Sporthoj / Naked bike

Industriglass

Ny medlem
Gick med
15 May 2018
Ort
Högsbo
Hoj
Cbr600rr
Tjennare, Jag är en ganska ny hojåkare så har inte kört så många olika motorcyklar men idag test körde jag triumphs nya street triple RS. Och måste säga cykeln är otroligt bra gjord skön att svänga med gryma bromsar osv kvalitén är där.

Men de fanns ingen wow faktor, de var inget adrenalin påslag att dra på ordentligt

själv äger jag en 2003 cbr600rr en hoj med väldigt mycket mindre vrid men ändå så ger den mig mycket mer leende på läpparna vid på drag.

Eftersom jag har så lite erfarenhet av olika motorcyklar tänkte jag bara se hur andra uppfattar Sporthoj mot Nakedbikes, Håller folk med eller var kanske bara triumpen inget överaskande och de finns roligare saker där ute.

Dock måste de nämnas att den var otroligt trevlig att köra och grym i kurvorna.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ett bra chassi räcker långt och därför trivs du kanske bättre på Honda. Om kvalitet finns har man ingen aning om efter en provrunda :)
 

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Ort
Hässleholm
Hoj
Street Triple RS
Låter lite märkligt, RS borde ge minst lika mycket "adrenalin påslag" som Hondan då den har fler HP, mer vrid och dessutom är ganska varvvillig. Är du säker på att du hade den i rätt läge? Finns ju rain, road, sport osv. Vilket läge du väljer påverkar känslan, jag brukar alltid köra i sportläget. Håller man den över 7-8000 varv så tycker jag den pinnar på ganska bra.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Låter lite märkligt, RS borde ge minst lika mycket "adrenalin påslag" som Hondan då den har fler HP, mer vrid och dessutom är ganska varvvillig. Är du säker på att du hade den i rätt läge? Finns ju rain, road, sport osv. Vilket läge du väljer påverkar känslan, jag brukar alltid köra i sportläget. Håller man den över 7-8000 varv så tycker jag den pinnar på ganska bra.
Antagligen har den bara en rakare effektkurva eftersom den har bättre vrid, den hoppar inte igång sent i registret. Då får man ingen "herrejävlar"-känsla. Ungefär som när en dåligt mappad hoj vaknar efter svackan i registret. Betyder inte att det går fortare eller finns mer effekt än den som är rätt mappad...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Säger bara... KTM 1290 SUPER DUKE R... åk o prova, kom tillbaka och berätta om du fick något smile på läpparna :tummenupp:fakta
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Street Triple RS av senaste årsmodell är den i särklass bästa, upplevt mest kompletta hoj jag kört. Sett till helheten då. Inte den roligaste eller snabbaste, utan just en hoj som saknar egentliga svagheter överhuvudtaget. Det här kan faktiskt vara en nackdel i sig då den därmed inte heller har något som sticker ut. (Förutom förmodligen det skönaste insugsljudet någonsin).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nakenhojarna tenderar att vara mer välkammade och skötsamma än sporthojarna.
Street triple har väl ändå ganska mycket gemensamt med Daytona, så den är antagligen en av de mer vassa småhojarna i segmentet. Har själv aldrig provkört en, så vet inte hur de är.
Av alla nakenhojar jag kört så var det MV Agusta Brutale 800 RR som gav mest WHEEEE!, fast inte så mycket adrenalinpåslag.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Villdu ha en kul motor, testa yamaha mt09.

MT09 har en klart mer linjär effektkurva än en RS. Risken är att den därmed upplevs som ännu "tråkigare" för TS. Även om det kanske inte riktigt framgår i tråden hittills så har en RS ett i sammanhanget rejält tilltaget toppregister, den gillar verkligen att varvas hårt. Kanske inte nödvändigtvis på samma sätt som en liten radfyra och det är möjligen här problemet ligger, som tidigare har nämnts i tråden.

Gillar man Street Triple men vill ha ett mer linjärt effektregister så finns den i S och R-versioner. Men då får man också nöja sig med, på papperet, sämre bromsar och sämre chassikomponenter.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sittställningen gör ju sitt och om man kör gata enkom och kortare rundor (dagstur på sin höjd) är ju en kåplös hoj klart att föredra. En sporthoj med sin mer extrema sittställning kommer mer på sin rätt vid aktiv körning och höga hastigheter vilket inte är helt lämpligt på landsväg om vi ska vara helt ärliga.

Sporthojen kräver mycket mer fokusering. Den är mer single-minded och kräver samma av sin förare. Är man på samma nivå är sporthojen oslagbar. Man kan få en väldigt fin kompromiss med en sportig nakenhoj. Ska jag ut på landet och kanske ta en paus någonstans är det nycklarna till Monstret jag sträcker mig efter 99% av tillfällena. Nu har den lite chassigodis och en fantastisk motor. Den hade nog inte gjort bort sig på bana heller. Inte de korta banorna vi har här i Sverige överlag. Jag kommer dock att fortsätta köra med sporthojen på bana. Den måste också få motioneras ibland.

Hade tidigare bara min sporthoj och på grund av att den är så singel-minded blev det mesta att man bokade upp bandagar och körde sporadiskt på gata ibland. När jag ibland kör med den på gata idag efter att jag köpt Monstret fattar jag inte hur jag kunde stå ut med att köra den i vardagstrafik mellan varven. Det är som om man skulle cykla runt på en tour de france racing cykel tillvardags i stadsmiljö framför en något smidigare mountainbike med lite kraftfullare däck, mer upprätt sittställning och därmed bättre kontroll över omgivningarna.

Men som sagt, en sporthoj är en sporthoj och de är roligare att köra under rätt förutsättningar. Med åren har man dock insett att det finns bra kompromisser.

Det vore inte försvarbart att ha ett stall med olika leksaker för varje ändamål. Risken är dock att man tillslut hamnar där om man inte säljer av sådant man köpt tidigare... som sedan länge är avbetalt och avskrivet i ens huvud.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top