REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Flen
    Hoj
    Yamaha R6
    Inlägg
    2

    520 kedja på R6?

    Hej hopp
    Har en r6 som jag ska sätta 520 drivpaket på, ( de är 525 orginal ).
    Har köpt 520 drev och ska nu ha en kedja. Jag vill inte ha o/x- ring då tanken med att komvertera om hojen till 520 var för att få minimal effekt förlust.
    Så iaf så åkte jag till en mc affär och frågade efter den starkaste 520 kedjan utan o/x-ring och att jag skulle ha den på en r6a. Han i affären visade den som han sa var bäst och sa att den skulle jag ha. Det var en "Renthal R1 MX chain" som kostade 900:-. Eftersom att han sa att ja kunde ha den till r6an så köpte jag den. Grejen är att det står "max 450cc" på den och det följde inte med något nitlås utan bara ett vanligt. Gjorde en snabb research när jag kom hem och kedjan skulle hålla för 3460kg. Någon som vet om det är okej att köra med denhär kedjan och om man kan ha vanligt kedjelås eller om man måste köpa ett nitlås??? Vill inte skrota hojen eller dö bara för att jag har fel kedja lixom...

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Umeå
    Hoj
    S1000R-15
    Inlägg
    145
    Det där låter som en kedja för crossar.

  3. #3
    pousseur kjellpers avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västerås
    Hoj
    Triumph Street Triple Rx -15
    Inlägg
    1 209
    Köp O-ringskedja, för bövelen. Den lilla prestandaskillnaden kommer du aldrig märka av. Att köra en klenare kedja som dessutom saknar ordentliga tätningar medför en massa nackdelar men inga praktiska fördelar.

  4. #4
    Medlem Andreas318s avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Österåker
    Hoj
    660SMC -04 , VN800 bobber
    Inlägg
    343
    Trimma genom att byta till klenare kedja?... Finns nog bättre vägar att gå!

  5. #5
    Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Boden
    Hoj
    Da Buzz
    Inlägg
    1 245
    Racingfolket handlar aludrev bak samt tex RK 520GXW. Lätt och säkert. Då har du en kedja gjord för 1000cc också. Dryga tusenlappen för ett kit.(antar då att det är en R6 07> )

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    908
    Kedjan kommer inte att gå av, möjligen kommer livslängden bli besvärande kort.
    Återkoppla gärna vad du kommer fram till. (jag går i liknande tankar)

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 359
    Nitlås.
    Men det är ju jag som kan komma över 120km/h någon gång.
    Går du aldrig över 120km/h är clipslås OK.
    Du kanske valt kedjan för att spara bensin ?
    Vad vet jag.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  8. #8
    Icke Annunaki Killawifes avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vimmerby
    Hoj
    Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99
    Inlägg
    1 604
    Jag gjorde en 520-konvertering på min R6:a. Körde O-ring givetvis då jag gärna vill att kedjan håller längre än en säsong. 520 kedjan vägde nog bara hälften så mycket som den Mega-kätting som satt där innan och jag körde även på alu-bakdrev och ett "tyst" framdrev och blev mycket nöjd. Men den kedjan du köpt funkar säkert bra, du bör skaffa ett nitlås dock, clipslås är nasty grejer som man inte kör längre än till verkstaden med.

    Lite kedjeporr:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20160531_203947.jpg
Visningar:	81
Storlek:	914,8 KB
Id:	444397

  9. #9
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 747
    Denna kör jag med, o-ringad men extra tunn och rullar lätt, om man kan acceptera ringarna då.

    http://rkexcelamerica.com/uwr.html
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    908
    Citat Ursprungligen postat av Boofer Visa inlägg
    Det där låter som en kedja för crossar.
    Den måste ha lera för att trivas. ;-)

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Flen
    Hoj
    Yamaha R6
    Inlägg
    2
    Det blev en ny kedja igen, vågade inte köra med ”cross kedjan”. Det blev en D.I.D 520 ERV3 X-ring och alu drev bak. Tack för alla svar

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    908
    Citat Ursprungligen postat av JespeR6 Visa inlägg
    ...vågade inte köra med ”cross kedjan”...
    Fegis.

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 359
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Fegis.
    Har du tänkt på att livet kanske är för kort att hinna med att begå alla misstag själv ?
    Lär av andras erfarenhet !
    Eller som en vän skrev på insidan av sitt tält:
    Gott omdöme får man av erfarenhet.
    Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-08-07 klockan 08:19.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grimeton
    Hoj
    916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
    Inlägg
    147
    Vem är det som hittat på att Klipslås inte håller?
    Det har fungerat sedan länge.
    När Honda 750 kom hade den nitad kedja, vid byte blev det Klipslås.
    Nitad kedja är väl billigare att tillverka.
    Men om man nitar kedjan fel är det väl lika illa som att montera Klipset fel.

  15. #15
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 024
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av 916sp Visa inlägg
    Vem är det som hittat på att Klipslås inte håller?
    Det har fungerat sedan länge.
    När Honda 750 kom hade den nitad kedja, vid byte blev det Klipslås.
    Nitad kedja är väl billigare att tillverka.
    Men om man nitar kedjan fel är det väl lika illa som att montera Klipset fel.
    Det finns högvis med exempel bara här på forumet med folk som råkat ut för att clipslås ramlat isär på potenta hojar.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grimeton
    Hoj
    916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
    Inlägg
    147
    Vilken kraft det är i Motorcykeln har väl inte med Klipslåset att göra!
    Belastningen är väl på brickan bakom, som liksom alla andra länkar i kedjan belastads.
    Bricka på en felnitad kedja kan väl också lossna?

