Ryckig motorbroms på ny hoj?!

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Hallå,

Fick MC-kortet i början på Juli och en månad innan det inhandlade jag en sprillans Suzuki GSX-S750Z. Den har nyligen vart inne på 100-mila servicen och allt såg bra ut, tyckte dom.

Dock upplever jag motorbromsen ryckig, speciellt på ettan och tvåan, är detta normalt? Är det en bieffekt att grejerna är nya och det fixar sig eller är det som det ska?

Just nu undviker jag att motorbromsa på dessa växlar.

Går som en klocka annars!

Kört Honda CB650 med körskolan (säkert fem olika) och de kunde man motorbromsa med till tomgång hur mjukt som helst...

Svar uppskattas mycket, ifall jag bör in och köra mappning/kalibrering.

Ha de bra!
/DS
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Dra in kopplingen istället. Var är vitsen med att motorbromsa i så låg fart, på så låg växel som ettan? Det blir ju bara ryckigt... Vilket du uppenbarligen upptäckt.

Troligen går en del justera bort via kedjejustering. Det finns inget i motorn att kalibrera på motorbroms, den rullar ju bara med såvida den inte släpper in soppa, misständer och har sig. Men det tror jag inte på en ny hoj...

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Det är ryckigt med motorbroms på så låg växel på så låga varv, motorbroms på mc är extremt mycket effektivare än vad den är på en bil.
Bara att vänja sig, eller dra in kopplingen som sägs ovan :banana
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ryckig motorbroms har jag aldrig hört talas om men mer eller mindre motorbroms går att justera genom att mappa snålare eller fetare på motorbroms. Som ex så har min ktm 990 stark motorbroms med standardmapp. Jag provade ta bort all soppa på motorbroms typ som en bil är mappad men då flög man formligen över styret och bakhjulet låste sig på grusväg. Nu har jag lagom motorbroms men de tog sin tid att mappa in på gatan. Är din ryckig lär de vara något fel som är trasigt.

Frågan är om du menar för stark motorbroms "inte ryckig":va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du fart #, låg växel och slår av gasen helt är det inget konstigt bakhjulet börjar kasa.
Vilket kanske upplevs som ryckig motorbroms.
Undvikes.....
1) Dra in kopplingen, slå av gasen och bromsa klart
2) Växla ner
3) Släpp ut kopplingen och börja gasa
4) Sväng.

# tex maxfart på ettan
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du fart #, låg växel och slår av gasen helt är det inget konstigt bakhjulet börjar kasa.
Vilket kanske upplevs som ryckig motorbroms.
Undvikes.....
1) Dra in kopplingen, slå av gasen och bromsa klart
2) Växla ner
3) Släpp ut kopplingen
4) Sväng och börja gasa

# tex maxfart på ettan
Man ska börja gasa före kurvan, dvs viss grundgas för att stabilisera upp chassit, sedan ökar man sakta gasen genom kurvan. Att motorbromsa genom kurvan gör bara att det blir vingligt och läskigt :fakta
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Man ska börja gasa före kurvan, dvs viss grundgas för att stabilisera upp chassit, sedan ökar man sakta gasen genom kurvan. Att motorbromsa genom kurvan gör bara att det blir vingligt och läskigt :fakta

Oj oj ett sånt dåligt råd! Och väldigt vanligt också.

Det bästa sättet är att trailbreaka till ca apex och sen gasa ut ur kurvan i så rak linje som möjligt.

Det ger bäst tider på banan men är också det säkraste körsättet, framförallt på gata. Att vara förberedd på en redan doserad broms gör att du kan hantera oväntade händelser snabbare, enklare och säkrare. Allt annat är nonsens.

Lär dig tekniken att trailbreaka rätt!

Det här gäller alla mc, i alla väder, på asfalt.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Oj oj ett sånt dåligt råd! Och väldigt vanligt också.

Det bästa sättet är att trailbreaka till ca apex och sen gasa ut ur kurvan i så rak linje som möjligt.

Det ger bäst tider på banan men är också det säkraste körsättet, framförallt på gata. Att vara förberedd på en redan doserad broms gör att du kan hantera oväntade händelser snabbare, enklare och säkrare. Allt annat är nonsens.

Lär dig tekniken att trailbreaka rätt!

Det här gäller alla mc, i alla väder, på asfalt.

