MC-Mässan 2019

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Mc-mässan.
Hur är det? Ni som var där idag.
mvh

Normalt sett gillar jag hojmässan och kan ha överseende med torra hamburgare och dyrt kaffe, men hit går jag aldrig mer! Som tur är var det som vanligt trevliga utställare, men annars var precis allt fel. Imorron ska jag gå in närmare exakt på vad, men tills dess - god natt.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Normalt sett gillar jag hojmässan och kan ha överseende med torra hamburgare och dyrt kaffe, men hit går jag aldrig mer! Som tur är var det som vanligt trevliga utställare, men annars var precis allt fel. Imorron ska jag gå in närmare exakt på vad, men tills dess - god natt.

Kan bara instämma till fullo. Hur f*** kan lunchmaten vara slut 12:20.....och jävla blaskkaffe.
Fanns ingenstans att sitta och käka!
Superdålig idé att ha en MC-mässa på en hockeyrink....:huvet
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Mc mässans avdelningen med nya motorcyklar är väl sådär.
Avdelningen med äldre mc tycker jag är intressantare.
Så alla är välkomna till Mcveteranerna monter K169!
Det finns flera matställen på Mall of scandinavia,så man behöver inte äta på mässan.
Det finns även andra parkeringar än det dyra p huset,men det är en bit att gå.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag var där och tittade runt knappt två timmar. Egentligen är stillastående fordon rätt meningslöst, men ett par hundra inklusive parkering tycker jag det är värt. Jag köpte inte ett skvatt, men har några hojar som ska provas när snöhelvetet är borta.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Ingen som noterat att mässan är en dag kortare denna gång?
Tors - Sön är det normala.

Besvärlig sits!

Mindre yta! 25% mindre öppet-tid, nu 3 dagar!
Ett jätte-bekymmer för vår hobby. MC!
Går det mindre bra? Eller går det dåligt? För mc-branschen.
Banta å byta till mindre kostym? Man sparar lite stålar! Men?

ÄR DET RÄTT VÄG ATT GÅ?

Nu så här, om några dagar. MC-Mässan 2019.

Friends Arena! Känns.... var det rätt beslut!

De etablerade Mässhallarna, tar det hutlöst betalt och går iland med det?
Vet ju att hyres-sättningen på köpcentra så sakta tar andra former.
Marknadshyra, dyrt, fast hyra.... å så omsättningshyra med en minimihyra....
Eller är det andra kostnader. Det rent praktiska, logistiska att flytta allt och hålla typ utställning/butik borta på annan plats några dagar. Personalkostnader med massa övertid!

Är det ett "storstads, centrala läge, poppis" hyres problem... ?
Har alla knöött ihop sig och slåss om tid och rum,
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ingen som noterat att mässan är en dag kortare denna gång?
Tors - Sön är det normala.

Välkänt dilemma i mässbranschen (har jobbat i den världen i flera år).

Skall man ha öppet flera dagar
Plus: ökad tillgänglighet. Flera dagar öppet = större "fönster" i kalendern, fler kan ta sig loss och gå dit.
Minus: kan bli glest i gångarna. Kännas urvattnat. Utställarna klagar "det är ju inget folk, ju!" Fyra dagar är dyrare än tre (personal mm).

Eller färre dagar
Plus: mer koncentrerat, mer folk i gångarna, tät och "skönare" stämning, mera happening, glada utställare "mycket folk, ju!" Tre dagar är billigare än fyra (personal mm).
Minus: svårare att ta sig dit, färre möjliga dagar i kalendern. Kan bli väl trångt... Mc-mässan på lördagen är väl ett exempel på det. Brukar vara j*kligt trångt.

Så det är nog ett vanligt affärsmässigt övervägande som dragit ned till tre dagar. "hur gör jag den bästa mässan?" Och att torsdagen är den minst besökta dagen (bäst enligt mig!)

...eller så var Friends så hiiiiimla dyrt att man bara hade råd med tre dagar? Vet ej.


