Ratt & pedaler (PC)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Har under väldigt lång tid varit sugen på att införskaffa ratt och pedaler till min PC och är mer sugen än någonsin just nu.
Frågan är dock vilket set man bör köpa.

Fanatec verkar vara bland de bästa utan att gå helt bananaz prismässigt, men samtidigt ser jag på YT många "proffs" som kör Logitech eller Thrustmaster...

Min setup i övrigt är en 27" gamingskärm samt har en 24" gamingskärm, men troligen kommer jag köra på bara 27".
Är riktigt sugen på att skaffa VR-hjälm när StarVR eller motsvarande kommer ut (Gen 2 av Oculus/Vive).

Det jag är ute efter är ratt a'la Formel 1 främst, möjligtvis en rund ratt, paddlar (så inte växellåda) och två pedaler - sen kanske i framtiden jag utökar det hela med kopplingspedal, växellåda osv. Time will tell.

Vad säger ni med erfarenhet??

---

Vad gäller Fanatec så är det jag är sugen på från dem följande:

Wheel Bases:
CSL Elite Wheel Base - 319.95€

Steering Wheels:
CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3 - 179.95€

Pedals:
CSL Elite Pedals - 89.95€

Total: 589.85€ (~6000 kr)

---

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=812688
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3199060

Prisutveckling på Thrustmaster T500 RS är ju minst sagt "intressant", så för en lax extra (om frakten ligger på ~500 kr!?) så får man ovanstående Fanatec som är inkl. pedaler (och det är ingen bundle, skiter jag i GT3-ratten och tar en bundle så är jag nere på 5300 kr exkl. frakt)...

Min magkänsla säger att köper jag något billigare/sämre än Fanatac för tillfället så blir förutsättningarna för att uppskatta simracing sämre än vad de behöver vara, och gillar man det så kommer behovet snabbt bli att införskaffa Fanatec-produkter i vilket fall som!???
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Steg ett är att se till att spelen har stöd för den ratt du köper, det är nämligen inte självklart ;)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Steg ett är att se till att spelen har stöd för den ratt du köper, det är nämligen inte självklart ;)

Haha, ja det hade ju varit en jävla besvikelse om så inte va fallet sen :näsblod

Min tanke är Project Cars 2, F1 2017 & 2018. Senare kommer man säkerligen avancera upp till rFactor 2 och/eller Asetto Corsa.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top