Trodde jag hade lagerras. Nu vette fan..

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Jag köpte mig en Yamaha xjr 1300 för lite drygt en månad sedan och det är min första lite "äldre" hoj. Oljekyld och hela faderullan.

Efter jag köpt hojen så började jag lägga märke till en liten "mekanisk" känsla vid vänster fotsteg. Jag tänkte inte så mycket mer på det utan avfärdade det som att det är en stor luftkyld motor och dom ska väl kännas lite. Jag märkte dock att kedjan var lite väl spänd och slackade den därefter då jag hört att det kan kännas lite ryckigt med för spänd kedja.
Aja, den mekaniska känslan var fortfarande där och då tänkte jag att det var helt i sin ordning.

Nu åkte jag på en liten längre norrlandstur förra veckan och påväg ner till stockholm igen så började den mekaniska känslan bli värre. Det märktes mest när jag skulle starta och köra i dragläge, en distinkt mekanisk känsla och ett "skrapande" ljud någonstans från framdrevet ungefär.

Jag körde dock hem och när jag dagen efter skulle köra till jobbet så skrapade det såpass att jag blev orolig för att köra vidare. Man vill ju inte ha ett lagerras i växellådan på en motorcykel med låst bakdäck som följd..

Nu var jag helt övertygad om att den för spända kedjan hade haft sönder lagret på utgående axeln från växelådan.

Så nu ikväll så ville jag bekräfta mina misstankar innan jag ringer verkstaden. Jag skruvade bort kåpan som döljer framdrevet och hakade upp hojen på centralstödet och började känna på drevet. Hur stumt och fint som helst. Det snurrar lätt och fint, inga skrapljud och inga glapp.
Dock så var drevet väldigt varmt. Ungefär lika varm som motorn som hade stått i ungefär en timma innan jag började skruva. Ska växellådan bli så varm?

Jag ska nedan redogöra för symptomen.

- Skrapande ljud i låg fart/dragläge/låg växel kommande från framdrevet ungefär.
Det är dock inte ett konstant skrapande utan det är som att det bara tar i ibland. Typ en
gång per varv någonting snurrar.

- Mekanisk känsla i vänster fotpinne som sammanfaller med det skrapande ljudet.

- Ljudet/känslan försvinner om jag drar in kopplingen och frihjular.

- Jag upplever det som att den "kastar" i växel 2 och 3 när den är varm, som om den inte kopplar ur riktigt.

Vad tror ni kan vara felet? Är det växellådan som håller på att rasa? På en yamaha? Efter 3000 mil?! Är det kopplingen?
Jag är väldigt tacksam för alla kvalificerade gissningar och tips på hur jag ska felsöka!
Ställ gärna frågor om ni vill att jag ska specificera någonting tydligare.

Tack tack!
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Jag hade väldigt likt problem på min gixxer precis. Det började med att det knackade och det kändes i vänster fotpinne precis som du beskriver. Justerade kedjan som ev var lite slapp och smorde den. Tyckte det blev lite bättre men det knackade ibland ändå. Detta var förra hösten och jag tänkte faktiskt inte på det under vintern. När jag började köra denna säsongen så kändes det och hördes igen. Det blev mer och mer och till slut vågade jag inte köra. Då lät den även när jag rullade hojen, den knackade. När jag snurrade på bakhjulet så var det väldigt svårt att avgöra om det kom från kedjan eller lagret. Men det lät väldigt mycket tydligare med spänd kedja än slapp. Hakade av kedjan och snurrade på framdrevet, inget knack längre men ändå något oregelbundet klonk. Då tog jag beslutet att plocka ur motorn från ramen och lämna in motorn och byta lager. Detta var alltså mitt i semestern nu i juli... men när motorn var lös och jag hade tagit bort framdrevet och snurrade på utgående axel så var det helt tyst, och inget som helst glapp i någon riktning. Det var alltså ändå drivpaketet som väsnades. Allt rengjordes och monterades med nytt drivpaket. Nu går den mjukt och fint igen och inte ett enda klonk eller knack. Drivpaketet som ställde till det hade bara gått 1300 mil, och jag har rengjort med lampolja och smort den, men den var helt stel när jag tog av den. Så mitt problem var nog både kedjan och framdrevet som klonkade. Framdrevet satt ganska löst när jag tog av det också. Så ta lärdom av min tabbe som innebar 2 veckor utan körning på semestern. Det bjuder jag på :tummenupp
Det kanske inte är samma problem för dig, men det lät väldigt likt. Jag upplevde aldrig att mitt drev blev varmt, men jag kände aldrig på det efter körning. Kan tänka mig att om kedjan är kass kan det uppstå mer värme i drev, men det är bara som jag tror. Min gixxer har gått 7000 mil och lagret till utgående axel mår prima!
Lycka till.
 