EDIT: ses snart! Kommer till mässan vid lunchdraget idag!
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
EDIT: ses snart! Kommer till mässan vid lunchdraget idag!

Då ses vi!

OhOR0kB.jpg


...trots allt.
 

bloom

Guest
Jag va där idag, gick in strax efter öppning och det va inte mycket folk alls så jag kunde gå runt i lugn och ro. Jag har aldrig varit på en mc-mässa så hade inga förväntningar, tyckte det va bra! dom cyklarna ja ville se fans på plats förutom nya RSV4:an...Kul och få se nya S1000RR! dock gillar jag den "gamla" bättre. Men den kanske växer på en som mycket annat nytt:)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tyckte det var helt ok faktiskt. För mycket folk för stället, men så är det ju varje år.

Stockholm i allmänhet däremot - fyfan. :hihi :gråta
Att stanna och käka lunch var ju liksom inte möjligt, att sluta köra bil i Stockholm och stanna någonstans, näe, och inte en lunchrestaurang har ett tomt bord, eller en ljudnivå under en (ytterst vanljudande) koncert. Å då var vi förbanna bara i Solna trots allt. :zpy

Attans vad skönt att komma till en lite mindre och lugnare (bättre :brynad) stad och dra en fika i en ljudnivå man kan samtala som folk i, och reflektera över fynden.

Ändock hittades några nya hojar som testar habegäret. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tankar om mässan på Friends arena.

* I kassan för inträdet står 5-6 personer vid en bänk och skulle ta betalt av anstormningen av besökare, vilket naturligtvis var alldeles för få. 180 plus 20 spänn till ”Stockholm Live serviceavgift.” Vad fan är det?! Femton meter senare skulle man visa biljetten man nyss fick vid bänken - varför?

* Superkö i garderoben vid öppningen på fredagen, inte konstigt. När man hängt av sig och betalat 60 spänn upptäcker jag att det fanns en totalt köfri garderob till, dock utom synhåll från den första som då ingen hittade förän man hängt av sig och gått vidare inåt.

* För mig i rullstol började nu jakten efter en hiss som kunde ta mig tre våningar ned till hojarna. Efter en ca halvtimme och många frågor med tips, också från mässpersonal, till fel hissar (personalhissar) hittade jag äntligen rätt hiss, från entrén räknat precis i andra änden av hela bygget!

* En del av montrarna hade en ca decimeterhög kant runt yttersidorna. Höll på att få hjärtstillestånd när jag fick ena bakhjulet utanför kanten och upplevde en tiondels sekund av fritt fall! Vet inte om man ska tacka Friends arena eller monterbyggarna för den skräckupplevelsen?

* Lunchdags och tillbaks till hissen längst bort för att komma upp till det snabbmatsliknande stället jag såg vid ingången. Det enda de hade att välja mellan var kokt korv med bröd eller popcorn. Tog två korvar á 27:- ”-Dricka för fyrtio spänn?” Nej tack.

* Temperaturen är kanske personligt, men hela dan frös jag och händerna var som isbitar.


Nej, jag hoppas innerligt att mässan hittar tillbaks till Älvsjö, för till Friends ångrar jag att jag gick! :mad:
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hoppas några tagit sig till SH-festen. Kunde inte lösa barnfritt tyvärr!

Angående att det ens var på Friends var för att Älvsjö / Stockholmsmässan tvingade MC-Mässan att byta datum om man ville vara där, en tid framåt i Mars. Och detta tyckte inte MC-branschen blev bra alls.

Håller med att Friends Arena INTE är optimalt ställe och det är inte gjort för mässor. Onödig trängsel i tajta gångar uppradade av montrar och försäljning (ingångsvåningen).

Var dock ändå som alltid intressant att se alla MC och tillbehör mm, så inget ont mot utställarna iaf :)
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kalasmässa, jue!!!

