Hur många har fått sin hoj stulen?

Str3 R

Guest
En undran, som rubriken säger: hur många har fått sin hoj stulen. Och hur gick det sen?
Själv har jag sluppit få nån hoj stulen (men det lär nog upplevas nån dag).

(Enda som jag vet och då var det min bil, som var ute och for runt sta'n på nätterna medan jag sov. Den stod alltid på nya platser var och varannan morgon, det var skitjobbigt att behöva springa och leta efter bilen när jag skulle till jobbet. Visade sig att det var en f d kompis som lånade den om nätterna. :lol )
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fick min första hoj stulen, den löstes in ganska omedelbart, och sedan hittade polisen den i något skjul i färjehamnen i karlskrona tillsammans med ett halvt ton annat stöldgods. De hade försökt bryta upp låset och lyckats kortsluta så säkringen på tändningen gick, så de hade inte ens fått köra något med hojen.
Den köptes av försäkringsbolaget av kawameken i Kalmar, och jag lämnade över alla papper på hojen och nycklarna direkt till honom. Den stod där några år, men sist jag kollade så verkar den vara i trafik med ny ägare igen, så den är vid liv igen såvitt jag vet.

Jag själv tog pengarna jag fick från försäkringsbolaget och köpte mig en Z1000SX som födelsedagspresent i Mars. :D Den hängde med mig tills förra våren, i mars, när jag bytte den mot en GSXR1000. Nån här på forumet köpte den visst i sommar. :hihi
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Min förra motard blev stulen när jag var på väg i ambulans efter en krock. Den stals alltså från platsen. Dagen efter blev den upphittad, jag hämtade den och ställde i garaget i väntan på att den skulle fixas. Låst såklart. 2 veckor senare var den borta. Borta sedan dess, 2 år sedan.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
3 hojar stulna. En Gsxr 1000 , 2006 (jäkligt arg var jag då). En Aprilia rsv 1000, 2002 (hittades parkerad vid Strömma kanalbar med brutet tändningslås och stripad samt misstände men fungerade. En TL 1000 r, hm kommer inte ihåg årsmodell men den låg på blocket för försäljning samtidigt som den blev stulen så där blev jag nästan glad!!.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
En hoj stulen ur allmängarage, den kom aldrig till rätta. En annan hoj utsatt för stöldförsök i allmängarage.
Det har iallafall lärt mig att inte ha hojar i allmängarage.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Naiv man var så parkerade jag min zx9r 2001 utanför lägenheten med enbart skivbromslås för 15 år sedan. Stod vääääääääälidigt undangömd men var troligtvis ett spaningsuppdrag någon utfört. Trodde brorsan skämtade med mig. Tog en halv dag innan det sjönk in och då kom ilskan. Helvete vad förbannad jag blev. Hittades aldrig och sökte på registreringsnumret efter flera år men den var ur registret.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vart av me en Husqvarna Wr 400 för 37 år sen men fick tillbaka den efter en vecka för dom som tog den hade dumpa den...
Dom fick tydligen inte igång den då.... Behövs teknik för att få igång en 400 cc 2-takt å de är klart tungt att kicka en sån..
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Om det räknas så har jag först fått en fyrhjuling stulen. Hittade själv den ett par hundra meter bort på en annan gård med kedjan i ramen. Ringa polisen och rulla hem, köpa nytt tändningslås. Blandande inte in försäkringsbolaget.

Ducati Multistrada streetfighter bygge. Försök till stöld utanför porten. Tändningslåset trasigt och skivbromslåset försökt att klippa upp men inte lyckats. Tog det på försäkringen med att firma fick byta tändningslås. Dock tog det över ett halvår för firman i södra Stockholm att fixa det.

Honda FMX och Honda XR650R, båda i samma bur där buren blev uppklippt och hojarna bort. Någon dag senare ringde en privat person 5 mil bort och sa att min hoj (FMX:en) stod utanför hans radhus. Åkte dit och där stod den med mitt skivbromslås och allt. Ringa polisen och sedan köra hem den. Fått lite repor och skavankar på sig när de släpat ut den genom buren. Någon dag senare ringde polisen som hittat XR:en i samma område. Åkte dit, den var låst av tjuvarna, klippte låset och körde hem den. Helt utan skador. Mycket arbete av de tjuvarna som inte fick något för det.

Har två hojar i samma bur fortfarande. Ordentligt låsta där inne. Kan inte göra så mycket mer än så.
 