Att bromsa in i kurva på banan kan jag köpa (för lämpliga kurvor och inte alla kurvor).
På gata känns detta dock inte som bästa lösningen utan håller med Hoztic att sakta gasa sig genom kurvan för att motarbeta bromsningen som sker när diametern på hjulen minskar då man svänger.

För att svara på Daltons fråga så bromsar jag ofta in med motorbromsen på gatan.
På min hoj är detta inga problem och det är inte ryckigt på någon växel, jag hade nog undersökt detta lite till.
Vid kraftig motorbroms på bana kan bakhjulet hoppa men den typ av motorbromsning bör man inte göra på gata:D
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Att bromsa in i kurva på banan kan jag köpa (för lämpliga kurvor och inte alla kurvor).
På gata känns detta dock inte som bästa lösningen utan håller med Hoztic att sakta gasa sig genom kurvan för att motarbeta bromsningen som sker när diametern på hjulen minskar då man svänger.

Som sagt, ett mycket vaböigt missförstånd. Om syftet är att hålla högsta möjliga hastighet vid max nedlägg så stämmer det du säger. Men det är precis motsatsen till hur man bör köra om man är intresserad av säkerheten.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Oj oj ett sånt dåligt råd! Och väldigt vanligt också.

Det bästa sättet är att trailbreaka till ca apex och sen gasa ut ur kurvan i så rak linje som möjligt.

Det ger bäst tider på banan men är också det säkraste körsättet, framförallt på gata. Att vara förberedd på en redan doserad broms gör att du kan hantera oväntade händelser snabbare, enklare och säkrare. Allt annat är nonsens.

Lär dig tekniken att trailbreaka rätt!

Det här gäller alla mc, i alla väder, på asfalt.

Går finfint med duktigt komprimerad fjädring på hyfsat slät beläggning som t.ex på bana.
På valfri svensk väg idag där potthål och knölar, båda i varierande mängd och storlek är löjligt vanliga, är det ofiffigt att redan intecknat fjädringsvägen genom att bromsa och [ev. hårt också] långt in i kurvan. Om man som Hoztic åker k1300s med s.k. "funny frontend" som engelsmännen säger så spelar det ingen roll, den fjädrar bra även under hård inbromsning.

För resten av oss så kan kombinationen av komprimerad fjädring och en stor knöl lyfta en av vägen om man har otur eller så får man sig en pulshöjande förflyttning i sidled om man är ngt mer lyckligt lottad.

Att bromsa in mot och till apex är inget att rekommendera på landsväg. Helst som om apex ibland befinner sig löjligt nära mötande trafik och att hålla in mot apex i högerböjar gör att man förlorar överblick på vilken normal landsväg som helst då det är massa grönsaker i vägen gör att man inte ser vad som finns efter kurvan. Dessutom så sticker grönsakerna ut ibland...har man tur så ser man dem i god tid.

Det här med "framförallt på gata"? Visserligen är det till viss del en filosofi- och smaksak men du är en av de få jag stött på som är förespråkare av trail braking landsväg, eller spårbromsning som det nog borde kallas på svenska.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man ska börja gasa före kurvan, dvs viss grundgas för att stabilisera upp chassit, sedan ökar man sakta gasen genom kurvan. Att motorbromsa genom kurvan gör bara att det blir vingligt och läskigt :fakta

Tack Hoztic, rättat, Släpp ut kopplingen och börja gasa. Sväng.
 
Last edited:

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Går finfint med duktigt komprimerad fjädring på hyfsat slät beläggning som t.ex på bana.
På valfri svensk väg idag där potthål och knölar, båda i varierande mängd och storlek är löjligt vanliga, är det ofiffigt att redan intecknat fjädringsvägen genom att bromsa och [ev. hårt också] långt in i kurvan. Om man som Hoztic åker k1300s med s.k. "funny frontend" som engelsmännen säger så spelar det ingen roll, den fjädrar bra även under hård inbromsning.

För resten av oss så kan kombinationen av komprimerad fjädring och en stor knöl lyfta en av vägen om man har otur eller så får man sig en pulshöjande förflyttning i sidled om man är ngt mer lyckligt lottad.

Att bromsa in mot och till apex är inget att rekommendera på landsväg. Helst som om apex ibland befinner sig löjligt nära mötande trafik och att hålla in mot apex i högerböjar gör att man förlorar överblick på vilken normal landsväg som helst då det är massa grönsaker i vägen gör att man inte ser vad som finns efter kurvan. Dessutom så sticker grönsakerna ut ibland...har man tur så ser man dem i god tid.