Gott om plats att sitta:

JLhkxXQ.jpg




Skyltar att köpa, fria från trista stavningskonventioner:

NLPW9g8.jpg



Äntligen några anständiga tillbehör!

lEBzS0V.jpg


...och det från en leverantör som har vett på att Ni:a mig! Klasse!
(Det finns fö faktiskt en hel del originalkomponenter på BMW som är rent oanständiga när hojarna rullar av bandet som nya. Typ slutväxeln.
Undrar om det finns någon Wunderbaumkur mot ursprungsbristerna...?)


Resor att boka på plats:
hnvjCjD.jpg


Garanterat fria från Cannonballambitioner...


Men, mest sensationellt:

QLhtPXY.jpg


Laverda gör comeback! :banana

...och det med ett helt nytt spännande motorkoncept!

Ja, så uppfattade jag mässan i vart fall.

What? Me worry?
 
Last edited:

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Kalla mig gärna gammalmodig, men varför fanns ingen tråd för sporthojsfesten här på siten? Eller har jag missat nåt?
Nåväl, öl fick jag och bra häng med bra folk ändå.
Friends suger enligt mig oavsett.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Angående att det ens var på Friends var för att Älvsjö / Stockholmsmässan tvingade MC-Mässan att byta datum om man ville vara där, en tid framåt i Mars. Och detta tyckte inte MC-branschen blev bra alls.


Japp!

...det är det narrativet någon vill att vi skall tro på.
Jag hörde det från flera på mässan, och det lät lika citerat gång på gång.

En enkel check av Stockholmsmässans eventkalender

https://www.stockholmsmassan.se/kalender?sc_lang=sv-se

visar dock att just denna helgen är vit som snö.

Formex ligger där den ligger sedan decennier tillbaka, och jag vill minnas att "Förskoledagarna" är en perenn. Fylld av eterneller...

Scrollar man ner till mars så ser man att denna månaden är så fullbokad det bara går.

Myth busted!

Lugn Sweetie, det var som sagt många andra som kablade vidare samma orkestrerade nyhet.

Skrapar man lite på ytan så visar det sig att "Lifestyle Events" som tidigare arrangerat MC-mässan åt McRF i år arrangerar...

Lifestyle Events arrangerar 2019 Stockholm Motor Weekend. En folkfest för alla motorintresserade. Stockholm Motor Weekend fyller Stockholmsmässan vartannat år, nästa gång 28-31 mars 2019.

...något som Stockholmsmässan själv inte listar på
sin kalender.

Här ligger alltså en hel kennel begraven i ugglemossen. Någon som vill dela med sig...?


Friends arena har potential!
Mycket kan göras bättre, men jag åkte dit med sub zero förväntningar, och är därför lite lätt positiv nu efteråt.

Men, det får anstå. Veckans lediga dag var igår.
Nu är det jobb som gäller.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Japp!

...det är det narrativet någon vill att vi skall tro på.
Jag hörde det från flera på mässan, och det lät lika citerat gång på gång.

En enkel check av Stockholmsmässans eventkalender

https://www.stockholmsmassan.se/kalender?sc_lang=sv-se

visar dock att just denna helgen är vit som snö.

Formex ligger där den ligger sedan decennier tillbaka, och jag vill minnas att "Förskoledagarna" är en perenn. Fylld av eterneller...

Scrollar man ner till mars så ser man att denna månaden är så fullbokad det bara går.

Myth busted!

Lugn Sweetie, det var som sagt många andra som kablade vidare samma orkestrerade nyhet.

Skrapar man lite på ytan så visar det sig att "Lifestyle Events" som tidigare arrangerat MC-mässan åt McRF i år arrangerar...



...något som Stockholmsmässan själv inte listar på
sin kalender.

Här ligger alltså en hel kennel begraven i ugglemossen. Någon som vill dela med sig...?


Friends arena har potential!
Mycket kan göras bättre, men jag åkte dit med sub zero förväntningar, och är därför lite lätt positiv nu efteråt.

Men, det får anstå. Veckans lediga dag var igår.
Nu är det jobb som gäller.

Läser på nätet!