Str3 R

Guest
Blev faktiskt fotad imorse vid rödljuset. Bilisten bakom tog kort på mig och hojen, just då blev det grönt också så var tvungen att rulla. Jag måste ha en skitsnygg ryggtavla. *host*
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Jodå, Suzuki V-Strom DL 1000 -07. Stulen 1 meter utanför porten. Låst med minst 3 olika lås. De backade in med bil och kärra elt. skåpbil och lyfta iväg hojen. Hittades efter några timmar i 'förorten' såklart... idioterna hade inte fått igång motorn, men brutit sönder tändninglås och knäckt styrlåset samt bänt bort sadeln.
Stod på verkstad LÄNGE, och jag fick inte tillbaks den. Verkstaden köpte den av försäkringsbolaget och sålde den efter reparation. Killen som köpt den ringde mig och frågade lite om den, och han fick all servicehistorik etc. MC-firman hade också tillgång till all historik, men sa inte ett knyst om det till köparen(!)

/H
 

fleyman

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2017
Ort
Göteborg
Hoj
SV650S -03
För några år sen, då det var riktigt stökigt på Hisingen i GBG, så blev min hoj stulen på gården utanför lägenheten för att sedan hittas av polisen två dagar senare. Det visade sig att den stals för att användas till en drive-by i Backa. Killen som skulle utföra dådet blev dock själv skjuten medan han körde och krashade.
Killen överlevde som tur var men mc:n blev skrot. Dessvärre fastnade vraket i en utredning om mordförsök halva sommaren. Både polisen och försäkringsbolaget var riktigt trevliga och hjälpsamma dock och allt löste sig snabbt och smidigt så fort utredning var klar.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
För några år sen, då det var riktigt stökigt på Hisingen i GBG, så blev min hoj stulen på gården utanför lägenheten för att sedan hittas av polisen två dagar senare. Det visade sig att den stals för att användas till en drive-by i Backa. Killen som skulle utföra dådet blev dock själv skjuten medan han körde och krashade.
Killen överlevde som tur var men mc:n blev skrot. Dessvärre fastnade vraket i en utredning om mordförsök halva sommaren. Både polisen och försäkringsbolaget var riktigt trevliga och hjälpsamma dock och allt löste sig snabbt och smidigt så fort utredning var klar.

Ska man vara glad för att gettomördare överlever?
 

Ickx

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple -04
Min svarta Speed Triple 955i med clip ons blev stulen i måndags. Cylindern från tändningslåset, ett uppsågat skivbromslås och en kvarglömd skruvmejsel var allt som var kvar. Lämnade in det till polisen men lär väl inte ge något. Rätt så vågat att såga upp skiten på måndag morgon tycker jag. Från ett låst allmängarage ett kvarter från polisstationen.

Förra året nöjde dom sig med att skrota samtliga lås på den. Önskar att packet iaf kunde förstöra grejerna efter semestern och inte precis när jag vill köra som mest :huvet
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Min svarta Speed Triple 955i med clip ons blev stulen i måndags. Cylindern från tändningslåset, ett uppsågat skivbromslås och en kvarglömd skruvmejsel var allt som var kvar. Lämnade in det till polisen men lär väl inte ge något. Rätt så vågat att såga upp skiten på måndag morgon tycker jag. Från ett låst allmängarage ett kvarter från polisstationen.

Förra året nöjde dom sig med att skrota samtliga lås på den. Önskar att packet iaf kunde förstöra grejerna efter semestern och inte precis när jag vill köra som mest :huvet

