Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44
    Glidare
    Reg.datum
    apr 2018
    Hoj
    Suzuki GSX-S750Z -18

Question Ryckig motorbroms på ny hoj?!

Hallå,

Fick MC-kortet i början på Juli och en månad innan det inhandlade jag en sprillans Suzuki GSX-S750Z. Den har nyligen vart inne på 100-mila servicen och allt såg bra ut, tyckte dom.

Dock upplever jag motorbromsen ryckig, speciellt på ettan och tvåan, är detta normalt? Är det en bieffekt att grejerna är nya och det fixar sig eller är det som det ska?

Just nu undviker jag att motorbromsa på dessa växlar.

Går som en klocka annars!

Kört Honda CB650 med körskolan (säkert fem olika) och de kunde man motorbromsa med till tomgång hur mjukt som helst...

Svar uppskattas mycket, ifall jag bör in och köra mappning/kalibrering.

Ha de bra!
    /DS

Too slow! jpe70s avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Hoj
    Diverse gammalt Yamaha
    Dra in kopplingen istället. Var är vitsen med att motorbromsa i så låg fart, på så låg växel som ettan? Det blir ju bara ryckigt... Vilket du uppenbarligen upptäckt.

Troligen går en del justera bort via kedjejustering. Det finns inget i motorn att kalibrera på motorbroms, den rullar ju bara med såvida den inte släpper in soppa, misständer och har sig. Men det tror jag inte på en ny hoj...

Skickat från min D6603 via Tapatalk
    Senast redigerat av jpe70 den 2018-08-02 klockan 18:24.
    Letar förgäves sunt förnuft i en värld som allt mer går runt på hörsägen.
    Team R2D2 SEC 2018

Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Hoj
    Kawa Z650 -17, Cagiva Mito -99
    Det är ryckigt med motorbroms på så låg växel på så låga varv, motorbroms på mc är extremt mycket effektivare än vad den är på en bil.
    Bara att vänja sig, eller dra in kopplingen som sägs ovan

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Ryckig motorbroms har jag aldrig hört talas om men mer eller mindre motorbroms går att justera genom att mappa snålare eller fetare på motorbroms. Som ex så har min ktm 990 stark motorbroms med standardmapp. Jag provade ta bort all soppa på motorbroms typ som en bil är mappad men då flög man formligen över styret och bakhjulet låste sig på grusväg. Nu har jag lagom motorbroms men de tog sin tid att mappa in på gatan. Är din ryckig lär de vara något fel som är trasigt.

Frågan är om du menar för stark motorbroms "inte ryckig"
    BOOST III

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Har du fart #, låg växel och slår av gasen helt är det inget konstigt bakhjulet börjar kasa.
    Vilket kanske upplevs som ryckig motorbroms.
    Undvikes.....
    1) Dra in kopplingen, slå av gasen och bromsa klart
    2) Växla ner
    3) Släpp ut kopplingen och börja gasa
    4) Sväng.

# tex maxfart på ettan
    Senast redigerat av Comeback den 2018-08-03 klockan 11:46.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Har du fart #, låg växel och slår av gasen helt är det inget konstigt bakhjulet börjar kasa.
    Vilket kanske upplevs som ryckig motorbroms.
    Undvikes.....
    1) Dra in kopplingen, slå av gasen och bromsa klart
    2) Växla ner
    3) Släpp ut kopplingen
    4) Sväng och börja gasa

# tex maxfart på ettan
    Man ska börja gasa före kurvan, dvs viss grundgas för att stabilisera upp chassit, sedan ökar man sakta gasen genom kurvan. Att motorbromsa genom kurvan gör bara att det blir vingligt och läskigt
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

7. 2018-08-03, 09:07

race.exe Hadezs avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    GSX-R 1000 ; CBR 600 RR
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Man ska börja gasa före kurvan, dvs viss grundgas för att stabilisera upp chassit, sedan ökar man sakta gasen genom kurvan. Att motorbromsa genom kurvan gör bara att det blir vingligt och läskigt
    Oj oj ett sånt dåligt råd! Och väldigt vanligt också.

Det bästa sättet är att trailbreaka till ca apex och sen gasa ut ur kurvan i så rak linje som möjligt.

Det ger bäst tider på banan men är också det säkraste körsättet, framförallt på gata. Att vara förberedd på en redan doserad broms gör att du kan hantera oväntade händelser snabbare, enklare och säkrare. Allt annat är nonsens.

Lär dig tekniken att trailbreaka rätt!

Det här gäller alla mc, i alla väder, på asfalt.

GSXR 1000 K5
    Reg.datum
    aug 2011
    Hoj
    ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
    Citat Ursprungligen postat av Hadez Visa inlägg

Det bästa sättet är att trailbreaka till ca apex och sen gasa ut ur kurvan i så rak linje som möjligt.

Det ger bäst tider på banan men är också det säkraste körsättet, framförallt på gata. Att vara förberedd på en redan doserad broms gör att du kan hantera oväntade händelser snabbare, enklare och säkrare. Allt annat är nonsens.

