Köpa ny hjälm...

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Har en Schubert s2. Nöjd funktionsmässigt om det inte vore för att jag saknar flip up och att det är fel färg. Vid nyköp var den väldigt tight, framförallt i pannan. Körde på smal. Nu ett år senare sitter den bra, om än tight men det gör inte ont.

Var idag 9ch köpte en ny C3, flip up, på rea. Rätt färg var det också! Dock var det lite förvirrande för kartongen sa smal, men en handskriven text på annan sida av kartongen sa xsmal... Försäljare visste inte själv de är många som jobbar där och rätt person var inte där. Nåja, det borde vara rätt, det som står i original, sa vi. Vi hittade ingen storleksbeteckning. Jag fick pruta lite på redan nedsatt pris.
Två timmar och ganska många mil senare börjar det göra väldigt ont i skallen. Får pausa då och då för att ta av mig hjälmen. Tillslut börjar jag rotaunder inredningen och tillslut hittar jag storlekslappen.... Xs.

Jag kommer inte kunna använda den här hjälmen. Tror ni att jag har rätt att lämna tillbaka den under dessa premisser? Tyvärr har jag även tryckt dit ett original imskydd på insidan, som kommer ge åverkan att ta bort :/

Sån ångest....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Använd rea hjälm... Glöm att returnera den. Hjälmar sätter sig i storleken så det löser sig på sikt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har lyckats svetta upp en small crosshjälm till minst medium på ren vilja, för den är så jävla snygg. Vintrarna var värst vill jag dra mig till minnes
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Tillverkar de skalen i olika storlek? Annars kan du kanske köpa kuddarna i en storlek större? :va
Hela idén med en hjälm på rea försvinner förstås men hellre det än att du inte använder den.
 

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Tydligen är storl xs- m samma och L - xll samma kruka. Men jag fattar inte riktigt om det är frigolit eller " linningen" som är olika storlekar?
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Jag kan inte svara på om ny 'inredning' kan förbättra komforten så som är nödvändigt för just dig i det här fallet.

Jag drabbades av en liknande händelse vid köp av ny SHOEI Multitec. Den gav märken i pannan i nästan 2 år... DOck inte särskilt jobbigt rent fysiskt. I övrigt satt den som gjuten.
Därefter en Neotec som klämde så ini h...e. Oklart specifikt område på skallen, men jag var tvungen att stanna efter max 2 timmars körning och lätta på trycket. Det dröjde kanske 1,5 - 2 år innan den 'satte sig'. Därefter inget problem alls.

/H
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Min hjälm klämde också i just i pannan så då fick jag tips att ta en matsked (i metall) och tryck i frigoliten just där det klämmer. Gjorde underverk. Hellre att den sitter tajt på överlag och göra på det sättet än att köpa en som känns "inkörd" från början.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Tror inte det där kommer göra någon skillnad. Det är ju frigoliten som ger formen. Jag skulle absolut vilja lämna tillbaka, de har ju gett dig felaktig information.

Undrar dock, provade du inte hjälmen innan köp? När jag köpte ny hjälm alldeles nyligen (SHOEI NXR, fantastisk kruka!) så sa samtliga säljare jag pratade med att den gärna får sitta tight över kinderna men absolut INTE i pannan.
 

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Provade den i affären cirka 20 min på.

Oavsett, The good news, jag fick byta den! Inte nog med det, de beställde in min storlek, och till samma pris ( rean plus min egna prutning om 400 kr) som den första hjälmen hamnade på!

Vilken service, där handlar man ju igen!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Som Täppas skriver, varför köper ni hjälmar med fel form och storlek? Köp ett märke med annan form som passar skallen så minskar problemen...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tror du att de säljer den som ny till nypris? De tror inte jag?
Dom lär inte slänga din begagnade hjälm, nej, så den kommer att säljas som ny, men säkert reas ut, ungefär som den billiga hjälm du köpte. Din andra hjälm, som du fick till samma fantastiska pris, kanske är en annan kundretur som någon har åkt runt och svettats i innan dom ångrade sig...
 

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Jag hade varit helt okej med det... Givet priset. Men! Jag skulle vilja påstå att man ser om någon använt en svart hjälm... Väldigt lätt gjort med mini märken etc.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
O/T men varför svarta hjälmar? Om de nu också är känsliga för märken så syns
de inte i trafiken:gnissla
Ska köpa en vit hjälm nästa gång
 

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
För att det är så jävla snyggt. Har nu en vit och en svart. Skulle jag köra en lång tur typ semester hade jag övervägt använda den vita för ökad synlighet antagligen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top