MC-Mässan 2019

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
MC-Mässan Lördag.

Friends Arena, blir det där 2021 också? Tror ni det?

Trångt packat?
Trångt mysigt?
Goa sitte ned... fika stunder eller en pilsner?
Kunde man gå utan jacka, bra luft/värme?
Parkera... Billigt och bra.
Parkera.... svinaktigt dyrt och långt att gå?
Parkera... helst skulle du komma dit med annat färdsätt än eget fordon?
Utställare/ mix/sortiment var det bra?
Slapp man säljstånd som inte hade med ämnet att göra?

Blir ju jäkelen nyfiken å så sitter man här hemma och eldar i brasan en gråmulen söndag!
Mvh Toyman
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Se på lite hojar var väl helt ok, men friends arena suger, hoppas att det blir tilllbaks till älvsjömässan nästa gång, för till friends går jag inte en gång till.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Måste ju instämma i dom flesta andras uppfattning...
Att ha mässan på Friends Arena sög elefantballe!
Matmöjligheterna och kvalitén var under all kritik.
Utbudet av utställare var helt ok, men upplevde ändå att det fanns lite mer grejer att titta på när mässan har varit i Älvsjö.
Nä, tillbaka till Älvsjö med mässan!
 

Eataz

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R-15 Tidigare: 990 adventure, bandit 1250, bandit 1200s, fe450, 690 enduro x2, 990 smt x2, vn800
Jag tycker att det var skit. Kommer aldrig att åka på något event på Friends igen.

- För mig som kommer söderifrån så ligger det inte optimalt
- Ytterst oklart hur det funkar med parkeringar. När man väl parkerat står det inget om hur man ska betala. Får googla för att konstatera att det finns typ 7 olika sätt att betala. (I garaget)
- Inga skyltar utanför som pekar på att man endast kan gå in genom A ingången.
- Packat i gången runt arenan där klubbar och krimskrams försäljare står, går knappt framåt
- Måste gå runt halva arenan innan man hittar en trappa som är öppen ner till golvet
- Upplevde mässgolvet som trångt'
- När jag åkte hem tog det typ 15 min ut från Mall/Friends området för det verkade bara finnas en liten rondell som alla som skulle in eller ut från Mall/Friends var tvungna att passera?
+ Tar typ 1 min att gå till Mall och Scandinavia för att få schysst mat istället för det dyra tråkiga som serverades på Friends

Så som du har haft något tidigare år i Älvsjö Toyman när du har haft en egen liten golvdel med lite space mellan hojarna har jag svårt att se att man skulle kunna ordna på Friends..
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
MC-Mässan Lördag.

Friends Arena, blir det där 2021 också? Tror ni det?

Trångt packat?
Trångt mysigt?
Goa sitte ned... fika stunder eller en pilsner?
Kunde man gå utan jacka, bra luft/värme?
Parkera... Billigt och bra.
Parkera.... svinaktigt dyrt och långt att gå?
Parkera... helst skulle du komma dit med annat färdsätt än eget fordon?
Utställare/ mix/sortiment var det bra?
Slapp man säljstånd som inte hade med ämnet att göra?

Blir ju jäkelen nyfiken å så sitter man här hemma och eldar i brasan en gråmulen söndag!
Mvh Toyman

* Utan jacka frös jag hela dan med händer som isbitar. Kunde förstås gått och hämtat ut jackan från 60-kronors garderoben.

* Fikaställen såg jag två stycken, båda på entré-planet. Om du satt i rullstol var du först tvungen att leta upp hissen i ena änden av bygget. Sen upp o stånga dig igenom allt folk i den trånga gången för att leta upp fiket i andra änden. Å så samma visa när du skulle ned igen. Tiden du vill spendera bland hojarna bara flyger iväg
Nere på innerplan var det nog rätt dåligt med sittplatser - om man nu inte räknar med 50.000 läktarplatser.

* Bland utställarna hade jag hela tiden en känsla av att det saknades någonting, kanske för att ytan bland hojarna var för liten?

* Mixen bland "de övriga" utställarna var den samma, med samma varg-tischor och samma skoputsare, så där saknades ingen! :tummenupp
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Tycker mässan i sig var helt ok, inte tristare än vanligt. Friends dock var väl inget vidare. Blev ett par sådana här för 150 spänn i alla fall, för off-road körningen...
51024306_10218746845132042_1560261077747367936_o.jpg
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej alla!
Har inte varit på MC mässan på flera år , men jag tyckte faktisk att mässan på Friends var helt ok.
Upplevde den som lättöverskådlig och fann det jag sökte efter. Idag Söndag var det ej heller så mycket folk, vilket kanske gjorde min upplevelse lite bättre än skribenterna ovan. Det krångligaste var dock att hitta till mässan från parkeringsgaraget så skyltningen hade gärna fått vara lite bättre. Hade inga problem att hitta mat och fikaställen och vill man äta mer restaurangmat kan man gå över till Scandinavian mall där det finns en bra foodcourt och restauranfer. Tar ca 30 sekunder att gå från ena byggnaden till den andra.
På frågan om jag skulle åka upp från skåne eller ner från Umeå för att titta på mässan blir svaret dock nej.
 