Att bromsa in i kurva på banan kan jag köpa (för lämpliga kurvor och inte alla kurvor).
    På gata känns detta dock inte som bästa lösningen utan håller med Hoztic att sakta gasa sig genom kurvan för att motarbeta bromsningen som sker när diametern på hjulen minskar då man svänger.

För att svara på Daltons fråga så bromsar jag ofta in med motorbromsen på gatan.
    På min hoj är detta inga problem och det är inte ryckigt på någon växel, jag hade nog undersökt detta lite till.
    Vid kraftig motorbroms på bana kan bakhjulet hoppa men den typ av motorbromsning bör man inte göra på gata
    /Walle

race.exe Hadezs avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    GSX-R 1000 ; CBR 600 RR
    Citat Ursprungligen postat av Wallin Visa inlägg
    Att bromsa in i kurva på banan kan jag köpa (för lämpliga kurvor och inte alla kurvor).
    På gata känns detta dock inte som bästa lösningen utan håller med Hoztic att sakta gasa sig genom kurvan för att motarbeta bromsningen som sker när diametern på hjulen minskar då man svänger.
    Som sagt, ett mycket vaböigt missförstånd. Om syftet är att hålla högsta möjliga hastighet vid max nedlägg så stämmer det du säger. Men det är precis motsatsen till hur man bör köra om man är intresserad av säkerheten.

Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl

Går finfint med duktigt komprimerad fjädring på hyfsat slät beläggning som t.ex på bana.
    På valfri svensk väg idag där potthål och knölar, båda i varierande mängd och storlek är löjligt vanliga, är det ofiffigt att redan intecknat fjädringsvägen genom att bromsa och [ev. hårt också] långt in i kurvan. Om man som Hoztic åker k1300s med s.k. "funny frontend" som engelsmännen säger så spelar det ingen roll, den fjädrar bra även under hård inbromsning.

För resten av oss så kan kombinationen av komprimerad fjädring och en stor knöl lyfta en av vägen om man har otur eller så får man sig en pulshöjande förflyttning i sidled om man är ngt mer lyckligt lottad.

Att bromsa in mot och till apex är inget att rekommendera på landsväg. Helst som om apex ibland befinner sig löjligt nära mötande trafik och att hålla in mot apex i högerböjar gör att man förlorar överblick på vilken normal landsväg som helst då det är massa grönsaker i vägen gör att man inte ser vad som finns efter kurvan. Dessutom så sticker grönsakerna ut ibland...har man tur så ser man dem i god tid.

Det här med "framförallt på gata"? Visserligen är det till viss del en filosofi- och smaksak men du är en av de få jag stött på som är förespråkare av trail braking landsväg, eller spårbromsning som det nog borde kallas på svenska.
    Är detta vägen till evigheten? Javisst!
    Det är bara inte skyltat!

www.ducatiklubben.se

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Tack Hoztic, rättat, Släpp ut kopplingen och börja gasa. Sväng.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-08-03 klockan 11:44.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

race.exe Hadezs avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    GSX-R 1000 ; CBR 600 RR
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Går finfint med duktigt komprimerad fjädring på hyfsat slät beläggning som t.ex på bana.
    På valfri svensk väg idag där potthål och knölar, båda i varierande mängd och storlek är löjligt vanliga, är det ofiffigt att redan intecknat fjädringsvägen genom att bromsa och [ev. hårt också] långt in i kurvan. Om man som Hoztic åker k1300s med s.k. "funny frontend" som engelsmännen säger så spelar det ingen roll, den fjädrar bra även under hård inbromsning.

För resten av oss så kan kombinationen av komprimerad fjädring och en stor knöl lyfta en av vägen om man har otur eller så får man sig en pulshöjande förflyttning i sidled om man är ngt mer lyckligt lottad.

Att bromsa in mot och till apex är inget att rekommendera på landsväg. Helst som om apex ibland befinner sig löjligt nära mötande trafik och att hålla in mot apex i högerböjar gör att man förlorar överblick på vilken normal landsväg som helst då det är massa grönsaker i vägen gör att man inte ser vad som finns efter kurvan. Dessutom så sticker grönsakerna ut ibland...har man tur så ser man dem i god tid.

Det här med "framförallt på gata"? Visserligen är det till viss del en filosofi- och smaksak men du är en av de få jag stött på som är förespråkare av trail braking landsväg, eller spårbromsning som det nog borde kallas på svenska.
    Alla kör som de vill och kan. Jag förespråkar bara spårbromsning (tack) om man vill köra säkert i dolda kurvor. Den motsatta teorin strider mot all logik. Men den är vanligast som rekommendation. Så ser jag det i alla fall.

Nu känner jag att tråden börjar kapas av den här diskussionen så jag slutar här. Vill någon starta en tråd om det så kommer jag säkert skriva där.