Information angående Lifestyle Motor Show mars 2019

Då bokningsläget beträffande Lifestyle Motor Show 2019 inte har nått upp till den nivå vi anser är nödvändigt för att kunna arrangera en kvalitetsmässigt stark bilmässa, så väljer vi att skjuta upp mässan för att arrangera den vid ett senare tillfälle.

Lifestyle Motor Show har tidigare arrangerats ett flertal gånger på Stockholmsmässan med nöjda utställare och besökare och vi är övertygade om att det finns ett starkt behov av en bilmässa i Sverige för den bilintresserade allmänheten. Arbetet börjar därför omedelbart för att tillsammans med olika aktörer inom bilbranschen utveckla konceptet ytterligare med ambitionen att återkomma med en ny, stark bilmässa år 2020.

Peter Näsman
VD
Lifestyle Events

http://www.motorshowexpo.se/app/netattm/attendee/page/80239

? Kom MC-Mässan i andra hand vad det gäller "var" den skulle hålla till detta år 2019?

Å så misslyckades försöket med "Lifestyle Events"...... Lifestyle Motor Show 2019?
På Stockholms-Mässan!
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Måste ju varit en storbesvikelse för Stockholmsmässan, ingen mc-mässa! Å så vart det ingen motor Weekend.

Friends Arena. Om den vet jag inget. Är det utrymme så det räcker till där.
Eller ska MC-Mässan lägga på ett kol och göra den större, mer på två hjul och dra mer folk... :tummenupp
Mer märkes-klubbar med tillhörande hojar... Trial/enduro/cross/speedway/roadracing/... hojbyggen i alla dess former.
Vad vet jag. En stor bra mc-mässa för mig ska gärna ge mig känslan för att ta ett varv till där dagen efter.
3 dagar? Då har man ju ingen chans fånga mer besökare... kommer bara vara trångt sett ur alla perspektiv.
Ställen att sitta ner få sig en fika or what ewer utan att behöva lämna mässan måste vara ett jätteplus.

MC-Mässan 2020? Göteborg? Svenska Mässan?

Har ju alltid försökt förstå mig på hur ekonomin går till. Inte jätteviktigt, har fullt sjå med egna ekonomin... :stop
Ägare utav lokalerna? Hyr de ut till arrangören?
Arrangör? Fixare och säljare... hur får de betalt?
Utställare? Hyr de utav arrangören?

Monterhyran, en rejäl slant till vem?
Publikintäckter, till vem?
Kostnader för en del: Logistik, ström, mattor, Extra-ljus, osv. går ju till?




LIFESTYLE EVENTS
VÄLKOMMEN!

2011 lanserades Stockholm Lifestyle Motor Show. En mässa med nya personbilar som fokuserar på körglädje, trender och ny teknik.
Stockholm Lifestyle Motor Show är en del av Stockholm Motor Weekend.
Lifestyle Events driver också på uppdrag av Stockholmsmässan Bilar som jobbar, en mässa för lätta transportbilar, inredning och tillbehör till dessa. Bilar som jobbar är en del av Stockholm Motor Weekend.

Lifestyle Events driver på uppdrag av Motorcykelbranschen Sveriges största motorcykelmässa.
MC Mässan är en institution bland landets motorcyklister med trogna besökare från när och fjärran.
MC Mässan kommer nästa gång på Friends Arena 25-27 januari 2019.

Januari 2017 samlade Stockholm Motor Weekend 55 000 besökare som kunde träffa närmare 300 utställare på ca 50 000 kvm utställningsyta.

Lifestyle Events är en helt oberoende arrangör av mässor, konferenser och event. Företaget startades 2011 av Peter Näsman med över 30 års erfarenhet som arrangör. Lifestyle Events ägs sedan 2017 av Scandinavian Exhibition Group som också äger Bra Mässor och Traveko Scandinavia.
I och med samgåendet lanserar vi flertalet nya mässor inför 2019 och 2020.
Lifestyle Events arrangerar 2019 Stockholm Motor Weekend. En folkfest för alla motorintresserade. Stockholm Motor Weekend fyller Stockholmsmässan vartannat år, nästa gång 28-31 mars 2019.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top