Var hade du den ståendes?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Fick min Yamaha FZ750 stulen för lääänge sen men historien runt händelsen är värd att berätta.
Jag bodde i lägenhet och hade fått tillåtelse av hyresvärden att parkera hojen på innergården.
Det var skitväder den här sommaren någon gång i början på -90 talet så hojen stod i bland i flera dagar utan att jag körde den.
En dag ringer en konstapel från Solna hem till mig, jag är inte hemma men min flickvän svarar. polisen frågar efter mig men säger givetvis inget om varför han ringer. Gissa om flickvännen hade några frågor till mig när jag kom hem...
Polisen hade gett sitt telefonnummer till tjejen med uppmaningen att jag snarast skulle ringa upp.
Vilket jag så klart gjorde. Polisen svarade och frågar om jag är ägare till en Yamaha FZ 750 med reg.nr ......
Jag svarade ja, då frågade polisen varför den står i ett garage i Solna utan nummerplåt...
Varpå jag svarar att det gör den inte alls för den står på min innergård! Polisen står på sig och säger att mitt namn kom upp som ägare via ramnumret som fortfarande fanns kvar på hojen. Jag vidhåller förstås att min hoj står kvar.Nu tappar polisen tålamodet med mig och säger åt mig att kolla efter, vilket jag gör medans polisen väntar i telefon, väl nere på gården är saken klar. - hojen är förstås borta bara ett avsågat bygellås som ligger kvar...
Nu först förstår jag vad polisen misstänker. Försäkringsbedrägeri. Att det stals mest hojar i slutet av säsongen var det mycket debatt om vid den här tiden.
Polisen hade varit i garaget i Solna i ett annat ärende och fått syn på en hoj utan regskylt vilket gjort dom misstänksamma. sedan när det visade sig att den inte var anmäld stulen fast den varit borta i nästan en vecka som poliserna visste från när de såg den tills de fick tag i mig, det satte inte mig i ett trovärdigare läge direkt.
Men på något vis lyckades jag övertyga konstapeln att jag helt enkelt inte sett att hojen försvunnit.
Sen började nästa resa, först med att få hem hojen från Stockholm och sen med försäkringsbolaget, det syntes att hojen hade varit med om en skaplig resa och försäkringsbolaget menade på att det var gamla skador. till och med det sönderbrutna tändningslåset och tanklocket. Men det är en annan historia...
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Frågan som lyder, "Hur många har fått sin hoj stulen" tilltalar såklart folk som fått sin stulen. För lite balans i tråden tillför jag ett inlägg för mig som inte fått hoj stulen.

Om någon lyckas stjäla min hoj förtjänar de att ta den i sin ägo. Har för övrigt inte fått något stulet...ännu. Har inte haft kortet särskilt länge heller, så det kanske förklarar saken.

Har hojjen i bostadsrättsföreningens parkeringshus med låst port, inlåst i separat bur där endast de som har hoj i kan komma in, fastkedjad i en tjock metallbygel i betongvägg + skrivbromslås med larm + under kapell. Och styrlåst såklart.

Fördel: står relativt säkert.
Nackdel: jobbigt och surt varje gång man ska plocka ut hojjen, och ställa tillbaka den iklädd full utrustning...när det är varmt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Frågan som lyder, "Hur många har fått sin hoj stulen" tilltalar såklart folk som fått sin stulen. För lite balans i tråden tillför jag ett inlägg för mig som inte fått hoj stulen.

Om någon lyckas stjäla min hoj förtjänar de att ta den i sin ägo. Har för övrigt inte fått något stulet...ännu. Har inte haft kortet särskilt länge heller, så det kanske förklarar saken.

Har hojjen i bostadsrättsföreningens parkeringshus med låst port, inlåst i separat bur där endast de som har hoj i kan komma in, fastkedjad i en tjock metallbygel i betongvägg + skrivbromslås med larm + under kapell. Och styrlåst såklart.

Fördel: står relativt säkert.
Nackdel: jobbigt och surt varje gång man ska plocka ut hojjen, och ställa tillbaka den iklädd full utrustning...när det är varmt.

Det tar tjuvarna några minuter att komma in och stjäla din hoj om de vill.
Gemensamma garage är bara lika säkra som de minst pålitliga vännerna till de som har tillgång, buren är lätt att öppna med vinkelslip som dessutom hörs dåligt ut på gatan från ett garage, kedjan klipper man på en halvminut med bra verktyg, och styrlåset knäcker man på några sekunder. Skivbromslåset tar en liten stund med vinkelslipen, och många larm går att få tysta med ett rejält hammarslag.

En polare råkade ut för ovanstående stöld.
 

Ickx

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple -04
Jag passar på att skicka med en bild på hur man öppnar ett bromslås. På nästa hoj blir det kedja och någon form av elektroniskt skydd.

Låter som kvilletorget med polishus kvarteret från garaget. Låter extra mycket kville med talanglösa desperata pundare, har också fått hojen sabbad i garaget där..

I det här fallet var det faktiskt i de mer centrala delarna av stan.
 

Bifogat

  • IMG_20180806_162808.jpg
    IMG_20180806_162808.jpg
    123.6 KB · Visningar: 93
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top