Ang motorbroms bör den inte vara ryckig. Men när motorn håller på att dö (t ex låg vx + lågt varvtal + ingen tillförsel av bensin/luft) är det klart att det gör att det känns ryckigt.

Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Alla kör som de vill och kan. Jag förespråkar bara spårbromsning (tack) om man vill köra säkert i dolda kurvor. Den motsatta teorin strider mot all logik. Men den är vanligast som rekommendation. Så ser jag det i alla fall.

Nu känner jag att tråden börjar kapas av den här diskussionen så jag slutar här. Vill någon starta en tråd om det så kommer jag säkert skriva där.

Ang motorbroms bör den inte vara ryckig. Men när motorn håller på att dö (t ex låg vx + lågt varvtal + ingen tillförsel av bensin/luft) är det klart att det gör att det känns ryckigt.
    Som jag skrev en filosofi- och smaksak...

Allt annat oräknat så det borde även objektivt och inte bara subjektivt finnas det som talar för det ena eller det andra. Fast det är nog som du antyder läge för en annan och egen tråd.
    Senast redigerat av RymdBörje den 2018-08-03 klockan 12:44.
    Är detta vägen till evigheten? Javisst!
    Det är bara inte skyltat!

www.ducatiklubben.se

here i come stylengrace-fzxs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Hoj
    1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
    Det är inte så att du menar att du får lite små släpp på bakhjulet när du motorbromsar på ettan/tvåan
    Det är inte målet som är det viktiga, utan att äta mycket pizza o ha sex

Glidare
    Reg.datum
    apr 2018
    Hoj
    Suzuki GSX-S750Z -18
    Vilket drag det vart i denna tråd

Med ryckigt menar jag att den rullar en liten bit, sen tar det emot (mycket), sedan släpper det, sedan tar det emot, jämna mellanrum men inte väldigt täta. Man tycker inte att effekten borde uppstå med 4 cylindrar då cylindrarna inte vänder/tänder samtidigt. Det är absolut inte komfortabelt och man ser nog utifrån att man rycks med styret.

Har testat att dra in kopplingen och skippa motorbroms med tvåan och ettan, men det hade ju varit skönt om man slapp...

Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Citat Ursprungligen postat av Dalton Sleeper Visa inlägg
    ...Med ryckigt menar jag att den rullar en liten bit, sen tar det emot (mycket), sedan släpper det, sedan tar det emot, jämna mellanrum men inte väldigt täta...
    Vad är det för varvtal vi pratar om?

Jag är min egen nemesis. Nollvisions avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Hoj
    S3D Nu med mer fighter.
    Vilket drag det vart i denna tråd

Med ryckigt menar jag att den rullar en liten bit, sen tar det emot (mycket), sedan släpper det, sedan tar det emot, jämna mellanrum men inte väldigt täta. Man tycker inte att effekten borde uppstå med 4 cylindrar då cylindrarna inte vänder/tänder samtidigt. Det är absolut inte komfortabelt och man ser nog utifrån att man rycks med styret.

Har testat att dra in kopplingen och skippa motorbroms med tvåan och ettan, men det hade ju varit skönt om man slapp...
    Varken min trecylindriga eller min encylindriga beter sig på det sättet. De motorbromsar fint. Om än hårt. Men det förutsätter lite hastighet innan motorbromsningen visserligen.

Försöker jag köra långsamt på svag gas blir det ryckigt värre iofs, men det är ju något annat.
    Kicks are for ribs.

Glidare
    Reg.datum
    apr 2018
    Hoj
    Suzuki GSX-S750Z -18
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Vad är det för varvtal vi pratar om?
    Från 3000 rpm till tomgång typ, den går rätt bra när den drar, jämn hastighet eller acceleration. Den har ju funktion som motverkar motorstopp (går alltid att köra iväg utan gas om man så vill), samt ganska känslig Traction Control. TC på 3 var okörbart då den kickade in på vanlig landsväg vid normal körning, TC2 fungerar bättre.

here i come stylengrace-fzxs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Hoj
    1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
    Tyvärt inte så insatt. Men går det att koppla ur tc. Och testa. Kanske nåt sådant som spökar
    Det är inte målet som är det viktiga, utan att äta mycket pizza o ha sex

Jag är min egen nemesis. Nollvisions avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Hoj
    S3D Nu med mer fighter.
    Från 3000 rpm till tomgång typ, den går rätt bra när den drar, jämn hastighet eller acceleration. Den har ju funktion som motverkar motorstopp (går alltid att köra iväg utan gas om man så vill), samt ganska känslig Traction Control. TC på 3 var okörbart då den kickade in på vanlig landsväg vid normal körning, TC2 fungerar bättre.
    Ah det är ju något helt annat än mina härken helt utan sådan elektronik. Låter i så fall onekligen som elektroniken överkompenserar på något vis. Testa att åka till verkstad och kolla om det finns någon mjukvaruuppdatering för den?
    Kicks are for ribs.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Åker gör man med andra. Kör gör man själv.... Jag kör motorcykel.

Boris JR
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här