REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 49 av 49
  1. #41
    femhalva is the shit kamoers avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    R1 med wattlänk och k-kam
    Inlägg
    123
    Jag har tappat två stycken lås-clips på kedja till sporthoj men inte låsbrickan som har suttit kvar . Aldrig mer lås-clips på en sporthojskedja. Nitning sker med don och handslägga med fint resultat och specialverktyg är överkurs enligt mig. På endurocykeln har jag clips-lås men nästa kedja blir nitlås.

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 359
    Sökte på
    clips lock chain failed
    och hittade den här tråden
    https://advrider.com/index.php?threa...r-link.331242/
    på första sidan med #20 inlägg är det några som upptäckt att clipslåset släppt
    # 9
    # 15
    # 18
    Kollar man clipslåset innan varje start verkar det var en god chans upptäcka att clipslåset släppt / är borta.
    För "den lösa sidobiten" på länken behöver inte åka av länken direkt, se # 18
    # 18 är intressant 6 clips släppte på 4 dagar, det 7:e clipset höll kedjan ut.
    Detta skulle kunna tyda på att "kvaliten" varierar på clipsen, att clipstillverkaren
    inte har så bra koll på stålet hen köper. Eller på produktionen av clipslåsen....
    Och #18 najade sina clips !
    Se #6.

    Smart ide är med clipslänken i annan färg så man lätt kan kontrollera clipslåset innan varje start.

    Jag nitar.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-08-10 klockan 09:02.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  3. #43
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 060
    På racehojar som jag preppar för ökenrally så tvättar jag plattan med bräkleen drar dit silikon för att låsa och när det stelnat en färgklick för identifikation.

    På cykeln förvaras sedan 2 kedjelås och en reservlänk. Skadar du kedjan eller kör av den har du då möjlighet att reparera i bushen.

  4. #44
    Azzazzin Linools avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    C4
    Hoj
    675R 2013
    Inlägg
    478
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Finns inga 428 som pallar belastningen. När racing så kör man extra lätta och lättrullade 520.
    T3 racing menar att det går utmärkt på 600cc

    https://www.t3-racing.co.uk/collecti...5-yamaha-yzf-r

  5. #45
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 747
    Citat Ursprungligen postat av VS Visa inlägg
    Vikten är ju 1,56kg, tensile strenght 8400 lbs. Max 1300cc. "not for street use"
    Skulle den vara för "street use" så antar jag den hamnar på max ca 750cc?

    RKexcelamerica har ju andra relativt lätta kedjor för "street use". En kedja som heter Max. Finns i O-ring, RX-ring samt Z-ring. Till dom följer med ett nitlås och det finns då även clipslås att köpa
    Z-ring är givetvis den kraftigaste och tyngsta. O-ring är lättast, 1,59kg samt 8500lbs i tensile strenght. Eftersom det är gata så anges den till max 750cc.
    Prislappen är då givetvis....gissningsvis halva priset mot uwr?(vet inte vad uwr:en kostar)
    Vet ej exakt, 1700?

    Har gett lite mindre än så nu men nästa blir en likadan eller en did erv 3, på 600 håller det men en 1000 kanske får byta lite ofta... http://www.motorcycle.com/ask-mo-any...ive-chain.html

    Men den fungerar så varför byta och testa något annat och riskera bli besviken bara för att spara några kronor?

    Ts ville ju ha en lättrullande kedja så då är väl detta en minst lika lämplig som en crosskedja trots att det står "not for street use" på den tycker jag.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  6. #46
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 509
    Både 428 och 520 används inom den nuvarande Moto2-klassen och jag skulle nog vilja påstå att 428 är vanligast. Inte för att någon har fått för sig att denna kedja går lättare, utan för att den kortare delningen erbjuder fler utväxlingsalternativ utan att behöva ändra svingarmslängden lika mycket som med 520. Samtliga kedjor som används inom Moto2 är dessutom kommersiellt tillgängliga produktionskedjor som vem som helst kan köpa.

    I nästa års Moto2-klass med Triumph 765 cc trippel så är det endast 520 som gäller. Extern Pro (som bygger motorerna) avråder just nu från användande av 428.

    I MotoGP är det 520 på samtliga hojar och bara handbyggda värstingkedjor typ DID ERV4 som ingen vanlig dödlig ens får köpa.
    The Build Quality Police

  7. #47
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 747
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg

    I MotoGP är det 520 på samtliga hojar och bara handbyggda värstingkedjor typ DID ERV4 som ingen vanlig dödlig ens får köpa.
    Nä, den verkar inte gå att få tag på, har sökt som en galning men det verkar svårt utan Bra kontakter som Vill hjälpa.

    Rätta mig om jag har fel nu men var inte RK 520URW tidigare en sådan kedja som inte gick att köpa för en vanlig dödlig?

    Och du som har insyn, hur stor är skillnaden på erv3 och 4?
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  8. #48
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 509
    Jag har ingen större insyn i skillnaderna mellan DID ERV3 och ERV4. Om jag gissar vilt så gissar jag att samtliga ingående delar har tajtare toleranser hos ERV4, alternativt att ingående delar hos ERV4 är en "förstasortering" jämfört med en "andrasortering" hos ERV3. Mycket möjligt att ERV4 också har o-, x- eller z-ringar med tajtare toleranser och framförallt mindre förspänning än ERV3. Allt för att minska friktionen.

    Jag vet dock att ERV4 är handbyggd. Inte för att det blir bättre, utan för att man bygger löjligt få ERV4 jämfört med ERV3. Sedan kostar en ERV4 ungefär tio gånger mer, om man nu lyckas få tag på en.

    Jag har haft både fabriksnya ERV3 och begagnade ERV4 med ungefär hundra MotoGP-mil på några av mina gathojar. Jag kan inte påstå att jag märkte någon större skillnad i livslängd. Båda håller lika bra och slackar sig lika lite / mycket som en original 525- eller 530-kedja.
    The Build Quality Police

  9. #49
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av sylta nr1 Visa inlägg
    Man kan ju undra hur dom vågar skicka med kedjelås när det är så farligt...?
    Kan nån som har tappat sitt kedjelås ge sej tillkänna och verifiera problemet så att ev. skrönor undanröjs.
    Jag körde av en kedja med clipslås i relativt hög hastighet, den flög en bra bit och slog av tre av fem pinnbultar till bakdrevet. Sen dess så nitar jag alltid kedjor!

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Åker gör man med andra. Kör gör man själv.... Jag kör motorcykel.

Boris JR
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här