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 359
    Citat Ursprungligen postat av 916sp Visa inlägg
    Vilken kraft det är i Motorcykeln har väl inte med Klipslåset att göra!
    Belastningen är väl på brickan bakom, som liksom alla andra länkar i kedjan belastads.
    Bricka på en felnitad kedja kan väl också lossna?
    Jag tror clipslåset släpper på grund av centrifugalkraften runt främre kedjedrev.
    Ta en GSX1300R med 18 tänders främre 43 tänder baktill och bakhjul 190/55/17
    Bakhjulet har omkretsen ca 2 meter. Vid 300km/h eller 83m/s gör bakhjulet 41,5 varv/s
    Bakre kedjedrevets omkrets är 43 x 5 x 25,4 / 8 mm = 683 mm = 0,683 m
    Kedjans hastighet V blir 41,5 x 0,683 = 28m/s = V = 28 m/s
    Främre kedjedrevet har omkretsen 18 x 5 x 25,4 / 8 mm = 286mm
    Främre kedjedrevets radie R blir 286 / 2 / 3,14 = 45,5 mm = R = 0,0455 m
    Acceleration på kedjan och clipslåset vid passage av främre kedjedrevet
    blir V^2/R = 28 x 28 / 0,0455 = 17230 m/s2
    eller 1723 g där g är tyngdaccelationen som jag sätter till 10m/s2 (noggrannare 9,8m/s2)
    Det betyder att belastningen på clipslåset blir ca 1700 gånger dess egen vikt.
    Och detta är bara teoretiskt. Och bortser från vibrationer i kedjan. Pga av ojämnheter i vägen.
    I 150km/h normal tysk motorvägsfart en söndagmorgon, blir belastningen 1700 / 4 = 425 gånger dess egen vikt.
    Kedjan är 114 länkar, dvs har en längd på 114 x 25,4 x 5 / 8 = 1,8 meter
    Bakre kedjedrevets omkrets är ca 0,6m, dvs när bakhjulet rullat 3 varv = 6 meter
    så har clipslåset passerat främre kedjedrevet 1 gång
    När hojen rullat 1000mil = 1000 x 10000meter=10 miljoner meter så har clipslåset belastats av accelerationen runt främre kedjedrevet 10 miljoner / 6 = 1,6 miljoner gånger.
    Clipslåset kan få utmattningsbrott.
    Jag väljer nitlås.
    För jag oroas av ovanstånde beräkningar och mångas erfarenhet.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-08-07 klockan 08:58.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  18. #18
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    319
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Det jag gissar gör att clipset släpper är centrifugalkraften runt främre kedjedrev.
    Ta en GSX1300R med 18 tänders främre 43 tänder baktill och bakhjul 190/55/17
    Bakhjulet har omkretsen ca 2 meter. Vid 300km/h eller 83m/s gör bakhjulet 41,5 varv/s
    Bakre kedjedrevets omkrets är 43 x 5 x 25,4 / 8 mm = 683 mm = 0,683 m
    Kedjans hastighet V blir 41,5 x 0,683 = 28m/s = V = 28 m/s
    Främre kedjedrevet har omkretsen 18 x 5 x 25,4 / 8 mm = 286mm
    Främre kedjedrevets radie R blir 286 / 2 / 3,14 = 45,5 mm = R = 0,0455 m
    Acceleration på kjedjan och clipset vid passage av främre kedjedrevet blir V^2/R = 28 x 28 / 0,0455 = 17230 m/s2
    eller 1723 g där g är tyngdaccelationen som jag sätter till 10m/s2 (noggrannare 9,8m/s2)
    Det betyder att belastningen på clipset blir ca 1700 gånger dess egen vikt.
    Och detta är bara om räknar på det teoretiskt. Och bortser från vibrationer kedjan. Pga av ojämnheter i vägen.
    I 150km/h normal tysk motorvägsfart en söndagmorgon, blir belastningen 1700 / 4 = 425 gånger dess egen vikt.
    Kedjan är 114 länkar, dvs har en längd på 114 x 25,4 x 5 / 8 = 1,8 meter
    Bakre kedjedrevets omkrets är ca 0,6m, dvs när bakhjulet rullat 3 varv = 6 meter
    så har kedje clipset passerat främre kedjedrevet 1 gång
    När hojen rullat 1000mil = 1000 x 10000meter=10 miljoner meter så har clipset belastats av accelerationen runt främre kedjedrevet ca 10 miljoner / 6 = 1,6 miljoner gånger. Clipset kan få utmattningsbrott.
    Jag väljer nitlås.
    För jag oroas av ovanstånde beräkningar och mångas erfarenhet.
    Här har vi någon som inte slarvade på mattelektionerna..
    Sånt gillar jag!

    Väghojar/Racehojar SKA ha nitade kedjor, det är liksom inte en diskussion.
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC

  19. #19
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 509
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Det finns högvis med exempel bara här på forumet med folk som råkat ut för att clipslås ramlat isär på potenta hojar.
    Och de flesta av dem har varit ivriga förespråkare för clips. Fram tills dess att de spräckt sitt första motorblock. Sedan har de helt plötsligt blivit ivriga förespråkare för nitlås...
    The Build Quality Police

  20. #20

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Åker gör man med andra. Kör gör man själv.... Jag kör motorcykel.

Boris JR
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här