Ett folk, ett parti - Socialdemokraternas historia.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej du gjorde ju inte det. Och nu undviker du det igen.


Buy quality, cry once
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej du gjorde ju inte det. Och nu undviker du det igen.


Buy quality, cry once

Jag tycker det här är svar på frågan.
Inte så att en människas utbildning säger nåt om dennes intelligens...

Men ok, för att vidareutveckla det. Det finns en del människor med intelligens kompetens etc som saknar utbildning men jag vill nog hävda att det är förhållandevis ont om dessa och att så stor andel av dessa skulle hamnat i politiken bedömer jag osannolikt.

Just nu har förvisso 27% av Sveriges befolkning en eftergymnasial utbildning, desvärre föraktar jag ju även en stor andel av dessa utbildningar och i praktiken är det väl kanske 5% av befolkingen som har intelligens, talang arbetskapacitet etc nog för att leda stora bolag, majoriteten av dessa begåvningar utbildar sig och kvar kanske vi har max 1% av populationen.

Några av dessa är de människor som blir entreprenörer etc och driver upp fina företag där dom sitter i sin egen bolagsstyrelse utan formel utbildning.

Hur många outbildade men högpresterande personer har du kvar åt politiken? Hur många av dessa vill sitta i ett parti och trycka på den knapp som partiet kräver för att inte bli utfrysta? Hur många av dessa har kvar någon integritet alls om och när dom väl lyckats ta sig till den politiska toppen?


Jämför att Volvo skulle funka som en riksdagen.

En finnig tonåring blir medlem i Volvoklubben, festar runt och skryter om hur bra Volvo är, delar ut och spikar upp lite reklam ibland. Efter en tid har han många kompisar och får jobb som svetsare av rambalkar trots att han aldrig dragit en svetssträng. Han fortsätter slicka uppåt och när avdelningschefen lämnar får han bli avdelningschef över de andra svetsarna. Och sen vidare upp i karriären tills han till slut sitter som VD i Volvo och rekryterar andra styrelseledamöter från arbetsgolvet. Varav de flesta utan eller med låg utbildning för dom som lagt mest energi på att dela ut reklam och slicka uppåt har inte haft tid att utbilda sig. Det är därför alla i Volvos styrelse saknar utbildning, dom har tagit upp talanger från arbetsgolvet!

Eller nej, så ser det ju inte ut. Om det sitter någon utan utbildning i en bolagsstyrelse så brukar det vara grundaren och kanske någon facklig representant.

Kravet på utbildning är ju dels för att det är ett jäkligt enkelt sätt att filtrera bort agnarna från vetet och om nåt enstaka korn vete trillar bort så är det ok.
En annan sak med utbildning är att man lär sig att ta in information sortera bort irrelevanta saker, man lär sig att dissekera problem osv.

Av våra 349 riksdagspolitiker så kan man nog på handen räkna dom som skulle klarat sig bra på egen hand utan utbildning. Några av dom har utbildning och skulle kunnat ha gjort en civil karriär. Men majoriteten av dom tror jag inte mycket om.

För att inte återknyta till det där med att man måste göra som partiet säger.
Ibland kan man ju tro att politiker blir smartare när dom lämnat politiken, flera av de politiker som lagt av kommer ju emellanåt ut med väldigt begåvade saker som dom inte vågade säga som aktiva. Kjell Olof Feldt, Rosengren, Anders Borg, Göran Persson mfl, dom säger ju vettigare saker nu idag än när dom var aktiva.
Men det är ju naturligtvis bara för att dom numera vågar säga det som bör sägas.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Jag vet att jag är en party-pooper härm men om vi slutar killgissa och istället kollar statistiken över riksdagens ledamöter http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/val-och-partier/vilka-ar-politikerna/
så hittar vi strax nedanför mitten på sidan utbildningsnivå. Kortfattat saknar 4,6% gymnasieutbildning medan 46,8% har minst 3 år eftergymnasial utbildning.

Markant högre nivå än befolkningen i stort: http://www.scb.se/hitta-statistik/s...ing-jobb-och-pengar/befolkningens-utbildning/

:smasha

Därmed inte sagt om de också skulle vara livskraftiga utanför sin skyddade miljö eller vara vettiga i allmänhet. Utbildningsnivå och allmän vettighet är inte hundraprocentigt korrelerade, som redan nämnts.

/Anders
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
I teorin har du rätt men Schweiz talar för att du har fel och det beror antagligen på de ynkryggar vi har till politiker som agerar mer "populistiskt" än vad den stora massan röstar fram.
Schweiz har ju noll och ingen import av röstboskap heller, och därmed en helt annan nationell sammanhållning än vi har fått. Vi får nog genomlida inbördeskrig och lite etniska rensningar innan någon direktdemokrati kan komma på tal.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Googla Schweiz historia, min gode man... :D


Buy quality, cry once
Orka bry sig min gode man. Dom hade duktiga knektar på medeltiden, nu har dom duktiga banker. Men har alltid varit våldsamt emot utomeuropeisk invandring, och inte fått någon skit för det i modern tid. Kan dom så kan vi.
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Allt på internet är JETTESANT :fakta Man behöver inte vara källkritisk alls :hihi

Det står på internet att alla som läser detta inlägg ska swisha mig 95% av eran lön. Seså börja swisha nu, det står på INTERNET FFS :fakta.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag vet att jag är en party-pooper härm men om vi slutar killgissa och istället kollar statistiken över riksdagens ledamöter http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/val-och-partier/vilka-ar-politikerna/
så hittar vi strax nedanför mitten på sidan utbildningsnivå. Kortfattat saknar 4,6% gymnasieutbildning medan 46,8% har minst 3 år eftergymnasial utbildning.