Last edited:

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Mässan sög 2017 och den sög 2019..

Sverige är väl kanske fel land och målgrupp för stora feta mässor.
Måste ta mig till EICMA någon gång snart, känns som det är några snäpp värre.

Vart är brudarna?
Vart är ölen?
Vart är alla kolla racehojar?
Vart är tillbehör och kläder för oss som kör gata/bana?

Precis som 2017 så vart det inte ett enda skinnställ eller coolt tillbehör för gathojar och racehojar.
Bara massor med fransar och västar så långt ögat kan nå.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Precis hemkommen från Mässan, inte så dålig som vissa vill göra gällande. Idag söndag vart det lagom med folk. Men visst fanns det en avslagen känsla på mässan.

Men alltid kul att gå och klämma på hojar, trots att jag är närmare 40 är det alltid lika roligt att provsitta och klämma.

Indian FTR 1200
Triumph Scrambler 1200
Ducati Hypermotard

blir mina personliga favoriter.
 

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT09 2021
Äh, ni är värre än en skock fruntimmer på after work.

Lättöverskådligt.
Bra parkeringsmöjligheter (tillockmed billigt) då jag betalade 100kr för att stå i ett garage över dagen.
Bra med plats till alla besökare idag söndag. Behövde inte ens vässa armbågarna för att klämma på alla hojarna.

Vad som inte passade in var väl glaskonst, skoputs och ostförsäljning.
Annars var alla jag pratade med glada och trevliga.

Hade gärna sett fler företag med inriktning på säkerhet/skydd av alla dess slag.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Just det, FTR var ju en glad överraskning, snygg när demoexet inte hade den äckliga tft displayen (snik modell, eller har de tagit förnuftet till fånga och skrotat aset?). Sittställningen är perfekt! Kanske jänkarna bygger hojar för fullvuxna? :va

Ända som sög var väl prislappen... Billig var den inte.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
BESÖKARSIFFROR MC Mässan 2019

Preliminära besökarsiffror:

Fredag 10 640
Lördag 20 443
Söndag
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Tycker det mesta var bättre i friends än i Älvsjö. Bra att man separerat hojarna från det övriga. Man fick en bra överblick, bra parkering på lämpligt avstånd, så även om det kostar en slant var det värt. Det enda negativa var garderoben som fungerade så där.
 

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Trångt, oklar parkering o relevanta knallar som ost, korv, skoputs mm samt avsaknad av amatörbyggen caféracers mm...

ger en 2:a av 5 möjliga..
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Friends Arena som mässa var total katastrof. Det enda som talade till dess fördel var att ljudnivån i stora mässhallen var angenämt låg. Hoj-utställningen fick väl godkänt, fanns tillräckligt att titta på för att fylla ett par timmar. Saknade flera stora tillbehörsbutiker, dom har väl också vissnat gissar jag.

Mässan och kringservicen under all kritik.
Trångt, smala höga trappor, pinsamt dåligt mat och fikautbud. Det enda jag lyckades få tag i på fredagen vid halvfyra var två uselt tillredda kokta korvar med bröd för 45.- styck eller en iskall pizza-slice... Va fan, kom igen alltså....
Pub North lyckades inte på en timme få fram nån burgare överhuvudtaget, fick pengarna tillbaka iallafall. All öl utom Carlsberg var slut ("yeah right") och personalstyrkan uppenbart underdimensionerad.

Överpriser.. 20 kr extra i "serviceavgift" när man förbokade på nätet. Serviceavgift? För vaddå? Jag gjorde ju allt jobb själv..

60 kr i garderobsavgift, per plagg! Jacka och ryggsäck = 120 kronor... Va i helvete alltså?

Organisation: Bläää...
Köer-köer-köer och trångt.... En enda in- och utgång, obefintligt skyltat, maten slut redan tidig eftermiddag och ut kunde man inte gå utan att lösa en ny biljett. Så att käka på landets största inomhuscentrum var inte ett alternativ.

Dom borde åka till Göteborg och titta på hur det kan fungera istället och lära sig något...

Blir det Friends 2021 igen så kan man pyssla med nåt annat den helgen...

Riktigt ruttet genomfört.....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top