, väldigt smart faktiskt :tummenupp
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Jag ser inte riktigt problemet? Det är ju bara att bära med sig hjälmen i näven! Jag skulle varken lämna hjälmen fastlåst med någon liten vajer, fritt fram för alla att knipsa vajern eller fylla hjälmen med blandade kroppsvätskor, eller lägga den i en topbox som man öppnar med en glasspinne.

Eller så flyttar man till Falun: https://falup.se/2018/05/07/snart-kan-du-lasa-in-din-mc-utrustning-pa-parkeringen/

Jag provade dom där i för någon vecka sedan, och det ingår också en kätting som man låser fast hojen med samtidigt som man låser igen skåpet med skivbromslåset, väldigt smart faktiskt :tummenupp

Du bor kanske granne med den här killen
https://www.motorsport.com/driver/anthony-gobert/
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har aldrig sätt problem me att bära runt på en hjälm eller ha skydskläder... Körde me hjälm även på den tiden när de inte va lag på att ha hjälm..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top