Markant högre nivå än befolkningen i stort: http://www.scb.se/hitta-statistik/s...ing-jobb-och-pengar/befolkningens-utbildning/

:smasha

Därmed inte sagt om de också skulle vara livskraftiga utanför sin skyddade miljö eller vara vettiga i allmänhet. Utbildningsnivå och allmän vettighet är inte hundraprocentigt korrelerade, som redan nämnts.

/Anders
Men vilken eftergymnasial utbildning?

Statskunskap eller något annat likande meningsfullt. Inget svårt alltså, som i riktigt svårt. :fakta
Få av dem har något i bagaget där man ens får se en raket på vykort.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Men vilken eftergymnasial utbildning?

Statskunskap eller något annat likande meningsfullt. Inget svårt alltså, som i riktigt svårt. :fakta
Få av dem har något i bagaget där man ens får se en raket på vykort.

Jag är skeptisk till att raketkirurgutbildning är den mest lämpade för att styra ett land. Det är nog i klass med att ha gått i "livets hårda skola" i irrelevans.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag är skeptisk till att raketkirurgutbildning är den mest lämpade för att styra ett land. Det är nog i klass med att ha gått i "livets hårda skola" i irrelevans.

Tja, det finns en och annan livets hårda skola person som helt enkelt inte haft chansen till ett försök på något svårare.

Samtidigt är det märkligt med politiker som har svårt endera med flit eller pga ren och skär naturbegåvning med t.ex fundamentala saker som energi, effekt och därtill hörande nödvändiga grundkunskaper för att på ett meningsfullt sätt kunna diskutera våra energisystems utformning och innehåll.

Du har iofs nog helt rätt i att man för att kunna använda sig av vissa saker inte nödvändigtvis behöver veta i detalj hur eller varför de fungerar, se bara på sveriges bilister. Men handen på hjärtat så hade vissa elementa underlätta framförandet av farkosterna i fråga.

I grund och botten är det inte bildningen, faktisk eller upplevd brist på sådan som är det största problemet med politker utan deras gränslösa kompromissande.

Ett kompromissande som syftar till till mer eller mindre vilket pris som helst hålla sig kvar vid de skattefinansierade köttgrytorna.

Ett kompromissande med principer som vanliga normala människor inte klarar av för att de har något som kallas samvete. Att vara politiker och framgångsrik sådan har som förutsättning en moralisk flexibilitet som folk i allmänhet tack och lov inte har.

Vår tidigare stadsminister Göran Person lär ha sagt i något sammanhang: "Det finns två verkligheter, den verkliga och den politiska och i den politiska verkligheten är allt möjligt".

I den politiska verkligheten är allt relativt; sanning, skuld, ekonomi allt in absurdum.

Med det sagt så...Bodström må ha varit en slemboll till justitieminister men till skillnad från "Tant Gredelin" så hade han i alla vissa insikter i vad som formellt är rätt och fel. Att han sedan var upphovet till en hel del osnygga saker berodde i alla fall inte på okunskap utan ren och skär illvilja. De lila kuverten som skulle skickas ut hade sitt ursprung i ren och skär dumhet.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I många fall är utbildningen bara ett kvitto på att man har tillräcklig kapacitet för att på ett tillfredsställande sätt sköta ett arbete med lite högre intellektuella krav.

Just i fallet politiker tror jag det är så man ska se på saken. En raketforskare har nog bevisat sig ha det huvud och pannben som man kan kräva av sina ledare.

Jag tycker det är ett krav vi ska ställa på riksdagspolitiker, dom ska ha minst en treårig högskoleexamen.

Och så kan vi sänka antalet ledamöter till 99 eller 101 och höja deras löner så att politiken blir ett attraktivt karriärval även för begåvade människor.

Och återinför tjänstemannaansvaret så blir vi kanske av med lite nepotism.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
När det gäller diskussionen om partiers ointresse om sin egen historia tycker jag att det är lika bland alla partier, SD vet vi väl alla vad det är sprunget ur tex. Inget de vill prata om och nu pratar vi inte 30-tal...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
I många fall är utbildningen bara ett kvitto på att man har tillräcklig kapacitet för att på ett tillfredsställande sätt sköta ett arbete med lite högre intellektuella krav.

Just i fallet politiker tror jag det är så man ska se på saken. En raketforskare har nog bevisat sig ha det huvud och pannben som man kan kräva av sina ledare.

Jag tycker det är ett krav vi ska ställa på riksdagspolitiker, dom ska ha minst en treårig högskoleexamen.

Och så kan vi sänka antalet ledamöter till 99 eller 101 och höja deras löner så att politiken blir ett attraktivt karriärval även för begåvade människor.

Och återinför tjänstemannaansvaret så blir vi kanske av med lite nepotism.

Tydligen är det här med att tjänstemannaansvaret är avskaffat en myt, enligt en jag känner som jobbar på statlig myndighet. Överraskande. Jag har aldrig sett en politiker avtjäna fängelsestraff för kriminellt usla beslut.

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nazismens grundidéer om raser kommer från SIFR i Uppsala som kom till tack vare S och det som idag är C.
Både S och SD ser som sin uppgift att kontrollera folket så att de kan styra dit de vill.

Har ett parti ordet "Demokrati" i namnet vet man att de har en egenskapad uppfattning av vad det är. Precis som gamla kommunistiska stater som också brukade kalla sig demokratiska.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top