Det här med "framförallt på gata"? Visserligen är det till viss del en filosofi- och smaksak men du är en av de få jag stött på som är förespråkare av trail braking landsväg, eller spårbromsning som det nog borde kallas på svenska.

Alla kör som de vill och kan. Jag förespråkar bara spårbromsning (tack) om man vill köra säkert i dolda kurvor. Den motsatta teorin strider mot all logik. Men den är vanligast som rekommendation. Så ser jag det i alla fall.

Nu känner jag att tråden börjar kapas av den här diskussionen så jag slutar här. Vill någon starta en tråd om det så kommer jag säkert skriva där.

Ang motorbroms bör den inte vara ryckig. Men när motorn håller på att dö (t ex låg vx + lågt varvtal + ingen tillförsel av bensin/luft) är det klart att det gör att det känns ryckigt.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Alla kör som de vill och kan. Jag förespråkar bara spårbromsning (tack) om man vill köra säkert i dolda kurvor. Den motsatta teorin strider mot all logik. Men den är vanligast som rekommendation. Så ser jag det i alla fall.

Nu känner jag att tråden börjar kapas av den här diskussionen så jag slutar här. Vill någon starta en tråd om det så kommer jag säkert skriva där.

Ang motorbroms bör den inte vara ryckig. Men när motorn håller på att dö (t ex låg vx + lågt varvtal + ingen tillförsel av bensin/luft) är det klart att det gör att det känns ryckigt.

Som jag skrev en filosofi- och smaksak...

Allt annat oräknat så det borde även objektivt och inte bara subjektivt finnas det som talar för det ena eller det andra. Fast det är nog som du antyder läge för en annan och egen tråd.
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Det är inte så att du menar att du får lite små släpp på bakhjulet när du motorbromsar på ettan/tvåan
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Vilket drag det vart i denna tråd :yoparty

Med ryckigt menar jag att den rullar en liten bit, sen tar det emot (mycket), sedan släpper det, sedan tar det emot, jämna mellanrum men inte väldigt täta. Man tycker inte att effekten borde uppstå med 4 cylindrar då cylindrarna inte vänder/tänder samtidigt. Det är absolut inte komfortabelt och man ser nog utifrån att man rycks med styret.

Har testat att dra in kopplingen och skippa motorbroms med tvåan och ettan, men det hade ju varit skönt om man slapp...
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Vilket drag det vart i denna tråd :yoparty

Med ryckigt menar jag att den rullar en liten bit, sen tar det emot (mycket), sedan släpper det, sedan tar det emot, jämna mellanrum men inte väldigt täta. Man tycker inte att effekten borde uppstå med 4 cylindrar då cylindrarna inte vänder/tänder samtidigt. Det är absolut inte komfortabelt och man ser nog utifrån att man rycks med styret.

Har testat att dra in kopplingen och skippa motorbroms med tvåan och ettan, men det hade ju varit skönt om man slapp...

Varken min trecylindriga eller min encylindriga beter sig på det sättet. De motorbromsar fint. Om än hårt. Men det förutsätter lite hastighet innan motorbromsningen visserligen.

Försöker jag köra långsamt på svag gas blir det ryckigt värre iofs, men det är ju något annat.
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Vad är det för varvtal vi pratar om?

Från 3000 rpm till tomgång typ, den går rätt bra när den drar, jämn hastighet eller acceleration. Den har ju funktion som motverkar motorstopp (går alltid att köra iväg utan gas om man så vill), samt ganska känslig Traction Control. TC på 3 var okörbart då den kickade in på vanlig landsväg vid normal körning, TC2 fungerar bättre.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Tyvärt inte så insatt. Men går det att koppla ur tc. Och testa. Kanske nåt sådant som spökar
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Från 3000 rpm till tomgång typ, den går rätt bra när den drar, jämn hastighet eller acceleration. Den har ju funktion som motverkar motorstopp (går alltid att köra iväg utan gas om man så vill), samt ganska känslig Traction Control. TC på 3 var okörbart då den kickade in på vanlig landsväg vid normal körning, TC2 fungerar bättre.
Ah det är ju något helt annat än mina härken helt utan sådan elektronik. Låter i så fall onekligen som elektroniken överkompenserar på något vis. Testa att åka till verkstad och kolla om det finns någon mjukvaruuppdatering för den?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top