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Jag hade väldigt likt problem på min gixxer precis. Det började med att det knackade och det kändes i vänster fotpinne precis som du beskriver. Justerade kedjan som ev var lite slapp och smorde den. Tyckte det blev lite bättre men det knackade ibland ändå. Detta var förra hösten och jag tänkte faktiskt inte på det under vintern. När jag började köra denna säsongen så kändes det och hördes igen. Det blev mer och mer och till slut vågade jag inte köra. Då lät den även när jag rullade hojen, den knackade. När jag snurrade på bakhjulet så var det väldigt svårt att avgöra om det kom från kedjan eller lagret. Men det lät väldigt mycket tydligare med spänd kedja än slapp. Hakade av kedjan och snurrade på framdrevet, inget knack längre men ändå något oregelbundet klonk. Då tog jag beslutet att plocka ur motorn från ramen och lämna in motorn och byta lager. Detta var alltså mitt i semestern nu i juli... men när motorn var lös och jag hade tagit bort framdrevet och snurrade på utgående axel så var det helt tyst, och inget som helst glapp i någon riktning. Det var alltså ändå drivpaketet som väsnades. Allt rengjordes och monterades med nytt drivpaket. Nu går den mjukt och fint igen och inte ett enda klonk eller knack. Drivpaketet som ställde till det hade bara gått 1300 mil, och jag har rengjort med lampolja och smort den, men den var helt stel när jag tog av den. Så mitt problem var nog både kedjan och framdrevet som klonkade. Framdrevet satt ganska löst när jag tog av det också. Så ta lärdom av min tabbe som innebar 2 veckor utan körning på semestern. Det bjuder jag på :tummenupp
Det kanske inte är samma problem för dig, men det lät väldigt likt. Jag upplevde aldrig att mitt drev blev varmt, men jag kände aldrig på det efter körning. Kan tänka mig att om kedjan är kass kan det uppstå mer värme i drev, men det är bara som jag tror. Min gixxer har gått 7000 mil och lagret till utgående axel mår prima!
Lycka till.

Ja det lät ju som ett väldigt behagligt och framförallt billigt fel. :) Finns det något sätt man kan kontrollera drivpaketet för att om möjligt fastställa det som problemet utan att köpa nytt?
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Försök känna om kedjan är stel, och haka av kedjan och snurra på drevet. Du kan väl mäta på kedjan också om den är utsträckt. Men i mitt fal handlade det ju snarare om skuren kedja.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Mina tre begränsade erfarenhet från sista generationen XJR 1300. Kanske inte till hjälp i just det här fallet, men det avgör du själv.

1. Denna hoj ska faktiskt ha väldigt lite kedjeslack jämfört med de flesta "normala" sporthojar och jag antar att detta är relaterat till den väldigt flacka svingarmsvinkeln. Enligt manual 5-15 mm kedjeslack då hojen står på sidostödet, vilket ju brukar vara minst 25 mm på en "normal" sporthoj.

2. Om hojen ändå körs med ett större kedjeslack än 15 mm så uppstår otrevliga vibrationer i fotpinnarna, ungefär i motorvägsfart, ungefär runt 4000 rpm på varvräknaren.

3. Kopplingen är väldigt högljudd jämfört med "normala" sporthojar. Ett "malande" ljud fullt jämförbart med ljudet som uppstår då bilens hjullager håller på att rasa. Jag kan dock inte påstå att detta ljud hörs annat än på tomgång, i friläge och med kopplingshandtaget utsläppt.

Att drevet blir varmt behöver inte betyda väldigt mycket. All metall på en luftkyld motor blir varmare än motsvarande vätskekylda motor och man har dessutom ganska stora friktionsförluster i drev och kedja.

Dock, att separera ljudet från ett växellådshaveri, ett lager på utgående axeln samt kedjan kan vara stört omöjligt. Om jag var du så skulle jag kasta på billigaste möjliga kedja (typ en Biltemakedja) bara för att se om ljudet försvinner eller om ljudet är kvar. Alltså att försöka utesluta kedjan innan du tittar närmare på växellådan.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har haft liknande symptom på grund av ett kedjelås som jag dragit krokigt, märks ju dock inte alls när man står still.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Håller med om kedjeteorin! :)
3 000 mil är ett inte helt ovanligt miltal för livslängden på en kedja. Sköter du den klarar den det dubbla men ävendå kan det hända att länkar kärvar.
Kedjesmörja för o-ringskedja lägger sig ovanpå rullarna som en torr hinna när lösningsmedlet dunstat. Om man då någon gång smörjer kedjan med växellådsolja när man vet att man ska köra i torrt väder så minskar det risken att smorda länkar kärvar.
 

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Ni ger mig hopp om livet! :) Ska åka och köpa en billig kedja för att testa!
I'll keep you updated. Hoppas jag hinner fixa det i helgen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ni ger mig hopp om livet! :) Ska åka och köpa en billig kedja för att testa!
I'll keep you updated. Hoppas jag hinner fixa det i helgen.

Om du ändå överväger att fixa lagret så får du inte igen pengarna så då kan du ändå köpa nya drev och kedja av bra kvalité.
Jag skulle smörja kedjan med lättflytande olja eller, hemska tanke, 5-56 och se om det blir bättre.
Du får visserligen avfetta hojen men blir det en förbättring har du hittat felet och kan, med gott samvete, köpa nytt drivpaket! :)
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Köp en kvalitetskedja + drev. Har de gått 3000 mil så ligger de nog nära slutet på sin livslängd. Drivpaket är inget man snålar på.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hade lagret på utgående axel varit skadat så är 1a symptomet oljeläckage för tätningen skadas med kass lager.
(Lärde jag mig av en vän som spänt kedjan för hårt på sin KTM. Positivt är att man då har fått en "gratis?" Scottoiler till kedjan.)
Så jag gissar på kass kedja. Som andra redan skrivit.
Drivpaket köper jag på Addemoto. För man byter ju kedja och drev samtidigt.
 
Last edited:

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Jag bytte drivpaket igår kväll och precis som ni alla var inne på så löste det mina bekymmer. :) Tack ska ni ha för hjälpen!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top