Hur byta del av luftintag på ARAI-hjälm RX7-gp

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Hej,

Har en ARAI RX-7 GP där jag fått en spricka i luftintaget(se bifogad bild). Delen svår att finna som utbytesdel i hjälmshoppar och jag hittar inga instruktionsvideo på youtube om saken heller hur man byter den, någon som vet eller är det bara att kasta hjälmen:crash?

Någon som vet vad de kostar att lämna in den för reparation? Helst vill man ju ändå försöka själv.

/e
 

Bifogat

  • Spricka i luftintag ARAI RX7 GP bild 1.jpg
    Spricka i luftintag ARAI RX7 GP bild 1.jpg
    940.5 KB · Visningar: 103

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lim och sedan med pålagt lim dra plastbitarna rätt med en krok ?
Krok = lämpligt böjd plåtremsa.

Men enklast är att strunta i det helt, kosmetisk skada !
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Luftkanalen sitter med supertunn dubbelhäftande tejp. Men jag skulle nog som comeback skriver limma med cyanoakrylat (aka superlim) i extremt liten mängd.

Edit: Diffuser type 10 är det du söker. Det finns i flera olika lacker på ebay, inga vita dock.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Luftkanalen sitter med supertunn dubbelhäftande tejp. Men jag skulle nog som comeback skriver limma med cyanoakrylat (aka superlim) i extremt liten mängd.

Edit: Diffuser type 10 är det du söker. Det finns i flera olika lacker på ebay, inga vita dock.

Jag skulle inte välja ett snabbtorkande lim som cyanoakrylat.
Utan hellre ett lim som tar några timmar att torka.
Så det inte blir för stressigt med tiden med att få bitarna på plats. Är själv inte så snabb......
Men är man snabb som Mattias :) så går det ju bra med cyanoakrylat. :tummenupp
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
När vi nu är inne på hjälm-delar. Var finner jag inredningsdetaljer till AGV hjälmar. MvhTony
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Jag skulle tro att din samling kan öppna en del dörrar hos AGV själva. Skicka ett mail med lite bilder på alla grejor du har så löser det sig nog. Italienare är suckers för passion.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Det var väldigt enkelt att byta luftkanaler. Frågan nu är hur byter man toppventilen samt ventilen vid munnen på en Arai?
 

Bifogat

  • arai rx7.jpg
    arai rx7.jpg
    437 KB · Visningar: 47
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Det var väldigt enkelt att byta luftkanaler. Frågan nu är hur byter man toppventilen samt ventilen vid munnen på en Arai?
Ventilen vid munnen är "bara" isnäppt med plasttungor. Den går att pilla loss, men det är JÄTTELÄTT att bryta sönder plasttungorna.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Ventilen vid munnen är "bara" isnäppt med plasttungor. Den går att pilla loss, men det är JÄTTELÄTT att bryta sönder plasttungorna.

Ok tack, den gamla är ful och sliten så inte hela världen. Ska nu bara hitta en i rätt färg då.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
ja det tog ju bara två år... :lol

Haha...mmm att gå från ord till handling tar tid när det skall bli bra eller vad jag skall skylla på. Att hitta rätt färg när Arai vägrar marknadsföra reservdelen var lite knepigt. Förstår faktiskt inte varför just denna del knappt går att hitta utan att behöva lirka med Arai.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Haha...mmm att gå från ord till handling tar tid när det skall bli bra eller vad jag skall skylla på. Att hitta rätt färg när Arai vägrar marknadsföra reservdelen var lite knepigt. Förstår faktiskt inte varför just denna del knappt går att hitta utan att behöva lirka med Arai.

Har själv kollat lite på reservdelar till Arai och har förstått det som att vissa delar är lite krångligare att byta ut och att det därför bara är tänkt att servicepersonal skall göra det. Därför marknadsförs inte dessa delar. Ett exempel är ventilationen vid munnen. På senare modeller är det nu en skruv som håller fast den, vilket gör det lättare att byta för en lekman och således går det att få tag på delen.

Ett ställe som är hyfsat välsorterade när det gäller reservdelar till Arai är SportsbikeShop. https://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcycle_parts/content_cat/450
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Ja sportbikeshop har jag köpt nya sidokåpor som håller visiret till Arai men även hos dem är dessa ventiler(diffuser) en produkt som inte är till försäljning(även om den numera finns på bild).
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Då Arai 2015/2016 var enlig mig av undermålig kvalite så gick till slut även den främre ventilen åt pipan(tidigare pajade ventilknapparna i diffusern). Efter lite trixande fick jag bort den gamla ventilen som var av usel plast och satte först dit en ventil till en äldre Arai i fel färg(som ser väldigt löjlig ut). Beställde sedan en ny i rätt färg men den nya delen är fastsatt med två små skruvar och helvetet kommer frysa till is innan jag lyckas få dem på plats.

Så frågan är kan man limma fast ventilen och i så fall vilken lim skall man använda?
 

Bifogat

  • Arai vent.jpg
    Arai vent.jpg
    469.6 KB · Visningar: 17

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nu är väl ändå din hjälm för gammal för att användas, så köp en ny.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Nu är väl ändå din hjälm för gammal för att användas, så köp en ny.
Ska väl vara 5-7 år beroende på tillverkning och när den lämnade butiken vad jag förstått det som, sedan används väl inte hjälmar i Sverige så värst många månader om året så wear n tear är ju knappast så farligt i solfattiga Sverige. Så över till frågan...kan man limma och i så fall med vad?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ska väl vara 5-7 år beroende på tillverkning och när den lämnade butiken vad jag förstått det som, sedan används väl inte hjälmar i Sverige så värst många månader om året så wear n tear är ju knappast så farligt i solfattiga Sverige. Så över till frågan...kan man limma och i så fall med vad?
"Då Arai 2015/2016 var enlig mig av undermålig kvalite "
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
"Då Arai 2015/2016 var enlig mig av undermålig kvalite "
Mmm jag hoppas dock att skalet och det stötdämpande materialet är av bättre kvalité än plastdetaljerna i knappar och ventiler. Men visst du har en poäng. Men åter till frågan...kan man och i så fall vad använda lim?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska väl vara 5-7 år beroende på tillverkning och när den lämnade butiken vad jag förstått det som, sedan används väl inte hjälmar i Sverige så värst många månader om året så wear n tear är ju knappast så farligt i solfattiga Sverige. Så över till frågan...kan man limma och i så fall med vad?
Loctite Repair Extreme
borde duga
ytorna ska pressas ihop i 60 minuter med tejp eller tving
full limstyrka efter 24 timmar
finns på byggvaruhandel, köpte själv på jem & fix i Skåne efter tips

Vad det gäller åldern så har tydligen materialen i MC-hjälmar kortare livslängd än materialen i Cykelhjälmar.
I varje fall enligt inlägg i tråden ovan.

Citat:
Based on these data, the impact attenuation properties of EPS foam in field-used bicycle helmets do not degrade with the age.
slut citat
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top